GRIP 3 Zeer grote brand (explosie reactor Shell) Chemieweg - Moerdijk 03-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (explosie reactor Shell) Chemieweg - Moerdijk 03-06-2014  (gelezen 97973 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=mCj9kNBrnQ0
Grasmonsters en watjes voor onderzoek Moerdijk - RTL NIEUWS
RTL Nieuws
Gepubliceerd op 4 jun. 2014
Citaat
Medewerkers van het RIVM zijn met watjes en grasmonsters in de weer geweest om te kijken of er gevaarlijke stoffen zijn neergedaald na de explosies gisteravond in Moerdijk.
Samen sterk in de hulpverlening!


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Feit is dat NL-Alert is ingezet, en dat dit systeem is bedoeld als aanvulling voor de WAS palen, niet als vervanger, niet als alternatief. Het is ook (nog) niet bruikbaar als alternatief f vervanger, want het systeem werkt nog niet zoals zo'n systeem zou moeten werken (what's new).
Zoals al was aangegeven horen veel mensen 's nachts hun telefoon niet omdat deze uit staat of op stil. De kans dat WAS palen worden gehoord is vele malen groter, omdat dit geluid door iedereen wordt geassocieerd met gevaar, en dat ze dus iets moeten doen. In dit geval de ramen en deuren sluiten, zoals in de NL-Alert werd vermeld.

Verder is het niet de bedoeling dat de burger maar zelf zijn informatie moet gaan lopen opzoeken via bijvoorbeeld twitter en andere sociale media. De overheid is verantwoordelijk voor een goed werkende en duidelijke informatie- en alarmeringsvoorziening bij incidenten en rampen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Update 4- Incident Shell Moerdijk

http://www.shell.nl/nld/aboutshell/shell-businesses/moerdijk/news/2014/update-4--incident-shell-moerdijk.html
04/06/2014

Shell betreurt zeer dat zich gisteravond een explosie en brand heeft voorgedaan op Shell Moerdijk die overlast en bezorgdheid heeft gegeven voor onze buren en medewerkers.
In samenwerking met gemeenten en andere instellingen stelt Shell alles in het werk om de omwonenden en andere belanghebbenden te informeren.

Er zijn twee bij Shell Moerdijk werkzame mensen gewond geraakt. Zij zijn na behandeling in het ziekenhuis weer thuis.

Inmiddels zijn wij een onderzoek naar de oorzaak van de explosie en brand gestart. Dit gebeurt ook door de autoriteiten en de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Wij werken nauw samen met alle betrokkenen. Wij willen leren van deze explosie om te voorkomen dat dit nog eens gebeurt, op Shell Moerdijk of op een van onze andere fabrieken. Veiligheid heeft onze allerhoogste prioriteit.

eerdere berichten:
Citaat van: Live link=msg=1273042 date=1401879430
Update 3- Incident Shell Moerdijk
Update 2- Incident Shell Moerdijk
Update 1- Incident Shell Moerdijk
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
KNMI meet explosies Moerdijk

http://www.knmi.nl/cms/content/119803/knmi_meet_explosies_moerdijk

4 juni 2014 - De explosies die gisteravond in Moerdijk plaatsvonden, zijn gemeten door infrageluid sensoren van het KNMI. Infrageluid is laag-frequent geluid dat voor de mens onhoorbaar is, maar gevoeld kan worden als het trillen van ramen en deuren.

 Het KNMI heeft de explosies gemeten in Cabauw, op 35 kilometer afstand. Uit een analyse van de metingen blijkt dat het een sterkte explosie was (14 pascal) uit zuidwestelijke richting, wat overeenkomt met de ligging van Moerdijk. De infrageluid-drukgolf doet er ruim anderhalve minuut over om van Moerdijk naar Cabauw te reizen. Op seismometers, die trillingen in de vaste aarde meten, is de explosie niet waargenomen.


Registraties van het Cabauw Infrageluid Array. De explosie is om 22:50.25 uur gemeten.
Samen sterk in de hulpverlening!


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Citaat van: Dion link=msg=1273287 date=1401958796
Feit is dat NL-Alert is ingezet, en dat dit systeem is bedoeld als aanvulling voor de WAS palen, niet als vervanger, niet als alternatief. Het is ook (nog) niet bruikbaar als alternatief f vervanger, want het systeem werkt nog niet zoals zo'n systeem zou moeten werken (what's new).
Zoals al was aangegeven horen veel mensen 's nachts hun telefoon niet omdat deze uit staat of op stil. De kans dat WAS palen worden gehoord is vele malen groter, omdat dit geluid door iedereen wordt geassocieerd met gevaar, en dat ze dus iets moeten doen. In dit geval de ramen en deuren sluiten, zoals in de NL-Alert werd vermeld.

Verder is het niet de bedoeling dat de burger maar zelf zijn informatie moet gaan lopen opzoeken via bijvoorbeeld twitter en andere sociale media. De overheid is verantwoordelijk voor een goed werkende en duidelijke informatie- en alarmeringsvoorziening bij incidenten en rampen.

Tja ik ben het niet met je eens. Je kan met NL alert prima mensen informeren over wat te doen als ze bijvoorbeeld last hebben van de rook. Daarbij is het WAS systeem in principe bedoelt om mensen buitenshuis te waarschuwen om naar binnen te gaan. Volgens mij heeft de praktijk alleen maar laten zien dat je vooral veel opschudding veroorzaakt en dat er alleen maar meer mensen gaan kijken bij de brand. Daarbij kan het zo zijn dat er nu ook helemaal geen rede was om het WAS in te zetten omdat er geen gevaarlijke situatie was en de rook neerslaat in onbewoond of dunbevolkt gebied. Echter mede door de grote explosie en maatschappelijke impact heeft men gekozen om de bevolking via meerdere manieren te informeren. Goede zaak denk ik!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616

Brand Shell Moerdijk: Eerste resultaten waterkwaliteit bekend
5 juni 2014
Bericht donderdag 5 juni 2014 19.00 uur:
Waterschap Hollandse Delta heeft woensdag 4 juni watermonsters genomen op acht locaties in de Hoeksche Waard en Zwijndrecht en op de rioolwaterzuiveringen in Strijen en Zwijndrecht. De monsters zijn onderzocht op de aanwezigheid van schadelijke stoffen. In het aangevoerde rioolwater op de zuivering in Zwijndrecht is een minimale hoeveelheid ethylbenzeen aangetroffen. De concentratie van 0,61 microgram per liter ligt zeer ver onder de norm voor oppervlaktewater van 370 microgram per liter. Er zijn geen vergelijkende gegevens uit het verleden bekend om een mogelijke relatie te leggen met de brand bij Shell. In het geloosde afvalwater vanuit de zuiveringsinstallaties wordt de stof niet meer aangetroffen; deze is in het zuiveringsproces verwijderd. De resultaten over metingen naar zware metalen zijn nog niet bekend.
Meer informatie: http://www.vrzhz.nl/index.php/actuele-crisisinformatie


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: skydevil link=msg=1272999 date=1401870979
Ik snap niet waarom iedereen altijd zo graag de crashtenders van de luchtmacht erbij wil hebben, zijn die wel zo geschikt voor dit soort werk?
Ik denk het niet, een industriële brand vereist industriële voertuigen en geen vliegtuigbrandbestrijdings voertuigen.
Het is gewoon een groot rijdend waterkanon wat een heel ander toepassingsgebied heeft, en te weinig svm aan boord heeft om een goede industriële inzet te doen, 750 liter svm is binnen 10 min op.
Bij een industriële blussing heb je over het algemeen voor 30 min svm nodig, en moet het svm ook nog geschikt zijn voor de verschillende stoffen op de chemische bedrijven.  
Daarnaast hebben deze voertuigen geen extra waterkanonnen, die ook geschikt zijn voor de grote hoeveelheden schuim of water.
Gewoon industriële eenheden oproepen lijkt mij de beste oplossing, die hebben de ervaring, het materiaal en het juiste en genoeg svm.

Maar als je slagkracht wilt in Nederland, ben je bijna aangewezen op de E-One van de vliegvelden.
Ik zou mijn geld niet willen inzetten op industriële eenheden aangezien deze erg dun gezaaid zijn in Nederland.
En de kleine hoeveelheid welke er is mogen i.v.m. de restdekking niet gaan assisteren.
Dus jouw oplossing gaat niet op, aangezien ze gewoon niet beschikbaar zijn.

Geef jij mij maar eens een lijstje met minimaal 10 ten aller tijde beschikbare geschikte voertuigen voor dit soort branden.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: Red link=msg=1273228 date=1401917683
Het zal me ernstig verbazen als de mensen dan besluiten om naar binnen te gaan, en de ramen en deuren te sluiten. Ik verwacht eerder hele samenscholingen op straat van mensen die uitgebreid staan te discussiëren over waarom die palen aan staan.


Nederlanders zijn dit soort rampen en het gebruik van de palen niet meer gewend. Waar in andere landen bv een tsunami alarm (azie) of een hurricane alarm (amerika) gelijk opgevolgd wordt of nog serieus genomen wordt zijn wij Nederlanders daar echt niet aan gewend.

Ik kan mij een incident met een trein herinneren van een paar jaar terug. Toen lekte er een gevaarlijke stof uit wagons in de binnenstad van een redelijk grote stad. De WAS werd geactiveerd, maar de cameraploegen spraken alleen maar mensen die buiten stonden de discusieren waarom die palen lawaai maakten, of zeiden "als het zo gevaarlijk is dan gaan we binnen ook wel dood". Ook de rondrijdende politiewagens met de oproep om naar binnen te gaan over de speaker hielpen weinig.

Nederlanders zijn een volkje dat het allemaal wel weet, met 17 miljoen scheidsrechters langs het veld, en schippers op de wal.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1273449 date=1402005351
Maar als je slagkracht wilt in Nederland, ben je bijna aangewezen op de E-One van de vliegvelden.
Ik zou mijn geld niet willen inzetten op industriële eenheden aangezien deze erg dun gezaaid zijn in Nederland.
En de kleine hoeveelheid welke er is mogen i.v.m. de restdekking niet gaan assisteren.
Dus jouw oplossing gaat niet op, aangezien ze gewoon niet beschikbaar zijn.

Geef jij mij maar eens een lijstje met minimaal 10 ten aller tijde beschikbare geschikte voertuigen voor dit soort branden.

Dit soort complexen hebben meestal een uitgebreid bluswaterleidingbuizennet met een aanzienlijke capaciteit,veel brandkranen en op strategische punten waterkanonnen. Dit net wordt in de regel gevoed door meerdere eigen pompen op open water. (elektrisch of diesel aangedreven.)
De bedrijfsbrandweer kan dus vrijwel onmiddellijk met de koeling aanliggende installaties etc. beginnen terwijl de operators de toevoer van brandstof naar de brandende installatie afsluiten.
Daarnaast is er de brandweersteiger waar de blusboten op de 6 "manifolds kunnen worden aangesloten en dat levert nog eens een extra capaciteit van ca 5000 ton/uur bij 16 bar.
Dus in de regel meestal eigen bluscapaciteit van het bedrijf zat en ook snel en effectief. inzetbaar.

Overigens is er in de Europoort en ook het Amsterdamse een enorme reserve industriele bluscapaciteit in de vorm van pompunits, slangen op haspels, monitoren en schuimvormend middel, aanwezig. Het neemt natuurlijk wel even tijd voordat die worden gemobiliseerd en ook daadwerkelijk met het geschikte personeel kunnen worden ingezet