GRIP 3 Zeer grote brand (explosie reactor Shell) Chemieweg - Moerdijk 03-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (explosie reactor Shell) Chemieweg - Moerdijk 03-06-2014  (gelezen 99161 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1273630 date=1402061915
Over het algemeen heeft een Klu basis meerdere crashtenders en een veelvoud van de hoeveelheid blusstof van de minimale eisen voor het soort toestel waarmee gevlogen word en kan er redelijk direct gereden worden met 1 of 2 crashtenders per basis.
En hoeveel SB voertuigen kunnen er binnen een redelijk tijd ter plaatse zijn, als ze al weg mogen van het bedrijf waar ze gestationeerd zijn ?

Regionale SB voertuigen zijn er verdeeld over Nederland ook niet zoveel en om een SB vanuit Groningen of Limburg in te zetten lijkt mij een beetje een mosterd na de maaltijd inzet als dat in het midden of westen van het moet gebeuren, toch ?

Volgens mij is de gezamelijke brandweer de bedrijfsbrandweer van Rotterdam Rijnmond, en bestaan er nog weinig of geen zelfstandige bedrijfsbrandweerkorpsen meer in dat gebied.
Dus zal daar altijd een aanzienlijke capaciteit achter moeten blijven, om de veiligheid in het eigen gebied te borgen.

En of je meer aan een industriële autospuit hebt of aan een crashtender ligt maar net aan het inzettype.

Afhankelijk van het vliegtuig type wordt een vliegtuig in een categorie geplaatst. Deze categorie is gebonden aan de lengte en de breedte van een type vliegtuig. Aan deze categorie wordt een gereedstelling gekoppeld. Zoveel blusstof binnen een bepaalde tijd bij het vliegtuig. Neem bijvoorbeeld een Airbus A300. Dit vliegtuig mag landen onder een categorie 8. Dat betekent dat het vliegtuig tussen de 49 en 61 meter lang is en een maximum romp breedte van 7 meter heeft. 3 monitorvoertuigen met gezamenlijk 18200 liter water is hier voor nodig. 3 bevelvoerders (specialisten), 6 brandwachten (hulpbrandweer),
1 officier en een OSC/AFO (One Scene Commander/Airport Fire Officer). In totaal dus 11 mensen.
Zo wordt elk vliegtuig aan de hand van de afmetingen in een categorie geplaatst waar de voertuigen op afgestemd worden.
A300 valt onder categorie 8.

Brandrisicoklassen                   Minimale bezetting
1 en 2
(geen geregelde diensten)2
1 en 2
(geregelde diensten)
2
3 3
4 4
5 4
6 7
7 7
8 11
9 11
10 11


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
net een mooi bericht met uitleg gemaakt, maar verkeerd gepost de bewerkingstijd was verlopen :-\
ik ga het echt niet opnieuw doen


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
De luchtmacht beschikt over 23 crashtenders, de marine over 2. De voertuigen staan op de volgende locaties:

    Vliegbasis Eindhoven: 5
    Brandweer Opleiding en Trainingscentrum (Vliegbasis Woensdrecht): 4
    Vliegbasis Leeuwarden: 3
    Vliegbasis Volkel: 3
    Vliegbasis Woensdrecht: 3
    Defensie Helikopter Commando (Vliegbasis Gilze-Rijen): 3
    Maritiem Vliegkamp De Kooy Den Helder: 3
    Militair Luchtvaartterrein Deelen: 1

Afhankelijk van de het vliegtuig type wordt een vliegtuig in een categorie geplaatst. Deze categorie is gebonden aan de lengte en de breedte van een type vliegtuig. Aan deze categorie wordt een gereedstelling gekoppeld. Zoveel blusstof binnen een bepaalde tijd bij het vliegtuig. Bijvoorbeeld een Airbus A300. Dit vliegtuig mag landen onder een categorie 8. Dat betekent dat het vliegtuig tussen de 49 en 61 meter lang is en een maximum romp breedte van 7 meter heeft. 3 monitorvoertuigen met gezamenlijk 18200 liter water is hier voor nodig. 3 bevelvoerders (specialisten), 6 brandwachten (hulpbrandweer),
1 officier en een OSC/AFO (One Scene Commander/Airport Fire Officer). In totaal dus 11 mensen.
Zo wordt elk vliegtuig aan de hand van de afmetingen in een categorie geplaatst waar de voertuigen op afgestemd worden.

Elk vliegveld moet zich houden aan de icao eisen, als de gereedstelling van voertuigen verminderd als wat is voorgeschreven mag er niet gevlogen worden met die types vliegtuigen, de luchtmacht gooit echt geen vliegveld dicht vanwege bijstand, dus continu beschikbaar zijn de voertuigen niet maar defensie zal altijd proberen om een voertuig te sturen, uit eigen ervaring in mijn carrière bij de KLU brandweer.

in rotterdam rijnmond zijn ongeveer 20 industriele voertuigen aanwezig, inclusief de bedrijfsbrandweren van shell, esso, kuweit olie en BP, die er nog gewoon zijn, daar kan er best een aantal incidenteel weg, met afspraken over herbezetting en verschuiving van eenheden natuurlijk, samenwerking dat is ook het idee van de GB

Ik denk dat je verbaast zal zijn over het aantal sb's in nederland bij de regio's, er zijn er echt een aantal, en niemand zegt dat een sb uit groningen in limburg ingezet wordt, dat is een aanname en aannames bij de brandweer zijn .............ja dodelijk, uiteraard rijd de dichtstbijzijnde.

Ik denk dat je niet zo goed op de hoogte bent van de gezamenlijke brandweer, de GB is hetzelfde als wat de gemeenten in nederland doen met de regionalisering, de brandweerzorg wordt uitbesteed aan een andere organisatie, net als de gemeente rotterdam doet met de GB, en die nemen een deel van de artikel 31 bedrijfsbrandweer aanwijzing over van de deelnemende bedrijven, de GB is dan ook uniek in de wereld.

Maar praktisch zijn er veel meer nadelen bij het gebruik van een crashtender t.o.v. een industrieel voertuig, een crashtender kan nooit 30 minuten lang of meer 8- 9000 liter water/schuim a 3% svm per minuut verpompen want dat kan er niet in, vanuit het blusnet op petrochemie bedrijven, hij is er niet voor gebouwd.

Een crashtender is alleen geschikt als er water en schuim nodig is op een plek waar geen watervoorziening is, gebruik de brandweervoertuigen waar ze voor gemaakt zijn zeg ik, voor het juiste toepassingsgebied en ga niet rommelen als regio, koop dan gewoon een geschikt voertuig, dat is men verplicht aan de burger, of wees niet te trots en vraag hulp aan de buurman.


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Citaat van: Bollie link=msg=1273632 date=1402061988
Ik stoor me op de manier waarop jij dit neerzet als een feit. Feit is dat de gezamenlijke van VRR/CiBa veel beter is voor dit soort branden aangezien zij er speciaal er voor opgericht en getrained worden. Feit is dat 6-8 kazernes zijn met minimaal 2 voertuigen die hulp kunnen bieden voor zulke branden binnen en buiten de regio RR. En mochten ze zijn ingezet dan is er nog voldoende dekking over om in eigen verzorgingsgebied incidenten te kunnen bestrijden. Bedenk dat een "echte" industriebrand iets anders is dan een neergestort vliegtuig. Tevens hebben (ook chemiepack behoorde het te hebben) industriebedrijven die een artikel 13 van de brandweerwet van toepassing hebben de zorg dat hun blusvoorzieningen in orde zijn, zowel toevoer als afvoer, en daarnaast behoren ze een bedrijfsbrandweer te hebben. En een interne organisatie (dienstdoende operators en HSE) die regelmatig oefenen op dit soort situatie's. Ik zou dus wel me geld op industriebrandweer zetten ipv verdwaalde E-one van KLu.

@hierboven De grote raffinaderijen in Rotterdam, Shell, Exxon, BP en Kuweit hebben ook nog een interne bedrijfsbrandweer. 6 min aanrij tijd is toch lang als de interne brandweer (operators) vrijwel direct na incident kunnen gaan bestrijden. Ook al heeft de GB industriebrand training, ze zijn niet altijd zo goed bekend bij het bedrijf als de dienst doende operators.

uiteraard zijn de mensen minder bekend met het bedrijf, maar de mensen van de GB zijn wel bekend met brand blussen, en een heleboel operators niet, dat is een groot verschil. Ervaring leert dat er altijd intensief samengewerkt wordt met de mensen van de bedrijven, en dat er erg veel van elkaar geleerd wordt.
Na 15 jaar is er erg veel kennis opgebouwd bij het personeel van de GB, ook wordt er regelmatig georiënteerd bij de verschillende bedrijven, en zijn er vaak oefeningen, elke week meerdere.
En het bedrijf moet wel op tijd een brandmelding doen naar de meldkamer, daar valt en staat alles mee, hoeveel aanrijtijd hebben de voertuigen van de bedrijfsbrandweer shell denk je, dat duurt ook even hoor, de terreinen zijn ook erg groot, de kazerne butaanweg bijvoorbeeld is bij gelijktijdige alarmering ruim eerder bij poort 14 van shell Pernis op het terrein als de eigen bedrijfsbrandweer.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: skydevil link=msg=1273767 date=1402093130
uiteraard zijn de mensen minder bekend met het bedrijf, maar de mensen van de GB zijn wel bekend met brand blussen, en een heleboel operators niet, dat is een groot verschil. Ervaring leert dat er altijd intensief samengewerkt wordt met de mensen van de bedrijven, en dat er erg veel van elkaar geleerd wordt.
Na 15 jaar is er erg veel kennis opgebouwd bij het personeel van de GB, ook wordt er regelmatig georiënteerd bij de verschillende bedrijven, en zijn er vaak oefeningen, elke week meerdere.
En het bedrijf moet wel op tijd een brandmelding doen naar de meldkamer, daar valt en staat alles mee, hoeveel aanrijtijd hebben de voertuigen van de bedrijfsbrandweer shell denk je, dat duurt ook even hoor, de terreinen zijn ook erg groot, de kazerne butaanweg bijvoorbeeld is bij gelijktijdige alarmering ruim eerder bij poort 14 van shell Pernis op het terrein als de eigen bedrijfsbrandweer.

Bij een calamiteit op dit soort complexen dienen de autoriteiten te worden geinformeerd. Al naar de ernst en omvang van de calamiteit rijdt bijvoorbeeld de brandweer in ieder geval tot aan de bedrijfspoort.
Alle grotere bedrijven en instellingen hebben de verplichting van een bedrijfsbrandweer, in de procesindustrie en ziekenhuizen zijn die ook aanwezig en hebben het nodige materieel en wordt er de nodige aandacht besteed aan opleiding en oefening van het personeel. Hierdoor kunnen de meeste calamiteiten dan ook intern worden aangepakt zonder directe inzet van derden.
De capaciteiten/mogelijkheden van de bedrijfsbrandweer van bijvoorbeeld de grotere scheepswerven, constructiebedrijven, de NS/Prorail, KPN/PTT etc. etc. zijn in de loop der tijd behoorlijk beperkt of tegenwoordig min of meer afwezig.

Bij de procesindustrie is het in principe nog zo dat calamiteiten, ook die van enige omvang met eigen middelen en materieel intern kunnen worden afgehandeld.

NS/Prorail bijvoorbeeld heeft zich meer toegelegd op specifiek materieel en personeel voor hulpverlening op het spoor, het vroegere NS zware hijsmaterieel op het spoor is verdwenen, particuliere kraanwagenbedrijven met mobile kranen worden nu ingehuurd. Veel effectiever en praktischer gelet op het moderne materieel van deze bedrijven en de kennis en kunde van het personeel.


Chukkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
In Rijnmond zie je dan ook vaak CIN(Centraal Incidenten Nummer) melding waar geen GB/overheids brandweer word ingezet, omdat het door het bedrijf word opgelost.
http://www.dcmr.nl/nieuws/cin-meldingen
http://www.rijnmondveilig.nl/CIN.aspx
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Chukkie link=msg=1273818 date=1402123322
In Rijnmond zie je dan ook vaak CIN(Centraal Incidenten Nummer) melding waar geen GB/overheids brandweer word ingezet, omdat het door het bedrijf word opgelost.
http://www.dcmr.nl/nieuws/cin-meldingen
http://www.rijnmondveilig.nl/CIN.aspx
Dat is de meest ideale situatie. En daar is de bedrijfsbrandweer ook voor bedoeld. Zolang een bedrijf een incident zelf kan afhandelen is dat perfect. Zodra een incident echt uit de hand gaat lopen kan er altijd een beroep gedaan worden op de civiele brandweer. En kan er ook gericht ingezet gaan worden, ook omdat er dan een beter nader bericht is voor de brandweer. Men weet meteen waar men aan toe is.


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
In midden west brabant zijn er ook al een hoop.......
Shell moerdijk min 1;  Sabic in Bergen twee grote ts/sb met verscillende svm
Regio:
Moerdijk; Breda; BoZ en Roosendaal? Tilburg
1:87 modelletjes:  


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Shell Nederland ‏@Shell_Nederland 39 min.
GM Shell #Moerdijk Paul Buijsingh @BNDeStem over veiligheid, dialoog en nazorg voor omwonenden en medewerkers. http://pic.twitter.com/Wnuebjmdbf


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: r.bles link=msg=1273852 date=1402128129
In midden west brabant zijn er ook al een hoop.......
Shell moerdijk min 1;  Sabic in Bergen twee grote ts/sb met verscillende svm
Regio:
Moerdijk; Breda; BoZ en Roosendaal? Tilburg

Gaat dit ineens weer over schuimblusvoertuigen? Shell heeft er wel meer dan 1 hoor. Dacht dat ze er sowieso 6 hadden. Nu sowieso nog 3 bijna nieuwe DAF's en in ieder geval nog 1 oude, maar ik gok dat ze er nog wel meer hadden.

Voor de duidelijkheid. Shell-Pernis heeft de beschikking over 17 uitrukvoertuigen (gehad). Zij zijn kleiner als Shell Moerdijk begreep ik gelezen te hebben.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens