Wie spreekt een burgerhulpverlener aan op foutief handelen?

Auteur Topic: Wie spreekt een burgerhulpverlener aan op foutief handelen?  (gelezen 28279 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #30 Gepost op: 29 mei 2014, 18:27:48
Citaat van: -Joost- link=msg=1271184 date=1401209821
Volledig mee eens. Deze vrijwilligers als integraal onderdeel van de ambulancezorg, dan zijn er maar wat minder...

Het wiel hoeft daarbij niet opnieuw uitgevonden te worden, een dergelijk concept wordt in GB al toegepast.

Dat is, met uw welnemen ,een totaal ander concept van semi professionele hulp.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #31 Gepost op: 29 mei 2014, 18:29:23
Citaat van: -Joost- link=msg=1271195 date=1401210554
Het is maar wat je goed geregeld noemt, leken die over medische noodsituaties gaan speculeren op een facebookpagina...
Speculeren op een AED facebookpagina is niet de norm,laat staan over oorzaken en uitkomsten van een reaniamtie, iedere goedfunctionerende AED groep zal die dan ook verwijderen van haar pagina.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #32 Gepost op: 29 mei 2014, 20:38:34
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1271625 date=1401380963
Speculeren op een AED facebookpagina is niet de norm,laat staan over oorzaken en uitkomsten van een reaniamtie, iedere goedfunctionerende AED groep zal die dan ook verwijderen van haar pagina.

Misschien ook eerst de pagina bekijken en dan pas oordelen joffry....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #33 Gepost op: 29 mei 2014, 22:01:51
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1271635 date=1401388714
Misschien ook eerst de pagina bekijken en dan pas oordelen joffry....

Ik heb in het recente verleden zulke speculaties wel eens gezien op diverse pagina's gelukkig werden die snel verwijderd, dus pagina bekijken en oordelen lukt mij best.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #34 Gepost op: 30 mei 2014, 11:54:27
Precies hetgeen ik opperde was een afsluiting/registratie/evaluatie van het incident uiteraard geleid door professionals dit kan je volgens mij niet vervangen door internet. Lukraak ervaringen uitwisselen heeft weinig zin, een evaluatie kan alleen plaatsvinden met de personen die erbij zijn geweest. Enige probleem is hoe je dit kunt inrichten want de ambu zal hier waarschijnlijk geen tijd voor hebben.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #35 Gepost op: 30 mei 2014, 12:07:08
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1271381 date=1401275223
Je zou de moeite kunnen nemen de pagina te bekijken en daarna pas commentaar geven. Hetgeen jij denkt dat daar gebeurd is, misschien helass voor jou, dus niet zo.

Er kan openlijk over een inzet gesproken worden, wat ging goed en wat niet. Hoe was de onderlinge samenwerking en die met de profs....

Hoe is de afloop (indien bekent) en met hoeveel mensen was de burger aed er.
Exacte lokatie blijft beperkt tot de wijk. En naam en geslacht blijven onbekent.

Het valt dus wel een beetje mee denk ik Joost
Toch gek, ik zie de professionals dit niet zo "openbaar" bespreken. En het is natuurlijk klinkklare onzin dat de precieze locatie niet te achterhalen valt. Alsof er iedere dag tig reanimaties zijn in Hoorn. Een goede speurneus heeft het juiste adres er zo bij gevonden.

Dat is ook een van de redenen dat wij ooit het bijzondere en traumatische ervaringen board hebben gesloten. De professionals waren oud en wijs genoeg om daar geen nabesprekingen of ervaringen te delen. Het waren de EHBO'ers en AED burgerhulpverleners die steeds hun verhaal kwijt moesten. (geeft overigens al aan dat er dus verder kennelijk geen plek was om je verhaal te kunnen doen) En keer op keer waren de casussen zo geschreven dat we er binnen enkele minuten achter waren om welk adres het ging.

Een facebookpagina is niet de plek voor het bespreken van dit soort zaken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #36 Gepost op: 30 mei 2014, 12:22:08
Citaat van: Red link=msg=1271729 date=1401444428

Een facebookpagina is niet de plek voor het bespreken van dit soort zaken.

Ook voor het slachtoffer of familie lijkt het me niet tof en per toeval op die facebookpagina te komen ik weet niet of je dat wilt lezen. Hoe anoniem het ook is.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #37 Gepost op: 30 mei 2014, 15:07:20
Citaat van: Red link=msg=1271729 date=1401444428
Toch gek, ik zie de professionals dit niet zo "openbaar" bespreken. En het is natuurlijk klinkklare onzin dat de precieze locatie niet te achterhalen valt. Alsof er iedere dag tig reanimaties zijn in Hoorn. Een goede speurneus heeft het juiste adres er zo bij gevonden.

Dat is ook een van de redenen dat wij ooit het bijzondere en traumatische ervaringen board hebben gesloten. De professionals waren oud en wijs genoeg om daar geen nabesprekingen of ervaringen te delen. Het waren de EHBO'ers en AED burgerhulpverleners die steeds hun verhaal kwijt moesten. (geeft overigens al aan dat er dus verder kennelijk geen plek was om je verhaal te kunnen doen) En keer op keer waren de casussen zo geschreven dat we er binnen enkele minuten achter waren om welk adres het ging.

Een facebookpagina is niet de plek voor het bespreken van dit soort zaken.

Je kunt je dan afvragen of dat aan de facebookpagina ligt of aan P2000 en alle monitoren.....als op de fb een woonplaats en een tijd aangeven zijn dan is het icm een monitor natuurlijk altijd te achter halen (tenzij de melding niet op p2000 is gedaan) Ik denk dat dan eerder een tekortkoming van het alarmeringssysteem is of minstens beide.
Wat al eerder aangegeven is als sommige personen een melding van 2 ambu's op P2000 voorbij zien komen dan is de eerste link die gelegd wordt dat het een reanimatie betreft en die zetten het dan op een lopen om plaatjes te schieten (vrijheid van nieuwsgaring) en klappen dat vervolgens ergens op internet, ik denk dan ook dat de diverse meldkamers er meer debet aan zijn dat dit soort zaken breed op internet terug te vinden zijn (incl de melding) dan de bewuste FB pagina.
Met andere woorden je ligt als SO al openlijk "op straat" voordat er uberhaupt iemand ter plaatse is door toedoen van P2000 en de monitoren, zelfs als we de monitoren zouden vergeten dan lopen er nog voldoende mensen in het rond met een pieper waarop ze alles lekker kunnen uitlezen, de bescherming zo mijns inziens dan al moeten gebeuren bij de meldkamer.

Er is dus meer dan genoeg voor verbetering vatbaar, dat kunnen we dan in elk geval wel samen concluderen neem ik aan
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #38 Gepost op: 30 mei 2014, 15:14:03
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1271767 date=1401455240
Je kunt je dan afvragen of dat aan de facebookpagina ligt of aan P2000 en alle monitoren.....als op de fb een woonplaats en een tijd aangeven zijn dan is het icm een monitor natuurlijk altijd te achter halen (tenzij de melding niet op p2000 is gedaan) Ik denk dat dan eerder een tekortkoming van het alarmeringssysteem is of minstens beide.
Wat al eerder aangegeven is als sommige personen een melding van 2 ambu's op P2000 voorbij zien komen dan is de eerste link die gelegd wordt dat het een reanimatie betreft en die zetten het dan op een lopen om plaatjes te schieten (vrijheid van nieuwsgaring) en klappen dat vervolgens ergens op internet, ik denk dan ook dat de diverse meldkamers er meer debet aan zijn dat dit soort zaken breed op internet terug te vinden zijn (incl de melding) dan de bewuste FB pagina.
Met andere woorden je ligt als SO al openlijk "op straat" voordat er uberhaupt iemand ter plaatse is door toedoen van P2000 en de monitoren, zelfs als we de monitoren zouden vergeten dan lopen er nog voldoende mensen in het rond met een pieper waarop ze alles lekker kunnen uitlezen, de bescherming zo mijns inziens dan al moeten gebeuren bij de meldkamer.

Er is dus meer dan genoeg voor verbetering vatbaar, dat kunnen we dan in elk geval wel samen concluderen neem ik aan
Volgens mij draai je de zaken nu toch wel heel ernstig om. P2000 is nog steeds voor de hulpdiensten, en een meldkamer is er nog steeds niet verantwoordelijk voor dat de meldingen die zij uitgeven aan hulpdiensten vervolgens open en bloot op het internet te vinden zijn. Je moet nu niet in ene het probleem bij de meldkamers neer gaan leggen. ::)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #39 Gepost op: 30 mei 2014, 15:18:39
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1271767 date=1401455240
Je kunt je dan afvragen of dat aan de facebookpagina ligt of aan P2000 en alle monitoren.....als op de fb een woonplaats en een tijd aangeven zijn dan is het icm een monitor natuurlijk altijd te achter halen
Ehm, op p2000 staat over het algemeen geen informatie over de toestand van het slachtoffer, en er vind ook geen nabespreking plaats over hoe het eea is verlopen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.