Lachgas op evenementen

Auteur Topic: Lachgas op evenementen  (gelezen 13252 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

NicoHeerlen

• Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Gepost op: 21 mei 2014, 18:23:18
Beste allemaal,

Tijdje terug is op 1 van onze herhalingslessen het 1 en ander verteld over lachgas. Ook dat dit gas steeds meer en meer een hype onder jongeren begint te worden. Dus op steeds meer plekken wordt het verkocht.

Echter is verkoop van lachgas illegaal en treedt de politie hier af en toe tegenop. Maar nu vroeg ik mij af hoe je het beste als eerstehulpverlener ermee om kan gaan dat er lachgas op een evenement wordt verkocht.

De afdeling van mij heeft het al eens nagevraagd, maar we kregen toen terug: "zolang er niks gebeurt, wordt het gedoogd".

Maar wat zijn jullie ervaringen/ meningen hierover. Zijn er mensen bij die de politie direct inschakelen, of wordt er juist afgewacht. Of gaan jullie ervoor zorgen dat de verkoper er bijvoorbeeld een bordje bij dient te plaatsen (Geniet, maar gebruik met mate).

Ben benieuwd!

Overigens ter aanvulling:
Drugs info Team.nl

Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2014, 20:31:54
Leg dat neer bij de beveiliging (meestal verplicht) of organisatie van het evenement. Mogen zij lekker bepalen wat er mee gebeurd. Zij zijn verantwoordelijk voor wat er op hun evenement en terrein gebeurd.

Als zij de politie inschakelen dan zal die indien mogelijk altijd wel doorpakken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2014, 20:46:38
Op een evenement ook wel eens mensen tegengekomen die vanuit een kraampje Lachgas (N2O) verkochten uit Slagroomspuit patronen. Gemeld bij de politie en die deden er niks mee helaas.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2014, 07:56:00
Hoezo zou dat illegaal zijn, het is bedoeld om slagroom te spuiten. Heeft de banketbakker dan een ontheffing?

Verder ben ik van mening dat je als eerstehulpverlener je volledig afzijdig moet houden van het onderwerp of het gebruik of verkoop van drugs/alcohol wel of niet zou mogen. Natuurlijk is het in veel gevallen illegaal, maar je bent er om eerstehulp te verlenen en mensen moeten weten dat ze als ze hulp nodig hebben bij jou terecht kunnen voor hulp zonder bang te moeten zijn dat jij aan de beveiliging of politie gaat melden wat ze gebruikt hebben. Dat vertrouwen zorgt er voor dat ze wellicht eerlijk willen vertellen wat ze gebruikt hebben wanneer die info nodig is voor de behandeling en voorkomt dat mensen uit angst voor sancties geen hulp inroepen als een van hun vrienden ineens instort als gevolg van drugs/alcohol gebruik.

Vergeet ook niet je 7  grondbeginsels van het rodekruis. Drugs gebruik melden bij de autoriteit is daar waarschijnlijk lastig mee te combineren.

Het is per definitie een illusie om te denken dat je kunt voorkomen dat er drugs gebruikt en gedeald worden op festivals of evenementen. Dat is ook niet jou taak als eerstehulverlener. Jij bent er om hen te helpen waarbij het mis gaat.

Disclaimer op bovenstaande: Ik maak wel even onderscheid tussen slachtoffers. Een kerel van 25 die Wilt rotzooien met drugs moet dat lekker zelf weten, ik help ze wel weer op hun benen. Een 13 jarig dropje dat zichzelf van de wereld zuipt vind ik een ander verhaal. Maar zelfs dat vind ik niks voor de beveiliging. Die mag naar het ziekenhuis en dan mogen de artsen daar wel eens met de ouders in gesprek.

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2014, 08:25:58
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1269628 date=1400738160
Verder ben ik van mening dat je als eerstehulpverlener je volledig afzijdig moet houden van het onderwerp of het gebruik of verkoop van drugs/alcohol wel of niet zou mogen. Natuurlijk is het in veel gevallen illegaal, maar je bent er om eerstehulp te verlenen en mensen moeten weten dat ze als ze hulp nodig hebben bij jou terecht kunnen voor hulp zonder bang te moeten zijn dat jij aan de beveiliging of politie gaat melden wat ze gebruikt hebben. Dat vertrouwen zorgt er voor dat ze wellicht eerlijk willen vertellen wat ze gebruikt hebben wanneer die info nodig is voor de behandeling en voorkomt dat mensen uit angst voor sancties geen hulp inroepen als een van hun vrienden ineens instort als gevolg van drugs/alcohol gebruik.

Dit inderdaad. Persoonlijk vind ik het belangrijker om ervoor te zorgen wat je moet en kan doen mocht het dan toch misgaan. Wat jij noemt is zoals hierboven ook genoemd, een taak voor beveiliging en/of politie.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2014, 09:09:33
Even voor de duidelijkheid, ik meld zeker geen gebruik van welke genotsmiddelen dan ook, wat ik wel kan melden uit preventief oogpunt is de verkoop van middelen waarvan de legaliteit voor het doel, high worden, niet duidelijk is of het niet is toegestaan. Wanneer je op een evenement ziet dat het bij een springkussen niet veilig is doe je daar toch ook iets aan?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2014, 09:31:21
Citaat van: Golly link=msg=1269641 date=1400742573
Even voor de duidelijkheid, ik meld zeker geen gebruik van welke genotsmiddelen dan ook, wat ik wel kan melden uit preventief oogpunt is de verkoop van middelen waarvan de legaliteit voor het doel, high worden, niet duidelijk is of het niet is toegestaan. Wanneer je op een evenement ziet dat het bij een springkussen niet veilig is doe je daar toch ook iets aan?

Het springkussen is een ander verhaal vind ik. Ja beide gaan over veiligheid, maar daar houden de overeenkomsten volgens mij wel op. Op ieder festival wordt gedeald, ik wil al niet de illusie wekken dat ik als hulpverlener voor de politie of beveiliging als "informant" rondloop. Alleen de schijn daarvan kan je werk al lastiger maken.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2014, 11:47:39
Als ik er zou zijn als prive persoon zou ik het melden bij beveiliging maar als ik in RK kleding sta zou ik dit melden bij mijn inzetleider en wat die ermee doet moet die maar kijken.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2014, 11:55:48
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1269688 date=1400752059
Als ik er zou zijn als prive persoon zou ik het melden bij beveiliging maar als ik in RK kleding sta zou ik dit melden bij mijn inzetleider en wat die ermee doet moet die maar kijken.
verstandige keuze, doe het wel onder 4 ogen.

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2014, 22:04:38
Hoe vaak zien jullie eigenlijk slachtoffers door lachgas?