GRIP 3 Zeer grote brand (explosie reactor Shell) Chemieweg - Moerdijk 03-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (explosie reactor Shell) Chemieweg - Moerdijk 03-06-2014  (gelezen 98009 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Ik snap niet waarom iedereen altijd zo graag de crashtenders van de luchtmacht erbij wil hebben, zijn die wel zo geschikt voor dit soort werk?
Ik denk het niet, een industriële brand vereist industriële voertuigen en geen vliegtuigbrandbestrijdings voertuigen.
Het is gewoon een groot rijdend waterkanon wat een heel ander toepassingsgebied heeft, en te weinig svm aan boord heeft om een goede industriële inzet te doen, 750 liter svm is binnen 10 min op.
Bij een industriële blussing heb je over het algemeen voor 30 min svm nodig, en moet het svm ook nog geschikt zijn voor de verschillende stoffen op de chemische bedrijven.  
Daarnaast hebben deze voertuigen geen extra waterkanonnen, die ook geschikt zijn voor de grote hoeveelheden schuim of water.
Gewoon industriële eenheden oproepen lijkt mij de beste oplossing, die hebben de ervaring, het materiaal en het juiste en genoeg svm.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1272982 date=1401868683
Ben je bij dit incident ingezet?
Een GRIP2 hoeft niet via P2000 gemeld te worden.

Klopt helemaal! Maar in Rijnmond? Nee, als daar een GRIP scenario wordt gestart dan regent het P2000-meldingen. Het gaat er niet om dat het via P2000 gemeld moet worden, maar in Rijnmond is het nu eenmaal een vast protocol dat bijna de halve regio via de communicator wordt geïnformeerd. Van protocollen kan men ook afwijken, maar in dit geval? Nee, het was in Rijnmond geen GRIP-2, ook al was ik er niet bij ingezet als buitenstaander.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1272998 date=1401870451
@FF4266 Ben ook opgeroepen om in dienst te komen. Hier is ook geen P2000 melding van geweest. Neem aan dat dit ook gebeurd in Rijnmond telefoon, C2000 en SMS. Er is in Rijnmond telefonisch overleg geweest daar uit zijn vervolg acties gekomen zonder P2000 melding.

Dat kan zomaar zijn. Gebeurt vaker dat chauffeurs, meetploegen of aflossende ploegen gebeld worden. Maar de hele GRIP 2 touranbrigade? Nee, dat gebeurt nooit zonder P2000 en communicator. Is nogal veel werk namelijk.

Ik trek net als Hunter de conclusie, geen GRIP daar. Inderdaad hangt de lucht dan vol met p2000 zendingen voor RR..


Chukkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
Pomp van een e-one geeft 7950 l/min maar de monitor maar 5000 l/min. Met alle nieuwe industriële voertuigen zie je al snel 10000 l/min+ en een veel grotere svm tank. Mischien dat iemand nog iets weet over de water inlaten van de nederlandse e-one's. Op de foto's van Schiphol zie ik maar 1 130mm water toevoer, lijkt mij zelfs te weinig voor optimaal gebruik.
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1272992 date=1401869872
Enig idee wat er aan functionarissen al liepen bij de brand en hoeveel er al ingelicht waren. Nooit zoveel dienstauto's bij elkaar gezien. Daarbij ook voertuigen met opschrift veiligheidsregio Rijnmond. Politie Rijnmond was ook in de regio Moerdijk.
Ben vannacht meermaals bij de brand geweest met een haakarmvoertuig om haakbakken te brengen, op te halen en te verplaatsen.

Zoveel extra functionarissen zijn er volgens mij niet geweest uit Rijnmond, alleen diegene die nodig waren voor de peletonsinzet, zoals logistiek, ovd (3x) voor inzet en ontsmetting en hovd, en erg handig ivm de ervaring.
De politie Rijnmond was mee ivm begeleiding van het peleton, en tegenwoordig is de politie landelijk toch, dus wat maakt het uit waar ze vandaan komen.
Ik denk dat de organisatie aardig liep, voor zo'n groot incident, en dat het aantal functionarissen niet overdreven veel was.


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Citaat van: Chukkie link=msg=1273005 date=1401871679
Pomp van een e-one geeft 7950 l/min maar de monitor maar 5000 l/min. Met alle nieuwe industriële voertuigen zie je al snel 10000 l/min+ en een veel grotere svm tank. Mischien dat iemand nog iets weet over de water inlaten van de nederlandse e-one's. Op de foto's van Schiphol zie ik maar 1 130mm water toevoer, lijkt mij zelfs te weinig voor optimaal gebruik.

Precies, dat is ook het probleem van een crashtender, je krijgt er niet genoeg water in om gelijk maximaal gebruik te maken van je pomp capaciteit.
Een crashtender is gebouwd om binnen een korte tijd een grote hoeveelheid blusstof op te brengen en niet om een langere inzet te doen, is er in dezelfde tijdspanne meer blusstof nodig komt er gewoon een crashtender bij, dus een heel andere tactiek van blussen als een industriële inzet.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: skydevil link=msg=1272999 date=1401870979
Ik snap niet waarom iedereen altijd zo graag de crashtenders van de luchtmacht erbij wil hebben, zijn die wel zo geschikt voor dit soort werk?
Ik denk het niet, een industriële brand vereist industriële voertuigen en geen vliegtuigbrandbestrijdings voertuigen.
Het is gewoon een groot rijdend waterkanon wat een heel ander toepassingsgebied heeft, en te weinig svm aan boord heeft om een goede industriële inzet te doen, 750 liter svm is binnen 10 min op*).
Bij een industriële blussing heb je over het algemeen voor 30 min svm nodig, en moet het svm ook nog geschikt zijn voor de verschillende stoffen op de chemische bedrijven.  
Daarnaast hebben deze voertuigen geen extra waterkanonnen, die ook geschikt zijn voor de grote hoeveelheden schuim of water.
Gewoon industriële eenheden oproepen lijkt mij de beste oplossing, die hebben de ervaring, het materiaal en het juiste en genoeg svm.

*)750 liter SVM  a 3 % levert 33x750= 24750 liter water
   Monitor 5000 liter/minuut dus 24750/5000 = 4,75 minuut
   Dus het schuim is binnen 5 minuten op.
   Als men terug gaat van 5000 l/minuut om meer schuim tijd te krijgen dan wordt de
   worplengte wel minder.

Inderdaad er wordt al snel geroepen Crashtenders maar uiteindelijk zijn ze maar korte tijd effectief in te zetten met schuim en ten tweede zijn ze niet geschikt om langere tijd vol vermogen te draaien en ten derde moet je wel zorgen voor ruim voldoende watertoevoer.
Dus eerst de omgeving ruim koelen voordat schuim wordt ingezet kan ook maar van beperkte duur zijn en 5 minuten is bij dit soort branden te kort. Voor een effectieve inzet van schuim
bij vloeistofbranden wordt in de praktijk gerekend met een schuimaanval van 20 minuten.

Een Crashtender is in feite bedoeld voor een kortstondige inzet en de brand moet snel uit zijn. De effectieve inzet van de luchthaven Crashtenders bij dit soort branden wordt in de regel behoorlijk overschat.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Hoorde net op radio1 dat WAS niet is ingezet ivm onrust en daarom alleen een NL-Alert. Is toch omgekeerde wereld aan het worden. Nog voordat systeem echt goed werkt vervangt NL-Alert WAS al geheel steeds vaker.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Weer lees ik "vervangen". NL alert zal (in deze vorm) WAS nooit kunnen vervangen. Er zijn teveel situaties waarin je een melding niet kunt ontvangen en daarmee zal het nooit het niveau van WAS kunnen halen.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Citaat van: JJ75 link=msg=1273023 date=1401876061
Hoorde net op radio1 dat WAS niet is ingezet ivm onrust en daarom alleen een NL-Alert. Is toch omgekeerde wereld aan het worden. Nog voordat systeem echt goed werkt vervangt NL-Alert WAS al geheel steeds vaker.

Een WAS bereikt toch (bijna) iedereen, zelfs de mensen die slapen of geen mobiele telefoon hebben? NL-Alert verloopt zo te lezen nog niet altijd even soepel en bereikt nog niet iedereen in een straal van 10 kilometer. Als men goed is geïnstrueerd, weet de burger dat men na het horen van het luchtalarm ramen en deuren moet sluiten en op zoek moet gaan naar de rampenzender.

Verder kwam ik vanochtend op Twitter nog een foto tegen van iemand die liet zien dat de ramen vol met roetdeeltjes zaten. Ik kan deze helaas niet meer zo snel terugvinden.