Wie spreekt een burgerhulpverlener aan op foutief handelen?

Auteur Topic: Wie spreekt een burgerhulpverlener aan op foutief handelen?  (gelezen 28277 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #50 Gepost op: 3 juni 2014, 00:18:08
In principe ligt het bij de gemeente. Doet deze niets dan zijn er gelukkig meestal gekken (RK/EHBO of anderen) die deze taak op zich nemen. Informeer dus even bij de verantwoordelijke persoon bij jouw gemeente.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #51 Gepost op: 3 juni 2014, 00:43:48
Dankjewel! Nu weet ik dat ik inderdaad wel nazorg kan krijgen binnen mijn eigen RK mensen, maar uiteindelijk zijn we binnen RK ook vrijwilligers die in het dagelijks leventje wat anders doen en dit is dus niet professioneel.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #52 Gepost op: 7 juni 2014, 16:28:40
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1272505 date=1401749028
Dankjewel! Nu weet ik dat ik inderdaad wel nazorg kan krijgen binnen mijn eigen RK mensen, maar uiteindelijk zijn we binnen RK ook vrijwilligers die in het dagelijks leventje wat anders doen en dit is dus niet professioneel.

professionaliteit hangt niet alleen af van het betaald worden voor het uitvoeren....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #53 Gepost op: 8 juni 2014, 19:44:35
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1274008 date=1402151320
professionaliteit hangt niet alleen af van het betaald worden voor het uitvoeren....

En weer eens.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #54 Gepost op: 7 december 2014, 21:41:17
Het probleem is, dat een burgerhulpverlener geen professional is. Het is in feite niet meer dan de goedbedoelende buurman/-vrouw die toevallig kan reanimeren en die ook nogeens een oproep via een sms heeft gekregen.
Selectie aan de poort zou leuk zijn maar is dus niet haalbaar. Immers kan buurman ook gewoon door buurvrouw zijn ingeschakeld omdat zij weet dat buurman een EHBOcursus heeft gevolgd. En die heb je dus nooit aan de poort kunnen selecteren.
Ik denk dat je vooral het niveau van de Ehbo-cursussen zou moeten verhogen, want soms is het niveau abominabel. En daarin zou ook meer ruimte moeten zijn voor zaken als attitude en samenwerken met professionele hulpdiensten.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #55 Gepost op: 7 december 2014, 21:57:35
Citaat van: beantsje link=msg=1312955 date=1417984877
................................
Ik denk dat je vooral het niveau van de Ehbo-cursussen zou moeten verhogen, want soms is het niveau abominabel. En daarin zou ook meer ruimte moeten zijn voor zaken als attitude en samenwerken met professionele hulpdiensten.

Je hebt het punt dat je EHBO diploma 2 jaar geldig is en (volgens mij) niet is vastgelegd hoeveel herhalingslessen je op jaarbasis moet hebben gehad. Ik heb eerst bij een EHBO-vereniging gezeten en we kwamen 11 keer per jaar bij elkaar, 2 uur elke keer. Nadeel: het voelde voor mij niet dat ik de stof beheerste die we aangeleerd kregen doordat we zo weinig bij elkaar zaten. En weinig inzetten over het algemeen waardoor je ook niet praktijk-vaardig werd. Daarbij werd er inderdaad 0 aandacht besteed aan samenwerken/overdracht naar professionele hulpdiensten of hoe je samen moest werken en hoe te gedragen. Ik zit nu 2,5 jaar bij het Rode Kruis, ongeveer 2x per maand herhalingsles en nu voel ik me wel bekwaam om te handelen. Ook heb ik leren samenwerken en geleerd hoe ik moet overdragen naar professionals toe. Denk dat daar nog veel te winnen valt voor een gemiddelde EHBO-vereniging.

(ik weet ook dat niet alle EHBO-verenigingen zo zijn)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #56 Gepost op: 8 december 2014, 02:57:13
Citaat van: JV39 link=msg=1270947 date=1401140218
8 man in een kleine slaapkamer.....mij te druk dus ik vraag of mijn  hulp nog nodig is ""nee bedankt" is het antwoord dus ik vertrek.
Mijn "collega" hoor ik nog zeggen "maar ik wil helpen!"....
Op de trap kom ik nog een 3e hulpverlener tegen en hem aangegeven dat de boel onder controle is, en er geen burgerhulp mee nodig is.
we lopen samen naar beneden en maken ruimte, staan in de voortuin nog even na te praten.

Goed dat je gevraagd hebt of je hulp nog nodig was en bij "nee" ook vertrokken ben. Zeker in zo'n kleine ruimte.
Je geeft aan dat je "collega" zei "maar ik wil helpen". Is er toen nog iets gezegd in de trant van "Je bent niet meer nodig maar bedankt" ?
Want zo lang niemand zegt van "Bedankt maar wij nemen het over" weet je ook nooit zeker of je eventueel nog nodig bent.
Als hij het heeft gezegd zoals jij het schrijft komt het op mij wel heel erg opdringerig over van hem en komt hij op mij over als "Ik ben onmisbaar voor jullie".

Citaat van: JV39 link=msg=1270947 date=1401140218
Intussen is mijn "collega" bezig de vrouw en kinderen van het slachtoffer op te vangen met termen als "het komt goed".
Ik vind dit niet meer tot de taak van een burgerhulpverlener horen.


Als er 6 man professionele hulpverlening waarvan 4 ambu medewerkers aanwezig zijn vind ik dat je als burger op moet krassen als was het maar om ruimte te creëren.

Mijn "probleem" is...wie spreekt een burgerhulpverlener aan op zijn gedrag? Had ik dat moeten doen? Doet ambu personeel dat?
Hij dook zonder dat er gechecked was of er ademhaling of pols was zo bovenop het slachtoffer. Misschien zelfs door een gebroken rib de situatie alleen nog maar erger makend.

Dat hij de uitspraak doet van "het komt goed" vind ik absoluut voor een lekenhulpverlener niet terecht want er kan ten alle tijden wat veranderen aan de toestand van het slachtoffer. Dat hij probeert de vrouw en kinderen van het SO op te vangen vind ik wel positief maar dan wel zonder zo'n uitspraak.

Je had hem als de vrouw en kinderen van het SO niet meer in de buurt zijn zeker wel kunnen aanspreken op hoe jij zijn gedrag ervaren hebt en kijken hoe hij er op reageert. En als jij je daar in niet kan vinden en/of hij blijft bij zijn standpunt en wil n/of kan dat niet inzien wat er verkeerd gegaan is kan je altijd bij jou organisatie er een klacht over indienen.
Jij hebt op dat moment gedaan wat je kon om zijn ogen te openen maar als dat niet lukt moet je een stap hoger hulp daar voor zoeken.

Het is voor mij echt onbegrijpelijk dat hij zonder te controleren maar gelijk gaat reanimeren.
Wordt tijd voor een opfriscursus voor hem wat mij betreft.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #57 Gepost op: 14 december 2014, 15:50:42
Bij een oproep via hartslagnu waar ik geweest ben, ging het ook niet helemaal goed. Er was een vrouw, die mij begroette met 'we hebben hem al gereanimeerd hoor' en het so lag nog gewoon gestrekt in de hal, zonder ademhaling. Ze was er gewoon weer mee gestopt. Ik heb toen de reanimatie ogenblikkkelijk weer opgestart. Toen het so begon te gaspen, wilde ze dat ik stopte omdat het so zou ademen. Inmiddels was de eerste ambu erook en bevestigden dat dit toch echt gasping was. Wij gingen in opdracht om en om 2 minuten reanimeren. De andere dame zei vervolgens tegen de echtgenote dat alles wel goed zou komen en werd teruggefloten door de ambuvpk met de woorden dat ze dat nooit mocht zeggen omdat we dat niet konden weten....

Correct allemaal? Nee. Maar deze dame had geen oproep gehad maar was een toevallig te hulp geschtoten directe buurvrouw, die toevallig een bhv cursus op het werk had gehad. Moet de ambu dan bij aankomst dan eerst maar gaan checken hoe iedereen daar verzeild is geraakt en wat zijn competenties zijn? Al ben ik wel van mening dat , wanneer je inzetbaar bent via hartslagnu , er wel een bepaald niveau aantoonbaar aanwezig moet zijn. Ook op de door mij eerder genoemde gebieden van attitude, samenwerking met professionals en omgaan met de situatie.

En het so? Die was na 4 weken weer thuis en voelde zich beter dan voor het gebeuren!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #58 Gepost op: 14 december 2014, 15:57:09
Wil hier te te veel woorden aan vuil maken maar wat een dom mens is zij zeg om het politiekcorrect te zeggen.
Wordt tijd dat ze haar bhv cursus maar eens overnieuw gaat doen.

Goed dat jij wel hebt doorgepakt  O0 O0
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #59 Gepost op: 14 december 2014, 17:06:59
Citaat van: enrico1972 link=msg=1314351 date=1418569029
Wil hier te te veel woorden aan vuil maken maar wat een dom mens is zij zeg om het politiekcorrect te zeggen.
Wordt tijd dat ze haar bhv cursus maar eens overnieuw gaat doen.

Goed dat jij wel hebt doorgepakt  O0 O0
Dom mens of domme door commercie geleide opleiders ??
problemen los je op door er wat aan te doen