GRIP 3 Zeer grote brand (explosie reactor Shell) Chemieweg - Moerdijk 03-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (explosie reactor Shell) Chemieweg - Moerdijk 03-06-2014  (gelezen 97994 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Zware metalen vrijgekomen na explosie in Benzeen-reactor Shell Moerdijk

Moerdijk – De grote brand bij de Shell in Moerdijk van Woensdagavond heeft zware metalen achter gelaten in de omgeving. Woensdagavond laat brak er een grote brand uit nadat een reactorvat was ingestort, dit zorgde er voor dat er veel vloeistof vrij kwam waarna er een explosie volgde. Het vat was op het moment van de brand buiten gebruik vanwege onderhoud.

Direct werden er vele hulpdiensten ingezet om de brand te bestrijden en mogelijke slachtoffers te redden. Hulpdiensten van andere veiligheidsregio’s kwamen ter plaatse voor assistentie bij de grote brand, dit vanwege de felheid van de brand. Vele mensen in de weide omgeving hoorde luidde knallen die zelfs goed voelbaar waren.

Ethylbenzeen
Door de brand kwam de stof Ethylbenzzen vrij, deze stof kan voor geïrriteerde ogen en luchtwegen zorgen, omdat de rook naar de Hoeksche Waard trok werden daar diverse meetploegen op pad gestuurd om te meten op de gevaarlijke stoffen. Al snel bleek er een kleine concentratie al aanwezig te zijn maar was niet van dusdanige hoeveelheid waardoor klachten kunnen ontstaan. Inprincipe zouden de eerder genoemde klachten vanzelf weer moeten verdwijnen.

Zware metalen vrijgekomen
De brand zorgde er voor dat er diverse zware metalen vrij kwamen. Deze bij grondmonsters in de omgeving gevonden, om wat voor metalen het gaat is nog niet bekend. Hulpdiensten raden aan om geen groente en fruit te eten uit eigen tuin en uw handen/kleding goed te wassen als u tijdens de brand buiten bent geweest. Diverse mensen vonden in de tuin witte roetdeeltjes, deze mag u uit veiligheid niet met blote handen aanraken.

Slachtoffers
Bij de brand vielen twee slachtoffers, deze zijn beide lichtgewond. De exacte verwondingen zijn niet openbaar gemaakt en zijn dus niet bekend. Op het moment van de brand stond een traumahelikopter en veel ander medisch personeel klaar om mogelijke slachtoffers te behandelen, gelukkig zijn de gewonden zeer beperkt gebleven.

Chemiepack
Veel media riepen dat de brand lijkt op de brand van Chemie-Pack, volgens de burgemeester is daar geen sprake van. De brand was in de nacht onder controle, brandweerlieden hebben echter uren nodig gehad om de brand uit te krijgen.

Publieksnummers
De Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid heeft het publieksnummer 088 – 636 52 00 opengesteld voor vragen van de burgers. De Veiligheidsregio Midden-West-Brabant is te bereiken op 14 0168.

Oorzaak van de brand
Diverse bedrijven en hulpdiensten hebben een grootschalig onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de brand. De brand ontstond toen een reactorvat, die buiten gebruik was vanwege onderhoud, instortte en vervolgens explodeerden. De gemeente laat weten wanneer er iets bekend is over de brand.

Foto : Jeffrey Jacobs



Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Burgemeester Klijs: mensen geschrokken; onderzoeken ingezet

http://www.moerdijk.nl/web/Nieuws-Algemeen/Nieuws-2014/Nieuws-2014-Juni/Burgemeester-Klijs-mensen-geschrokken-onderzoeken-ingezet.html
Geplaatst: 4-6-2014

Gisteravond laat zijn we opgeschrokken door de explosie en forse brand bij Shell op het Zeehaven- en Industrieterrein. Vannacht hebben we de nodige aandacht besteed aan de communicatie daarover. Hopelijk heeft u de berichtgeving goed kunnen volgen. Ik wil u hiermee laten weten hoe nu verder.

Vanmorgen heb ik wat mensen in Klundert gesproken en gehoord hoe mensen één en ander beleefd hebben. Mensen zijn erg geschrokken van de forse knallen met de enorme luchtdrukverplaatsingen. En mensen vragen zich af hoe dit nou kon gebeuren.

We zijn momenteel onderzoek aan het doen naar de oorzaak. Dat doet onze omgevingsdienst, maar ook Shell zelf: iedereen wil de oorzaak zo snel mogelijk achterhalen.

Met de twee lichtgewonde slachtoffers gaat het gelukkig goed. Ze zijn vannacht ter observatie opgenomen in het ziekenhuis maar zijn inmiddels weer thuis met lichte brandwonden.
Ik ben wel zeer opgelucht dat er ondanks die enorme luchtverplaatsing niet meer slachtoffers zijn gevallen.

Ik ben zeer tevreden over het optreden van de operationele diensten. De brandweer was binnen 6 minuten ter plaatse. Dat bewijst het belang van de beroepsbrandweer op het terrein. We hebben op dat gebeid veel verbeterd sinds de brand bij Chemie-Pack. Ook complimenten aan de bedrijfsbrandweer van Shell zelf die uitstekend met onze brandweer heeft samengewerkt.

Berichtgeving
We zijn ook snel gaan communiceren. Er was geen aanleiding om de sirenes af te laten gaan omdat er geen direct gevaar was. Ook via onze website, Twitter en in de media is zo snel mogelijk gecommuniceerd want het is van belang dat de mensen in de kernen zo snel mogelijk duidelijkheid krijgen hoe dit kon gebeuren.

Stoffen
Bij het incident in de reactor is ethylbenzeen verbrand. Door verbranding wordt die stof omgezet in onder andere koolstof, water en andere vluchtige verbindingen. Er zijn geen verhoogde concentraties van deze stoffen gemeten. Deze stoffen kunnen bij blootstelling wel klachten veroorzaken aan ogen en luchtwegen. Eventuele klachten verdwijnen in principe na de blootstelling.

Metingen en onderzoeken
Tijdens de brand heeft de brandweer zowel hier als in de regio Zuid-Holland Zuid onmiddellijk metingen verricht maar heeft geen verhoogde concentraties in de lucht aangetroffen. Er zijn roetdeeltjes in Zuid-Holland Zuid neergekomen, niet in de regio West-Brabant. In één monster zijn zware metalen aangetroffen. Momenteel wordt verder onderzocht hoe groot de verspreiding is, wat de samenstelling van de roetdeeltjes precies is en welke consequenties dat heeft in de regio Zuid-Holland Zuid.

We houden u via onze website en www.twitter.com/Moerdijkse_stem op de hoogte. Heeft u vragen? Neem dan contact op via het publieksnummer 14 0168 of kijk bij de meest gestelde vragen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Raad bekijkt luchtalarm Shell Moerdijk

De Onderzoeksraad voor Veiligheid gaat bekijken welke vergunningen het Shell-complex in Moerdijk had en hoe daar toezicht op is gehouden. Ook bekijken de onderzoekers of het juist was om dinsdagavond geen luchtalarm af te laten gaan. Ze onderzoeken verder wat er is gedaan met de aanbevelingen na de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk in januari 2011.

Dat heeft de Onderzoeksraad vanmiddag laten weten. De raad had woensdagochtend al aangekondigd onderzoek te zullen doen naar de explosies en brand van gisteren. Daarbij raakten twee werknemers van Shell lichtgewond.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=_wBGiO2mTFc
Roetdeeltjes in Hoeksche Waard na Shell-brand Moerdijk
rtvrijnmond
Gepubliceerd op 4 jun. 2014
Citaat
In het oostelijk deel van de Hoeksche Waard zijn na de brand bij Shell Moerdijk roetdeeltjes neergekomen, die soms zware metalen bevatten. Dat meldt de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Live link=msg=1273122 date=1401894435
Opstelten bezoekt Moerdijk
Citaat van: Dinges link=msg=1273133 date=1401895802
(even klein zij-stapje in dit topic)

Kwam hij ditmaal wel z'n busje uit?  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=irx5ldGVsT8#ws
Minister Ivo Opstelten kwam woensdag op bezoek bij Shell in Moerdijk
Omroep Brabant
Gepubliceerd op 4 jun. 2014
Citaat
Minister Ivo Opstelten bezocht woensdag Shell in Moerdijk. Hij werd verwelkomd door burgemeester Jac Klijs van de gemeente Moerdijk. De minister ontvangt woensdag het boek over de grote brand drie jaar geleden bij Chemie-Pack. Maar eerst nam hij een kijkje bij het terrein waar dinsdagavond- en nacht een grote brand woedde bij Shell.

2:17 ''ik herinner mij heel goed dat ik vergat uit het busje te stappen''  ;D
Samen sterk in de hulpverlening!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Ik voel plaatsvervangende schaamte... Wat een toneelstukje. Hij vergat vorige keer z'n bussie uit te komen...

Ja ik vergeet ook wel eens uit te stappen. Dan denk ik ineens; ''Hee, wat doe ik nog in mijn voertuig!''

Verder zie ik twee oudere mannen die beiden in geval van nood geen beslissing durven te nemen, rubberen ruggen. Of je alarmeert het volk, of niet. ''Wel-en juist overwogen beslissingen''? Niks ervan,  het was op dat moment onduidelijk of de rotzooi schadelijk was voor de omgeving, dus alarmeer je het hele gebied. En niet enkele honderden GSM-toestelletjes die toevallig aangemeld zijn via NL-Alert. Ik bespeur pure angst om afgetikt te worden op het geven van een luchtalarm, danwel de angst om te worden afgerekend om niet te alarmeren. Dus doen we maar een niets-betekenende middenweg (NL-Alert), die in dit soort gevallen dus niet bestaat, en in de toekomst vele slachtoffers kan maken.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Citaat van: Dinges link=msg=1273113 date=1401893703
Dan had dat SMS-alert ook achterwege moeten blijven. Ik heb nu echt het idee dat iemand achter de knoppen heeft gedacht; ik doe maar wat, iets doen is beter dan niets.

Daarbij denk ik dat enkel een SMS-alert naar een beperkt aantal burgers, ook veel onrust meebrengt. Mensen zoeken contact met elkaar via social media na ontvangen Alert. Het zaait alleen maar onrust en verwarring, vooral bij de mensen die geen Alert hebben ontvangen.
Zolang dat soort dingen niet goed functioneren heeft de bevolking vwb. de informatievoorziening het meest aan sociale media en een forum zoals dit. Dan weet je tenminste al vrij snel wat er ongeveer aan de hand kan zijn en kun je zelf alvast actie ondernemen mocht je dat nodig vinden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: NikonDirk link=msg=1273157 date=1401900810
Zolang dat soort dingen niet goed functioneren heeft de bevolking vwb. de informatievoorziening het meest aan sociale media en een forum zoals dit. Dan weet je tenminste al vrij snel wat er ongeveer aan de hand kan zijn en kun je zelf alvast actie ondernemen mocht je dat nodig vinden.

Het Alert functioneert wel, maar verliest zijn waarde als je niet volledig alarm slaat. Als je via het ene kanaal roept dat ramen en deuren dicht moeten, maar verzuimd om het overgrote deel van de bevolking te alarmeren als overheid, sla je de plank gigantisch mis.

Dat mensen als jij en ik direct de wegen vinden via het net, staat buiten kijf. Maar het overgrote deel van de bevolking, in een rampgebied, waar het op dat moment om draait, blijft hiermee links liggen. Dat kan niet..

Dat er meer winst valt te behalen v.w.b. gebruik social media, ben ik zeker met je eens, Dirk.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Citaat van: Dinges link=msg=1273158 date=1401901324
Dat mensen als jij en ik direct de wegen vinden via het net, staat buiten kijf. Maar het overgrote deel van de bevolking, in een rampgebied, waar het op dat moment om draait, blijft hiermee links liggen. Dat kan niet..

Dat er meer winst valt te behalen v.w.b. gebruik social media, ben ik zeker met je eens, Dirk.
Wij zijn inderdaad van een generatie die met een paar toetsaanslagen de juiste info kunnen vergaren. Als je daar niet (goed) bekend mee bent moet je het van de informatie van de Overheid hebben. En dat kan veel beter..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Zwart- wit gezien: mensen met een smartphone (aangemeld bij NL-Alert) moesten ramen en deuren sluiten, de rest vd bevolking mocht het lekker zelf uitzoeken. Of ben ik nou heel erg abuis?