Zwijgplicht voor evenementenhulpverlener

Auteur Topic: Zwijgplicht voor evenementenhulpverlener  (gelezen 10277 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #30 Gepost op: 22 mei 2014, 16:55:56
Citaat van: René van der Helm link=msg=1269796 date=1400770386
Dit is iets anders dan het beroepsgeheim dat voor artsen en verpleegkundigen bij Wet geregeld is.

Klopt, dit is het beroepsgeheim van RK vrijwilligers, ook als het dus een arts of verpleegkundige is (ze zijn tijdens inzetten zover mij bekend was gewoon EHBO'er maar je kan voordeel halen uit hun kennis)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 22 mei 2014, 17:07:56
Citaat van: zwelgje link=msg=1269786 date=1400769031
En omgekeerd: in hoeverre mag een arts informatie delen met de aanwezige EHBO-ers? Het beroepsgeheim geld niet alleen tijdens werktijd....

Artsen, verpleegkundigen en dergelijke mogen op basis van de WGBO medische informatie delen voor zover dat nodig is voor de zorgverlening.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #32 Gepost op: 22 mei 2014, 18:05:53
Er wordt een hoop onzin verteld en gedacht over het medisch beroepsgeheim. Wel of niet vertellen of er lachgas verkocht wordt op een evenemententerrein valt daar niet direct onder. Als ik de beveiliging vertel dat mijn patiënt die ze net hebben binnengebracht lachgas heeft gebruikt, dan breek ik het beroepsgeheim wel.

Wat je er mee aanmoet weet ik ook niet. Het staat mensen vrij om lachgas te kopen en te gebruiken, het staat je als burger ook vrij om melding te maken van misdrijven en/of overtredingen. Laat het gewoon bij degenen die er wat mee moeten (organisatie/beveiliging) en richt je op je hoofdtaak.
Arts  www.alphalog.nl

NicoHeerlen

• Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #33 Gepost op: 22 mei 2014, 19:56:36
Citaat
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1269628 date=1400738160
Hoezo zou dat illegaal zijn, het is bedoeld om slagroom te spuiten. Heeft de banketbakker dan een ontheffing?

Lachgas valt onder de Geneesmiddelenwet. Gaspatronen zijn meestal bij de groothandel legaal verkrijgbaar. Lachgas(ballonnen) zijn soms te koop op feestjes. Dit is illegaal. De verkoop in ballonnen geldt als 'oneigenlijk gebruik' en is niet toegestaan. Lachgas mag dus niet verkocht worden met als doel dat het gebruikt wordt als drug. Meestal wordt lachgas verkocht door individuen op openbare feesten. Dit is strafbaar en de politie treedt hier af en toe tegen op. Degene die lachgas gebruikt is niet strafbaar; in Nederland is alleen de handel, productie, verkoop en bezit van drugs strafbaar.

(C) www.Drugsinfoteam.nl

Wat een reacties na een dagje niet gekeken te hebben. Maar goed, nog steeds geen echte reactie op de vraag want deze was:
Stel je ziet dat er lachgas verkocht wordt, wat doe je?

Nou hieronder mijn antwoord:
Niks, ik kijk de aap uit de boom, mochten er in de loop van het evenement mensen onwel worden. Dan vraag ik aan de organisatie of de verkoop van die ballonnen per direct gestaakt kan worden, ivm de veiligheid op het evenement. En geef ook uitleg waarom, daar veel mensen denken dat lachgas niet schadelijk is.

Slachtoffers die zich niet zo lekker voelen en/of onwel worden.
Deze adviseer ik om geen ballonnen meer te gebruiken (mochten ze deze gebruikt hebben en geef ze ook de uitleg waarom ik de voorkeur geef om ze niet te gebruiken. Immers wil iedereen oud worden en niet gezegd krijgen "hij is lachend heen gegaan".

Graag jullie mening.

P.S. Bovenstaande is op eigen titel en spreek dus niet voor de afdeling van het Rode Kruis, binnen onze afdeling is op dit moment geen concreet plan gemaakt, al vermoed ik wel dat deze gaat komen, daar er steeds meer mensen op de SEH/Huisartsenpost komen die (te) veel lachgas hebben gehad.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #34 Gepost op: 22 mei 2014, 20:00:45
Citaat van: NicoHeerlen link=msg=1269839 date=1400781396
Lachgas valt onder de Geneesmiddelenwet. Gaspatronen zijn meestal bij de groothandel legaal verkrijgbaar. Lachgas(ballonnen) zijn soms te koop op feestjes. Dit is illegaal. De verkoop in ballonnen geldt als 'oneigenlijk gebruik' en is niet toegestaan. Lachgas mag dus niet verkocht worden met als doel dat het gebruikt wordt als drug. Meestal wordt lachgas verkocht door individuen op openbare feesten. Dit is strafbaar en de politie treedt hier af en toe tegen op. Degene die lachgas gebruikt is niet strafbaar; in Nederland is alleen de handel, productie, verkoop en bezit van drugs strafbaar.

(C) www.Drugsinfoteam.nl

Wat een reacties na een dagje niet gekeken te hebben. Maar goed, nog steeds geen echte reactie op de vraag want deze was:

Nou hieronder mijn antwoord:
Niks, ik kijk de aap uit de boom, mochten er in de loop van het evenement mensen onwel worden. Dan vraag ik aan de organisatie of de verkoop van die ballonnen per direct gestaakt kan worden, ivm de veiligheid op het evenement. En geef ook uitleg waarom, daar veel mensen denken dat lachgas niet schadelijk is.

Slachtoffers die zich niet zo lekker voelen en/of onwel worden.
Deze adviseer ik om geen ballonnen meer te gebruiken (mochten ze deze gebruikt hebben en geef ze ook de uitleg waarom ik de voorkeur geef om ze niet te gebruiken. Immers wil iedereen oud worden en niet gezegd krijgen "hij is lachend heen gegaan".

Graag jullie mening.

P.S. Bovenstaande is op eigen titel en spreek dus niet voor de afdeling van het Rode Kruis, binnen onze afdeling is op dit moment geen concreet plan gemaakt, al vermoed ik wel dat deze gaat komen, daar er steeds meer mensen op de SEH/Huisartsenpost komen die (te) veel lachgas hebben gehad.

Ik meld dit onder 4 ogen bij mijn inzetleider zodat deze er vanaf weet en hij/zij mogelijk verdere stappen kan gaan ondernemen. Of deze dat ook doet is niet aan mij. Het is dan ook aan de inzetleiding dit aan de rest van ons te melden in de zin van dit is een mogelijk letsel wat we te zien krijgen vandaag. Dit dus niet via porto maar via mond-mond.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

NicoHeerlen

• Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #35 Gepost op: 22 mei 2014, 20:11:12
Bij kleine evenementen (dus ook de dance feesten waar dit steeds vaker verkocht wordt) staan we vaak maar met 2 personen. 9 van de 10 keer heb ik de touwtjes in handen. Dus dan wordt het nogal lastig stappen te ondernemen. Maar daarom bel ik met onze dames/heren van de afdeling die boveneaan staan, deze hebben vaak de nummers van personen binnen het Rode Kruis / GGD, om informatie in te kunnen winnen.

Echter mocht het met slachtoffers op z'n moment de spuitgaten uitlopen en de organisatie legt de verkoop niet stil (verdienen er haast goud aan) dan weet ik niet of ik mezelf in bedwang kan houden geen hulp in te roepen middels politie / ambulance.

De rede dat ik dit topic ben gestart, is om te polsen hoe andere afdelingen / personen hier over denken en of er al iets over op papier staat, "hoe te handelen bij". Dit omdat ik het binnen onze afdeling ook wil aankaarten en tevens ook met een plan van aanpak wil komen.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 22 mei 2014, 20:19:04
Citaat van: NicoHeerlen link=msg=1269839 date=1400781396

Koffie drinken, studieboekje doorlezen, punt pizza scoren bij de festival Italiaan.. ::)

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #37 Gepost op: 22 mei 2014, 20:40:51
Citaat van: Red link=msg=1269697 date=1400753391
Klopt, maar ik vind mijn vraagstelling toch ook wel interessant. Dus bij deze toch stiekem nogmaals de vraag.  ;)
Die grondbeginselen van de organisatie zijn leuk en aardig, maar ik vermoed dat deze ondergeschikt zijn aan de Nederlandse wetgeving.

Jezelf beroepen op deze grondbeginselen is vermoedelijk geen wettelijke rechtsgeldige uitzonderingsgrond om onder het afleggen van een getuigeverklaring uit te komen... of heeft iemand jurisprudentie waaruit het tegendeel blijkt?

Wordt juridisch gezien een nteressante casus, volkenrechtelijk geldt de conventies van Geneve pas bij een oorlogsverklaring dus daar kan je geen onschendbaarheid etc aan ophangen...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 23 mei 2014, 08:42:04

Citaat van: René van der Helm link=msg=1269633 date=1400741179
Een ehbo-er heeft geen zwijgplicht, die mag zeggen wat hij wil en tegen wie hij wil.

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 23 mei 2014, 08:47:04
Wettelijk niet. Dat kan ook niet, want een pleister plakken op de vinger van je dochter is ook EHBO. Op de momenten dat je voor een organisatie of bedrijf EHBO-werkzaamheden uitvoert, val je wel onder de huis- en gedragsregels daarvan en het lijkt me niet meer dan logisch dat zij een regel hebben opgesteld over integer omgaan met informatie.