Hoezo zou dat illegaal zijn, het is bedoeld om slagroom te spuiten. Heeft de banketbakker dan een ontheffing?
Lachgas valt onder de Geneesmiddelenwet. Gaspatronen zijn meestal bij de groothandel legaal verkrijgbaar. Lachgas(ballonnen) zijn soms te koop op feestjes. Dit is illegaal. De verkoop in ballonnen geldt als 'oneigenlijk gebruik' en is niet toegestaan. Lachgas mag dus niet verkocht worden met als doel dat het gebruikt wordt als drug. Meestal wordt lachgas verkocht door individuen op openbare feesten. Dit is strafbaar en de politie treedt hier af en toe tegen op. Degene die lachgas gebruikt is niet strafbaar; in Nederland is alleen de handel, productie, verkoop en bezit van drugs strafbaar.
(C) www.Drugsinfoteam.nl
Wat een reacties na een dagje niet gekeken te hebben. Maar goed, nog steeds geen echte reactie op de vraag want deze was:
Stel je ziet dat er lachgas verkocht wordt, wat doe je?
Nou hieronder mijn antwoord:
Stel je ziet dat er lachgas verkocht wordt, wat doe je?
Niks, ik kijk de aap uit de boom, mochten er in de loop van het evenement mensen onwel worden. Dan vraag ik aan de organisatie of de verkoop van die ballonnen per direct gestaakt kan worden, ivm de veiligheid op het evenement. En geef ook uitleg waarom, daar veel mensen denken dat lachgas niet schadelijk is.
Slachtoffers die zich niet zo lekker voelen en/of onwel worden.
Deze adviseer ik om geen ballonnen meer te gebruiken (mochten ze deze gebruikt hebben en geef ze ook de uitleg waarom ik de voorkeur geef om ze niet te gebruiken. Immers wil iedereen oud worden en niet gezegd krijgen "hij is lachend heen gegaan".
Graag jullie mening.
P.S. Bovenstaande is op eigen titel en spreek dus niet voor de afdeling van het Rode Kruis, binnen onze afdeling is op dit moment geen concreet plan gemaakt, al vermoed ik wel dat deze gaat komen, daar er steeds meer mensen op de SEH/Huisartsenpost komen die (te) veel lachgas hebben gehad.