Val je als ehboér voor het rode kruis onder het medisch beroepsgeheim?
Vergelijkbaar met een eerdere discussie, waar je al een aantal dingen had uitgezocht en gepost over de juridische aspecten van het (medisch) beroepsgeheim.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=45476.15Interresante vraag of hier dan geen sprake is van afgeleid beroepsgeheim indien er wordt gewerkt onder verantwoording van een verpleegkundige of arts. Zeker in het geval van hoog complexe zorg op evenementen kan dit relevant zijn.
En omgekeerd: in hoeverre mag een arts informatie delen met de aanwezige EHBO-ers? Het beroepsgeheim geld niet alleen tijdens werktijd....
Maar zelfs al heb je als EHBO-er/RK-er geen medisch beroepsgeheim, dan kan er nog een reden zijn waarom je als RK-er gegevens niet zo maar mag delen.
Zeker als er registratie van gegevens van slachtoffers plaats vindt, dan lijkt mij dat in principe onder de verwerking van (bijzondere) persoonsgegevens te vallen. Als dit het geval is, dan mogen die niet zomaar gedeeld worden met derden, normale uitzonderingen voor acute hulpverlening daar gelaten.
(Voor de goed orde: ik heb het over de context van een evenement, niet over inzetten bij incidenten. Daar gelden natuurlijk andere regels voor het verwerken en delen van persoonsgegevens.)
Tja, daarintegen ben ik weleens naar een evenement gestuurd omdat er iemand iets te veel GHB had gesnoept, en vervolgens kregen we gewoon de voorraad GHB en de personalia van het slachtoffer/verdachte mee. (overigens niet aangehouden omdat hij helemaal van de wereld was)
Is dit niet vergelijkbaar met een situatie "op straat" als er een niet aanspreekbaar persoon wordt aangetroffen?