GRIP 3 Zeer grote brand (explosie reactor Shell) Chemieweg - Moerdijk 03-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (explosie reactor Shell) Chemieweg - Moerdijk 03-06-2014  (gelezen 97988 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geďnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Citaat van: Dinges link=msg=1273160 date=1401901855
Zwart- wit gezien: mensen met een smartphone (aangemeld bij NL-Alert) moesten ramen en deuren sluiten, de rest vd bevolking mocht het lekker zelf uitzoeken. Of ben ik nou heel erg abuis?

Nouja, ik zie hier wel een kern van waarheid in. Mij lijkt het logischer om gewoon naar elk telefoonnummer (zowel thuis als mobiel) een spraakbericht eruit te gooien. Hetzelfde idee als burgernet. Je geeft je telefoonnummer op bij een bewuste website en zij zorgen voor de rest. Er blijft namelijk ook nog een deeltje eigen verantwoordelijkheid.

Maar NL-alert moet wel beter inspringen op niet ondersteunde smartphones. Zo ben ik in het bezit van een iPhone 4 en deze wordt niet ondersteund.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
De kern is: waarschuwen. En als je overgaat tot waarschuwen, moet je iedereen waarschuwen.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Even in het kader van de zelfredzaamheid en zo: als ik 5 km van de grootste chemische fabriek van NL woon, ik hoor een enorme explosie en zie een geweldige brand. Kom ik dan zelf niet op het idee om op de lokale rampenzender en op internet te kijken of er misschien iets aan de hand is bij de buren en of ik daar zelf iets mee moet?
CN NRK


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,367
In de topicstart van Hageneesch,3e blok alarmeringen, roepnr 1151: is dat de nieuwe HW van Moerdijk-Haven?


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Citaat van: André Welten link=msg=1273173 date=1401904776
In de topicstart van Hageneesch,3e blok alarmeringen, roepnr 1151: is dat de nieuwe HW van Moerdijk-Haven?

Jazeker. 1e uitruk dit.
If you can dream it, you can do it.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: André Welten link=msg=1273173 date=1401904776
In de topicstart van Hageneesch,3e blok alarmeringen, roepnr 1151: is dat de nieuwe HW van Moerdijk-Haven?

Correct en tevens juist!  O0
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Dinges link=msg=1273158 date=1401901324
Het Alert functioneert wel, maar verliest zijn waarde als je niet volledig alarm slaat. Als je via het ene kanaal roept dat ramen en deuren dicht moeten, maar verzuimd om het overgrote deel van de bevolking te alarmeren als overheid, sla je de plank gigantisch mis.

Dat mensen als jij en ik direct de wegen vinden via het net, staat buiten kijf. Maar het overgrote deel van de bevolking, in een rampgebied, waar het op dat moment om draait, blijft hiermee links liggen. Dat kan niet..

Dat er meer winst valt te behalen v.w.b. gebruik social media, ben ik zeker met je eens, Dirk.
Deze brand was geen ramp, de stoffen die vrij zijn gekomen waren niet spannend te noemen. Ook omdat er voor gekozen is de boel uit te laten branden. Optimale verbranding, mooie pluimstijging.
Als je de sirene laat gaan ben je meteen verplicht vervolgstappen te nemen. En die houden niet op met het simpele ramen en deuren dicht doen. Dan zul je ervoor moeten zorgen dat de regionale omroep zijn taak als rampenzender op zich gaat nemen, en je zult je informatievoorziening daarop moeten gaan baseren.
Als er NL-Alert gebruikt gaat worden zul je van te voren moeten weten wat je gaat melden.
Je hoeft aan de burger niet uit te gaan leggen dat men  ramen en deuren gesloten moet houden, dat doet de burger vanzelf wel als er rook in de woning komt.
Wat moet je wel melden. ja, er is een zeer grote brand. ja er komt erg veel rook vrij, maar de rook bevat geen gevaarlijke concentraties giftige stoffen. Heeft men last van de rook sluit dan eventueel deuren en ramen. En dat is alles. Als we NL-alert en de sirenes serieus willen blijven nemen moet je die wel zinnig gebruiken. En als er reden zou zijn geweest hadden ze echt die sirenes gebruikt.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Totaal irrelevant.  Next!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Peter71 link=msg=1273180 date=1401906065
Deze brand was geen ramp, de stoffen die vrij zijn gekomen waren niet spannend te noemen. Ook omdat er voor gekozen is de boel uit te laten branden. Optimale verbranding, mooie pluimstijging.
Als je de sirene laat gaan ben je meteen verplicht vervolgstappen te nemen.
NL Alert is een aanvulling danwel mogelijk toekomstige vervanging van de WAS, en zal je dus ook gelijkwaardig moeten inzetten: of beide, of niets.
Als bovenstaande waar is, dan begrijp ik niet waarom een deel van de bevolking dan een Noodwaarschuwing: extreem ernstige melding, Ernst: extreem op hun telefoon krijgt...dat klinkt namelijk, op zijn minst, nogal ernstig.. ::)

Citaat van: T0M link=msg=1272954 date=1401855030
20 minuten geleden een NL-Alert ontvangen;

Samen sterk in de hulpverlening!


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Citaat van: Peter71 link=msg=1273180 date=1401906065

Je hoeft aan de burger niet uit te gaan leggen dat men  ramen en deuren gesloten moet houden, dat doet de burger vanzelf wel als er rook in de woning komt.
Wat moet je wel melden. ja, er is een zeer grote brand. ja er komt erg veel rook vrij, maar de rook bevat geen gevaarlijke concentraties giftige stoffen. Heeft men last van de rook sluit dan eventueel deuren en ramen. En dat is alles. Als we NL-alert en de sirenes serieus willen blijven nemen moet je die wel zinnig gebruiken. En als er reden zou zijn geweest hadden ze echt die sirenes gebruikt.

Hee Peter, volgens mij vergeet jij één ding. Tijdens de slaap werkt het reukorgaan van de mens niet. Daarvoor zijn rookmelders uitgevonden om mensen wakker te maken, maar zoals je zelf misschien ook al weet, heeft niet iedereen zo'n apparaat in huis. Dit incident was in het donker en tijdens bedtijd. Ja oké, omwonenden zijn misschien wakker geworden van een enorme explosie, maar dit wil niet gelijk zeggen dat iedereen het bed uitspringt om te kijken wat er is. Een groot deel zal misschien de slaap weer willen oppakken. Mocht in zo'n geval een rookwolk met roet en gevaarlijke stoffen over een woongebied drijven, dan merk je dtt tijdens je slaap niet. Een alarm van het WAS vergroot de kans dat slapende mensen dit horen, hun ramen sluiten en zichzelf zo beschermen tegen de eventuele gevaarlijke stoffen.