Zwijgplicht voor evenementenhulpverlener

Auteur Topic: Zwijgplicht voor evenementenhulpverlener  (gelezen 10272 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 23 mei 2014, 08:55:21
Citaat van: Kanarie link=msg=1269971 date=1400827624
Wettelijk niet. Dat kan ook niet, want een pleister plakken op de vinger van je dochter is ook EHBO. Op de momenten dat je voor een organisatie of bedrijf EHBO-werkzaamheden uitvoert, val je wel onder de huis- en gedragsregels daarvan en het lijkt me niet meer dan logisch dat zij een regel hebben opgesteld over integer omgaan met informatie.
Valt de kennis die je vergaart over een slachtoffer niet onder de normale privacy wetgeving/regels?

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 23 mei 2014, 09:22:26
Citaat van: JJ75 link=msg=1269973 date=1400828121
Valt de kennis die je vergaart over een slachtoffer niet onder de normale privacy wetgeving/regels?

Wat houdt de normale privacywetgeving in?

Ik heb zojuist geprobeerd er iets over te vinden en ik vond deze wet: http://wetten.overheid.nl/BWBR0011468/geldigheidsdatum_23-05-2014
Het lijkt of deze wet niet van toepassing is op de EHBO-setting, maar meer gaat over databases met persoonsgegevens.

Dus heb je een linkje naar de wet die jij bedoelt?

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 23 mei 2014, 11:40:20
Leuke discussie. En, hadden we niet ooit al eens zo'n soortgelijk draadje lopen?

Hebbus:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=4061.0

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 23 mei 2014, 12:10:16
Citaat van: JJ75 link=msg=1269973 date=1400828121

Wettelijk gezien alleen als je de kennis vastlegt, en het te herleiden is naar een persoon. (Zie de Wet bescherming persoonsgegevens die Kanarie ook aanhaalt.)
Dit zijn de definities die de wet hanteert:

a. persoonsgegeven: elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon;

b. verwerking van persoonsgegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van gegevens;

en dit is de strekking van wat er onder valt:

Deze wet is van toepassing op de geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens, alsmede de niet geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens die in een bestand zijn opgenomen of die bestemd zijn om daarin te worden opgenomen.

Als je deze kennis puur alleen in je geheugen opslaat, dan valt het niet onder de Wbp.  Er is mij verder geen wetgeving bekend die op dit gebied (Evenementen hulpverlening) "de privacy" regelt.
Los daarvan mag je als slachtoffer natuurlijk verwachten dat een EHBO-er discreet omgaat met de kennis die hij/zij vergaart over een slachtoffer. Maar er lijkt mij geen "directe" wettelijke verplichting om dit te doen, en je kan die persoon hooguit civiel rechtelijk aansprakelijk stellen. Dan moet je natuurlijk wel bewijzen dat je schade hebt geleden.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 23 mei 2014, 16:10:57
Dinges, bedankt! Het kwam me al vaag bekend voor. Ik heb alle 8 pagina's doorgenomen en hieronder de belangrijkste feiten en conclusies van die discussie geciteerd.

Citaat van: Golly link=msg=589019 date=1218458164
Ik heb in het kader van deze discussie met het Landelijk Buro van het Nederlandse Rode kruis gebeld en zij hebben mij het volgende verteld.

In principe mag een hulpverlener vragen van politie beantwoorden tenzij het slachtoffer gevraagd heeft dit niet te doen. Als dit het geval in geldt geheimhoudingsplicht. Dit met name bij de plaatselijke evenementen hulpverlening e.d.
Ook als er een vermoeden is dat er strafbare feiten in het spel zijn mag de rode kruis medewerker geen informatie afgeven.

Bij Grotere hulpverleningen bij ongelukken en rampen, komt de geheimhouding wel verder in het spel, en zal er dus minder informatie doorgespeeld mogen worden, het voorbeeld hierbij was de Schipholbrand, waarbij zeker was dat er illegalen betrokken waren.

Elke afdeling is echter vrij om zelf scherpere regels vast te stellen en altijd moeten de 7 grondbeginselen van het Rode Kruis gewaarborgd worden.
Voor zover de visie van het LB RK

Citaat van: Jacques Schenk link=msg=589458 date=1218613523
Wettelijk is er geen geheimhoudingsplicht voor ehbo'ers, maar de organisatie waar je evt op het moment van je hulpverlening voor werkt kan je een dergelijke plicht alsnog opleggen, overtreding van die (organisatie/bedrijfs)regels stelt je potentieel bloot aan corrigerende maatregelen binnen die organisatie/dat bedrijf.

BommelDing

• Eerste hulpverlener, ex-SIGMA-lid
  • Forum gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 7 augustus 2014, 15:52:38
Hierop volgend een bepaalde casus. Op een groot evenement, openbaar terrein. Je hebt een jong persoon van 16 die lam is van de teveel genuttigde alcoholische dranken.  Je weet inmiddels dat het alleen alcohol betreft en geen drugs. Deze persoon heeft, naar zegge, geen identificatie bij om iemand te kunnen verzoeken op te komen halen.

Vraag je de politie erbij als "taxi"? Ja/Nee - waarom wel/niet?
Vraag je de ambulance erbij? Ja/Nee - Waarom wel/niet

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 7 augustus 2014, 15:59:48
Citaat van: BommelDing link=msg=1287934 date=1407419558
Je weet inmiddels dat het alleen alcohol betreft en geen drugs.

Hoe weet je dat?

Is er een medische indicatie? Hoe is het met de persoon?

Wat zou de politie ermee moeten als er geen bedreiging is voor de openbare orde? Waarom heb je overigens een legitimatie nodig om iemand te bellen? Dat gaat over het algemeen beter met een telefoon..  ::)

BommelDing

• Eerste hulpverlener, ex-SIGMA-lid
  • Forum gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 7 augustus 2014, 16:02:40
Citaat van: -Joost- link=msg=1287936 date=1407419988
Hoe weet je dat?
Na je onderzoeken.
Is er een medische indicatie? Hoe is het met de persoon?
Persoon heeft gebraakt, kan amper op zn benen staan en wenst alleen maar te slapen.
Wat zou de politie ermee moeten als er geen bedreiging is voor de openbare orde? Waarom heb je overigens een legitimatie nodig om iemand te bellen? Dat gaat over het algemeen beter met een telefoon..  ::)
De persoon vormt voor zichzelf wellicht het gevaar, doordat diegene zo wankel is en alleen maar gaat liggen.

Legitimatie zou kunnen zijn als de persoon zn adres verteld om de naam op te kunnen zoeken in bijvoorbeeld telefoongids.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 7 augustus 2014, 16:11:36
Citaat van: BommelDing link=msg=1287937 date=1407420160
Na je onderzoeken. Persoon heeft gebraakt, kan amper op zn benen staan en wenst alleen maar te slapen.De persoon vormt voor zichzelf wellicht het gevaar, doordat diegene zo wankel is en alleen maar gaat liggen. Legitimatie zou kunnen zijn als de persoon zn adres verteld om de naam op te kunnen zoeken in bijvoorbeeld telefoongids.

Bijzonder dat je dat prehospitaal zeker weet...

Tip van flip; Iedereen heeft tegenwoordig een mobiele telefoon op zak met nummers van pappie/mammie en vrienden. Daar kom je meestal een heel eind mee. Zo nodig kan je iemand ook in een taxi zetten met een vuilniszak om de nek. Er is altijd wel wat te regelen..

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #49 Gepost op: 7 augustus 2014, 16:52:54
Hierop volgend een bepaalde casus. Op een groot evenement, openbaar terrein. Je hebt een jong persoon van 16 die lam is van de teveel genuttigde alcoholische dranken.  Je weet inmiddels dat het alleen alcohol betreft en geen drugs. Deze persoon heeft, naar zegge, geen identificatie bij om iemand te kunnen verzoeken op te komen halen.

Dit is zijn probleem, niet het mijne. Als een ambu niet nodig is (en ik denk dat ik dat redelijk kan inschatten) en hij weigert iedere medewerking om zelf veilig thuis te komen, dan heb ik er geen probleem mee om de politie in te schakelen.
Arts  www.alphalog.nl