GRIP 1 Grote hulpverlening (ongeval meerdere beknellingen) vrachtwagen A28 - Putten 24-05-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Grote hulpverlening (ongeval meerdere beknellingen) vrachtwagen A28 - Putten 24-05-2014  (gelezen 21432 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.



Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1270520 date=1401020074
Vanaf Zwolle/ Hattemerbroek en alle op en afritten , N-wegen in de omgeving staat (stond) al ruim twee weken geleden aangegeven dat de A28 Zwolle -> Amersfoort thv Nijkerk DICHT zou zijn. Waarom ontstaat er dan alsnog een file, die er notabene al vanaf uurtje of 11 stond. Hebben de borden dan niet gewerkt, of negeert men steeds meer?

Er zijn genoeg mensen die niet elke dag, week of maand daar langs rijden dus niet gezien, en daar zijn vele mensen bij die blindelings op de navigatie rijden en de weg ook echt niet zonder navigatie kunnen vinden en ook geen oog hebben voor die gele borden.
Ook zijn er vele mensen die in plaatsen langs dat traject wonen die geen zin hebben om 50 of meer kilometers om te rijden om de officiële omleiding te volgen, en dat is begrijpelijk gezien de absurd hoge brandstofprijzen in Nederland.


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Citaat van: Peter71 link=msg=1270482 date=1401012232
Ik heb het vorige week zondag gezien op de A58 dat mensen gewoon lak hebben aan de matrixborden. Ik denk zeker dat menig weggebruiker iets aan zijn mentaliteit moet gaan doen. Of gewoon keihard gaan handhaven op de stukken waar wegwerkzaamheden zijn. Negeren rode kruizen, te hard rijden op snelheidsbeperkingen gewoon direct rijbewijs innemen.
Misschien iets selectiever omgaan met beperkingen? Neem een rijbaan met vier rijstroken die zich splitsen naar 2x2 rijstroken. Rijstrook 1&2 hebben een beperking van 90, rijstrook 3&4 een beperking van 70. Waarom? Omdat NA de splitsing de afrit bij rijstook 4 is afgesloten, onderaan de afrit is men bezig met het vervangen van de verkeerslichten. Voor de mensen op rijstrook 1&2 is het onduidelijk waarom de snelheid omlaag moet. Een andere keer mag je over een afstand van een paar kilometer op rijstrook 3 slechts 70 omdat rijstrook 1&2 afgesloten zijn. Men doet iets met onderhoud in de middenberm en heeft de complete afzetting geplaatst terwijl er slechts op een klein stukje gewerkt wordt.
Ik begrijp dat de complete afzetting wordt geplaats en dat een 'bewegende' afzetting niet rendabel is, je blijft anders met pilonnen en pijlwagens in de weer. Maar begrijpt de bedenker van zo'n afzetting ook dat bij mij, en waarschijnlijk vele andere in de auto, de snelheid er pas uit gaat als er daadwerkelijk mensen in oranje hesjes te zien zijn?


Arjen_V

  • Machinist VB NL/DE
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
    • Flickr
Ik zie een hoop mensen reageren over matrixborden en snelheidsbeperkende maatregelen, toevallig zelf langs de bewuste locatie gereden vanmorgen maar ter plekke is geen enkele signalering, daarbij kom je op de bewuste locatie vanuit een flauwe bocht onder een viaduct vandaan ( paar 100 meter eerder) als je dan ineens een stilstaande file voor je neus heb staan. Weet niet hoe het met tijdelijk geplaatste matrixborden zat ten tijde van het ongeval.
Volledig bevoegd machinist, Nederland/Duitsland. Wagenmeester, Gevaarlijke stoffen, Hupacvervoer.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
jadjong, ik snap werkelijk niet dat er mensen zoals jij maar een beetje zelf gaan interpreteren hoe het zou moeten zijn en daarnaar gaan handelen.
Die snelheidsbeperking staat er niet voor niks en juist door je eraan te houden voorkom je extra vertragingen. Vaak is het zo dat als je de 50 op de matrix echt aanhoudt er een constante doorstroming blijft. Je blijft dan rijden ipv steeds te moeten stilstaan en optrekken. Doordat mensen harder blijven rijden en dan ineens geconfronteerd worden met langzamer verkeer verderop en een groot snelheidsverschil daarmee (omdat er daar dan gewerkt wordt, een versmalling is, een verandering van rijbaan, geen vluchtstrook etc en je dus echt langzamer moet rijden) krijg je dat mensen op de rem trappen. Het effect van remlichten weten we inmiddels, dat werkt zo een paar honderd meter auto's door. Gevolg is in de meeste gevallen dat de afstand waarover het verkeer langzaam rijdt nog verder komt te liggen en je dus een grotere vertraging krijgt.
Hetzelfde geldt voor afsnijden via tankstations. De toerit bij zo'n tankstation is niet ontworpen voor een dergelijke stroom auto's waardoor invoegend verkeer weer voor extra vertraging zorgt op de gewone rijbanen.
Het werkelijke winst effect van dergelijk gedrag zit meestal meer tussen de oren dan dat je er daadwerkelijk tijd mee wint. En het grootste verlies is voor de mensen die achter je rijden.
Soms lijkt het allemaal erg onlogisch maar je kunt van mij aannemen dat er over dergelijke snelheidsbeperkingen goed nagedacht is en ook tussentijds nog wel eens een kleine wijziging wordt aangebracht als blijkt dat er verbeteringen mogelijk zijn. Bij evaluaties blijkt telkens maar weer dat in 90% van de gevallen de automobilisten zelf verantwoordelijk zijn voor extra vertragingen.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Citaat van: Arjen_V link=msg=1270543 date=1401030977
Ik zie een hoop mensen reageren over matrixborden en snelheidsbeperkende maatregelen, toevallig zelf langs de bewuste locatie gereden vanmorgen maar ter plekke is geen enkele signalering, daarbij kom je op de bewuste locatie vanuit een flauwe bocht onder een viaduct vandaan ( paar 100 meter eerder) als je dan ineens een stilstaande file voor je neus heb staan. Weet niet hoe het met tijdelijk geplaatste matrixborden zat ten tijde van het ongeval.

Er is ook al gezegd dat er niet direct een verband hoeft te zijn tussen het bewust negeren van de matrixsnelheid en dit ongeval.
Wel was daar aangegeven dat er een snelheidsbeperking was ivm wegwerkzaamheden.
Inmiddels is wel vast komen te staan dat de chauffeur van de vrachtwagen te laat of niet heeft opgemerkt dat het verkeer stilstond en ingereden is op de file.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=n1kPHPXPzfA
A28 24 mei groot ongeval
HMEDIA
Gepubliceerd op 24 mei 2014
Citaat
Bij een groot verkeersongeval zijn zaterdagmiddag 24 mei minimaal 12 gewonden gevallen waarvan enkele ernstig en is een dode te betreuren. Bij Nijkerk wordt dit weekend aan de weg gewerkt en daarom is de A28 thv van Nijkerk afgesloten. Al het verkeer wordt bij de afrit omgeleid en dat zorgt de hele dag al voor een lange file in de richting van Harderwijk . Het lijkt er op dat een vrachtwagenchauffeur de file niet of te laat heeft opgemerkt en met grote vaart op de file is ingereden. Minimaal vijf voertuigen zijn aangereden door de truck.
Het was gelijk een grote chaos op de A28 en hulpdiensten zijn massaal uitgerukt. Vijf brandweerwagens vele ambulances, politie en een tweetal traumateams zijn ingevlogen met helikopters.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=4HQfVC8aayQ
Dode en 12-15 gewonden bij ongeval A28
TVGelderland
Gepubliceerd op 24 mei 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=2tOqanjiN5k
Dodelijk ongeval A28 Putten met 12 auto's
nebe4video
Gepubliceerd op 24 mei 2014
24-05-2014
Citaat
Vermoedelijk heeft een Portugese vrachtwagen bestuurder een stilstaande file over het hoofd gezien met als gevolg een enorme ravage.
15 gewonden , beknellingen en een dode zijn te betreuren vanmiddag op de A28 thv Putten
De A28 is in beide richtingen uren afgesloten geweest.
Er werden twee traumaheli's en een politie heli ingezet bij deze GRIP 1
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=xDQztjZLPJA
24-05-2014 Dode en dertien gewonden bij ernstig ongeval A28 Putten
DelwelFotografie
Gepubliceerd op 24 mei 2014
Samen sterk in de hulpverlening!