Er wordt op dit forum naar aanleiding van deze calamiteit de nodige aandacht besteed aan schuimblusvoertuigen.
Het huidige schuim heeft in feite maar een beperkt aantal zinvolle toepassingen en ook het uiteindelijke effect van schuim is meestal niet al te groot. Schuim kan pas worden opgebracht nadat de boel voldoende is afgekoeld en dan ook nog eens voornamelijk bij vloeistofbranden.
Steeds meer brandweerkorpsen die eigenlijk maar zeer beperkt toepassingsmogelijkheden voor schuim hebben gaan over tot de aanschaf van grote en dure schuimblusvoertuigen, een gat in de markt voor de leveranciers ? en/of wordt er geanticipeerd op de ontwikkeling van een soort "superschuim" dat veel universeler toepasbaar zou kunnen zijn ?
Het huidige schuim is helaas echt geen wondermiddel, het snel en gericht opbrengen van grote hoeveelheden bluswater is tot heden de meest effectieve methode om een brand te bestrijden.
Daar ben ik het niet mee eens, het uiteindelijke effect bij gebruik van schuim op het juiste toepassingsgebied heeft wel degelijk goed effect. Schuim en dan met name een AFFF schuim is uiteraard optimaal geschikt voor vloeistof/petrochemie branden, daar gaat het in deze discussie volgens mij ook over.
Ik denk zelfs dat schuim juist een groter toepassingsgebied heeft, meer als water, wat je met water uitkrijgt lukt ook met schuim, maar wat met water niet kan lukt met schuim wel. De nadelen van water zijn veel groter en talrijker als het gebruik van schuim, bij brandbare vloeistoffen.
Het voordeel bij gebruik van een AFFF zwaar schuim, standaard in de petrochemie, is dat dit ook een behoorlijke koelende werking heeft, omdat het de meeste hoeveelheid water bevat, wat dus gebruikt kan worden om een installatie te koelen en daarbij de weggelopen vloeistof meteen af te dekken, dit in tegenstelling tot alleen water waarbij (eventuele) brandbare vloeistof verder verspreid wordt en je probleemgebied alleen maar groter wordt, waardoor andere installaties gevaar kunnen gaan lopen.
Bij de application rate van schuim, wordt ook rekening gehouden met het afbranden van schuim, daarom wordt er bij een grote full surface tankbrand bijvoorbeeld ook altijd begonnen met het opbrengen van 1 % schuim, dit om een goede footprint te creëren, en daarna opgemend wordt naar 3 % bijmenging.