GRIP 3 Zeer grote brand (explosie reactor Shell) Chemieweg - Moerdijk 03-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (explosie reactor Shell) Chemieweg - Moerdijk 03-06-2014  (gelezen 99109 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Citaat van: Chukkie link=msg=1273818 date=1402123322
In Rijnmond zie je dan ook vaak CIN(Centraal Incidenten Nummer) melding waar geen GB/overheids brandweer word ingezet, omdat het door het bedrijf word opgelost.
http://www.dcmr.nl/nieuws/cin-meldingen
http://www.rijnmondveilig.nl/CIN.aspx

De cin meldingen zijn verplicht gesteld voor de bedrijven als er een incident gebeurt, van welke grootte dan ook. In eerste instantie wordt dan een ovd, Havendienst en dcmr gealarmeerd, die bepalen samen na telefonisch overleg of ter plaatse te gaan of er meer eenheden of andere maatregelen nodig zijn. Dus eigenlijk worden er altijd overheidsdiensten ingezet, alleen in minimale hoeveelheid, om te monitoren of het incident goed afgehandeld wordt.


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1273894 date=1402134810
Gaat dit ineens weer over schuimblusvoertuigen? Shell heeft er wel meer dan 1 hoor. Dacht dat ze er sowieso 6 hadden. Nu sowieso nog 3 bijna nieuwe DAF's en in ieder geval nog 1 oude, maar ik gok dat ze er nog wel meer hadden.

Voor de duidelijkheid. Shell-Pernis heeft de beschikking over 17 uitrukvoertuigen (gehad). Zij zijn kleiner als Shell Moerdijk begreep ik gelezen te hebben.

Ik weet niet waar jij 17 voertuigen van de Shell vandaan haalt, als je Pernis bedoelt, dat was ooit, heel lang geleden, of je moet de autootjes van de leden van de bedrijfsbrandweer bedoelen, die gebruikt worden om naar de plek incident te rijden waar de chauffeur de SB naar toe rijd vanuit de kazerne.
Maar er zijn al zo'n 15 jaar, sinds het begin van de GB maar 2 industriële Sb voertuigen op Shell Pernis aanwezig.
De aanwijzing was 3 Sb voertuigen, maar door de komst van de GB, waar Shell lid van werd kon er 1 SB  weg, want die werd overgenomen door de GB.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Peter71 link=msg=1273819 date=1402123482
Dat is de meest ideale situatie. En daar is de bedrijfsbrandweer ook voor bedoeld. Zolang een bedrijf een incident zelf kan afhandelen is dat perfect. Zodra een incident echt uit de hand gaat lopen kan er altijd een beroep gedaan worden op de civiele brandweer. En kan er ook gericht ingezet gaan worden, ook omdat er dan een beter nader bericht is voor de brandweer. Men weet meteen waar men aan toe is.

Daarbij, als de Gezamenlijke brandweer voor elk incidentje bij de Shell moet uitrukken kunnen zij de kazerne beter aan de poort plaatsen ;) De Shell heeft een grote bedrijfsbrandweer, voor zover mij bekend zelfs met gedeeltelijke beroepsbezetting. Naast de overige raffinaderijen heeft de voormalige Akzo Nobel ook nog een eigen bedrijfsbrandweer, idem voor Aluchemie. Met de komst van de gezamenlijke brandweer zijn er inderdaad bedrijfsbrandweerkorpsen verdwenen die wel zijn aangewezen vanuit de voormalige brandweerwet/besluit BRZO maar waarbij het eigenlijk onvoldoende rendabel was. Deze rol is door de GB overgenomen. Bij de grote raffinaderijen is vooral de capaciteit van de bedrijfsbrandweer verkleind door de komst van de GB, maar de capaciteit bij bijvoorbeeld Shell is nog steeds zeer groot.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: skydevil link=msg=1273933 date=1402141619
Ik weet niet waar jij 17 voertuigen van de Shell vandaan haalt, als je Pernis bedoelt, dat was ooit, heel lang geleden, of je moet de autootjes van de leden van de bedrijfsbrandweer bedoelen, die gebruikt worden om naar de plek incident te rijden waar de chauffeur de SB naar toe rijd vanuit de kazerne.
Maar er zijn al zo'n 15 jaar, sinds het begin van de GB maar 2 industriële Sb voertuigen op Shell Pernis aanwezig.
De aanwijzing was 3 Sb voertuigen, maar door de komst van de GB, waar Shell lid van werd kon er 1 SB  weg, want die werd overgenomen door de GB.

Zoals ik lees ben je goed geïnformeerd ;) Het klopt toch nog wel dat Shell de grootste bedrijfsbrandweer is binnen de GB. Ik weet dat Q8 twee blusreuzen heeft die bemenst worden door operators die verplicht bij de bedrijfsbrandweer zitten.

@ Luke-BNV: dat de SHELL- Moerdijk een grotere brandweer heeft zal te maken hebben met het feit dat er geen GB is en wellicht ook met de processen die daar plaatsvinden die wellicht risicovoller zijn dan in de Europoort. Maar daar heb ik geen verstand van. Wellicht dat Firefighter Robert daar iets over kan zeggen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
De BP raff Europoort heeft ook nog een bedrijfsbrandweer met diverse voertuigen.
Een SB/HW en een haakarmvoertuig met 4 of 5 afzetbakken (blusbak; HV bak; schuimbak; DPU; ?)
De bevelvoerder rijdt in een CO(mando)WA(gen) welke tevens als ambulance is ingericht.
En ook nog een ademlucht-aanhangwagen
Citaat van: leo A link=msg=946222 date=1320677599
Hier nog wat foto's van de SB/HW van de BP.
Foto's zijn op de raff gemaakt met toestemming commandant!



Groet, Leo A
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Citaat van: RemRoof link=msg=1273942 date=1402142454
Zoals ik lees ben je goed geïnformeerd ;) Het klopt toch nog wel dat Shell de grootste bedrijfsbrandweer is binnen de GB. Ik weet dat Q8 twee blusreuzen heeft die bemenst worden door operators die verplicht bij de bedrijfsbrandweer zitten.

@ Luke-BNV: dat de SHELL- Moerdijk een grotere brandweer heeft zal te maken hebben met het feit dat er geen GB is en wellicht ook met de processen die daar plaatsvinden die wellicht risicovoller zijn dan in de Europoort. Maar daar heb ik geen verstand van. Wellicht dat Firefighter Robert daar iets over kan zeggen.

RemRoof

Tja, wat is groot, de Shell heeft 2 SB voertuigen nieuw en 1 oude nog geloof ik, de q8 heeft 1 SB ongeveer gelijk in specificaties aan het voertuig op de kazerne elbeweg GB , en pas nieuw een AS haakarmbak (zeg maar een industriële SB maar dan zonder chassis op een haakarmbak).

De voertuigen van Shell Moerdijk zijn weer anders opgebouwd, het bijzondere daarvan is dat 1 voertuig eigenlijk een sym transport voertuig is uitgerust met een groot kanon, maar zonder pomp, de andere is wel een compleet ingericht SB industrieel voertuig. Dan ga ik uit van de 2 nieuwe kenbri voertuigen, ik weet niet welke ze nog meer bezitten. Maar als de aanwijzing van Shell Pernis 3 SB industrieel is dan denk dat Moerdijk niet meer als 2 SB industrieel aanwijzing heeft.  

De BP heeft 1 grote combi AS/HW en 1 of 2 AS haakarmbakken, en wat andere bakken, maar dat voertuig wordt bijna niet gebruikt, ivm problemen met chauffeurs en de grootte v/h voertuig, precies weet ik het niet maar er was iets mee aan de hand.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Citaat van: skydevil link=msg=1274033 date=1402153338
.  

De BP heeft 1 grote combi AS/HW en 1 of 2 AS haakarmbakken, en wat andere bakken, maar dat voertuig wordt bijna niet gebruikt, ivm problemen met chauffeurs en de grootte v/h voertuig, precies weet ik het niet maar er was iets mee aan de hand.
Klopt niet.
Voertuig is gewoon inzetbaar, en wordt, indien nodig, ingezet.
Er wordt ook veelvuldig mee geoefend.
Bron: ikzelf, ben wekelijks op de raff bij de brw.  e050
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


Chukkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
Op beelden van de brand zie je nog een van de oude sb's met 10000 liter svm (ze hebben er 2 van). De oude sb/pb 1 heb ik niet gezien (deze is bekend van de beelden van chemie-pack). Ik heb verder nog een foto gezien van de 2, dit is een pm/sl/pb.
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: Chukkie link=msg=1273818 date=1402123322
In Rijnmond zie je dan ook vaak CIN(Centraal Incidenten Nummer) melding waar geen GB/overheids brandweer word ingezet, omdat het door het bedrijf word opgelost.
http://www.dcmr.nl/nieuws/cin-meldingen
http://www.rijnmondveilig.nl/CIN.aspx

Het wil niet zeggen dat ondanks dat een bedrijf het zelf afhandeld, er geen overheidsdienst kan komen. Bij een CIN in de G en B klasse komt er naast de ovd van de Brandweer(tenzij het sluiting van armatuur is ofzo) de DCMR en heel vaak de zeehavenpolitie van Politie Rotterdam.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Citaat van: RemRoof link=msg=1273942 date=1402142454
@ Luke-BNV: dat de SHELL- Moerdijk een grotere brandweer heeft zal te maken hebben met het feit dat er geen GB is en wellicht ook met de processen die daar plaatsvinden die wellicht risicovoller zijn dan in de Europoort. Maar daar heb ik geen verstand van. Wellicht dat Firefighter Robert daar iets over kan zeggen.

RemRoof

De grote van je bedrijfsbrandweerkorps kan afhangen aan je maatgevende scenario's dat voor jou bedrijf van toepassing zijn.
Ook is het makkelijk om te weten wat je nog achter de hang kan hebben bij een escalatie van een incident, zo heb je in het Rotterdamse havengebied de GB waarop je terug kan vallen maar dat is in het havengebied van Moerdijk een ander verhaal.
Zo heb je daar nu (na aanleiding van de Chemiepack brand) een beroepspost voor het havengebied, maar verder ben je ook afhankelijk van vrijwillige korpsen in de omgeving.
Je moet je ten alle tijden realiseren dat dit vrijwillige gemeentelijke brandweerkorpsen zijn, gespecialiseerd in van alles een beetje maar (te) weinig kennis en kunde hebben op het gebied van industriële brandbestrijding en tankincidenten.
Dit is een hele andere tak van brandweersport waar niet iedere brandweerman/vrouw op zit te wachten, dit gezien de omvang, verloop en kans op snelle escalatie van een incident.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B