Actie preventief fouilleren A2 en camping was misbruik van bevoegdheid
http://www.nationaleombudsman-nieuws.nl/nieuws/2013/actie-preventief-fouilleren-a2-en-camping-was-0
Politie reageert op onderzoek Nationale ombudsman
http://www.politie.nl/nieuws/2013/april/24/00-politie-reageert-op-onderzoek-nationale-ombudsman.html
Kritiek rapport Nationale Ombudsman misplaatsthttp://www.om.nl/actueel/nieuws-persberichten/@160846/kritiek-rapport/24 april 2013 - Arrondissementsparket Oost-Nederland
Inhoud kan dienen als hulpmiddel om in toekomst nog scherper de juiste afweging te makenIn een kritisch rapport ‘Preventief fouilleren langs de A2 bij Geldermalsen en op camping ‘Maaszicht' concludeert de Nationale Ombudsman dat er fouten zijn gemaakt bij de aanwijzing van een veiligheidsrisicogebied met een actie tot preventief fouilleren. Fouten die voor een belangrijk deel niet alleen politie en het Openbaar Ministerie, maar ook de betrokken burgemeesters van de gemeenten Geldermalsen en Maasdriel worden aangerekend.
In een reactie stellen genoemde betrokkenen dat zij de mening van de Nationale Ombudsman delen, dat preventief fouilleren een ingrijpend middel is wat integer gebruik vereist. Dat wil echter nog niet zeggen dat in de betreffende specifieke situaties dit instrument onterecht is toegepast. Deze stelling van de Nationale Ombudsman kan worden betwist. Op dit vlak is er sprake van relatief nieuwe wetgeving waarvan toepassing in praktijksituaties steeds meer duidelijk maakt wat de juiste vorm van uitvoering moet zijn. De visie van de Nationale Ombudsman wordt daarbij als een bruikbaar advies gezien. De noodzaak tot de beide acties en de onderbouwing daarvan staat echter voor de initiatiefnemers daarvan niet ter discussie.
Actie Rijksweg A2 Beesd (gemeente Geldermalsen)Verwezen wordt naar de eerdere beantwoording naar aanleiding van vragen van Nationale Ombudsman. Uitgebreid is hierbij ingegaan op talrijke incidenten op en in de omgeving van de Rijksweg A2 binnen het grondgebied van de gemeente Geldermalsen, het grote aantal inbraken in aangrenzende kernen en het groeiende gevoel van onveiligheid onder de inwoners. De Nationale Ombudsman trekt dit min of meer in twijfel, dit o.a. met verwijzing naar een relatief korte periode van rust voor het daadwerkelijke moment van de actie en het beperkte resultaat
daarvan. Dat iets op een bepaald moment niet daadwerkelijk wordt geconstateerd, wil echter nog niet zeggen dat het er niet is. Zou de ombudsman tot een andere conclusie zijn gekomen, wanneer het resultaat groter was geweest en was dan het gekozen instrument preventief fouilleren wel het juiste gebleken? Burgemeester De Vries voelt zich in haar optreden gesterkt door, na de actie ontvangen, adhesiebetuigingen waaruit duidelijk bleek dat inwoners verheugd waren over het feit dat de overheid eindelijk het probleem serieus neemt.
Actie camping ‘Maaszicht' Kerkdriel (gemeente Maasdriel)Op basis van onder meer twaalf vuurwapengerelateerde meldingen (tussen feb. 2008 en april 2012), die aan het adres van de camping te koppelen zijn, was er sprake van een voorzienbaar veiligheidsrisico: ofwel dat de bestuurlijke actiedag een situatie betrof die kon leiden tot onlusten, waarbij gebruik wordt gemaakt van wapens. De conclusie was dan ook dat er wel sprake was van een veiligheidsrisico, waarbij zorgvuldig de veiligheid van aanwezigen op de camping, maar zeker ook van de controlerende ambtenaren gegarandeerd moet worden. Dit kan door middel van het aanwijzen van een veiligheidsrisicogebied. De gemeente Maasdriel, bij monde van wnd. burgemeester Prick, wil dat recreatieverblijven voldoen aan alle (brand)veiligheidseisen en weer gebruikt worden voor het oorspronkelijke doel: recreëren. Vanaf 2010 richt de gemeente Maasdriel zich op het uitvoeren van controles en het aanpakken van misstanden op de recreatieterreinen in haar gemeente. Via een gefaseerde aanpak worden kleine en grote problemen aangepakt.
Tijdens de interventiedag is de camping bezocht om ongewenst gedrag op te sporen en terug te dringen. Het gaat hierbij om allerlei vormen van ongewenst gedrag op het gebied van sociale- en fiscale fraude, illegale tewerkstelling, onrechtmatige woonsituaties, brandveiligheid van de panden, beëindiging van illegale inschrijvingen van ondernemingen etc.
Kwalificatie Nationale Ombudsman onwaardigIn zijn rapport verwijt de Nationale Ombudsman de beide burgemeesters dat zij zich als marionetten door het politiekorps Gelderland-Zuid hebben laten gebruiken. Door beiden wordt deze stelling met kracht van de hand gewezen. Afgezien van de feitelijke onjuistheid van deze bewerking is de gekozen terminologie de Nationale Ombudsman onwaardig. Ook politie en Openbaar Ministerie nemen hier nadrukkelijk afstand van. In het volste besef van ieders bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn na een zorgvuldig afwegingsproces door politie, justitie én burgemeester de noodzakelijk geachte besluiten genomen.
Leerpunten en toekomstNatuurlijk wordt in de kritische beschouwing van de Nationale Ombudsman een aantal leerpunten onderkend, zoals bijvoorbeeld op het gebied van het publiceren van de aanwijzing tot veiligheidsrisicogebied. Daarnaast kan het rapport zeker van nut zijn als bruikbaar hulpmiddel bij soortgelijke afwegingen in de toekomst. Daarbij sluiten de beide burgemeester echter niet op voorhand uit, dat zij, als daar aanleiding toe bestaat, opnieuw op eenzelfde wijze zullen handelen.