Brand Wintelre Persstatement burgemeesterhttp://www.eersel.nl/actueel/nieuwsberichten_43715/item/brand-wintelre-persstatement-burgemeester_60062.htmlDames en heren, we treffen elkaar vandaag onder buitengewoon vervelende omstandigheden.
Vanmiddag rond 14.45 uur is er een zeer grote brand ontstaan aan de Kekkeneind 12 in Wintelre. De brand is overgeslagen naar vier omliggende panden waaronder een boerderij met een rieten dak. De bewoners hebben de boerderij op tijd kunnen verlaten. Ik kan me voorstellen dat mensen heel erg geschrokken zijn. Dat ben ik in ieder geval ook. Zo’n grote brand binnen de gemeente Eersel. Helaas is een persoon gewond geraakt. Deze persoon is met brandwonden naar het ziekenhuis gebracht.
De sirenes zijn afgegaan vanwege laaghangende rook in de omgeving. Rook is nooit gezond voor mens en dier. Ook is er asbest vrijgekomen. Vanuit de gemeente komen er tips ter preventie hoe hier mee om te gaan. Ik vraag omwonenden om ook nu nog ramen en deuren gesloten te houden en binnen te blijven. En blokkeert u alstublieft geen routes voor brandweer, politie en ambulance. Van de hulpdiensten heb ik begrepen dat het merendeel van de mensen zich goed gehouden heeft aan oproepen van de hulpverleners. Dit waarderen wij enorm.
De kinderopvang en het verzorgingshuis in de omgeving zijn bezocht door hulpverleners. Zij hebben gelukkig geen last van de rook. De brand is beheersbaar. Momenteel werken de hulpdiensten met man en macht om de brand onder controle te krijgen. Ik ga nu betrokkenen in het gebied van de brand bezoeken. Mijn primaire aandacht gaat uit naar hen.