GRIP 3 Zeer grote brand (explosie reactor Shell) Chemieweg - Moerdijk 03-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (explosie reactor Shell) Chemieweg - Moerdijk 03-06-2014  (gelezen 99107 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: RemRoof link=msg=1273940 date=1402142130
Daarbij, als de Gezamenlijke brandweer voor elk incidentje bij de Shell moet uitrukken kunnen zij de kazerne beter aan de poort plaatsen ;) De Shell heeft een grote bedrijfsbrandweer, voor zover mij bekend zelfs met gedeeltelijke beroepsbezetting. Naast de overige raffinaderijen heeft de voormalige Akzo Nobel ook nog een eigen bedrijfsbrandweer, idem voor Aluchemie. Met de komst van de gezamenlijke brandweer zijn er inderdaad bedrijfsbrandweerkorpsen verdwenen die wel zijn aangewezen vanuit de voormalige brandweerwet/besluit BRZO maar waarbij het eigenlijk onvoldoende rendabel was. Deze rol is door de GB overgenomen. Bij de grote raffinaderijen is vooral de capaciteit van de bedrijfsbrandweer verkleind door de komst van de GB, maar de capaciteit bij bijvoorbeeld Shell is nog steeds zeer groot.

RemRoof
Elke bedrijf met artikel 13(die 24/7 draait) heeft een beroepsgroep die voor de bedrijfsbrandweer inzetbaar zijn. Voor raffinaderijen zijn dat over het algemeen operators of onderhoudfunctionarissen die buiten incident onderhoud op de fabriek doen...

@iedereen
Shell europoort is een tankoverslag deel
Shell pernis is de raffinaderij(ABC +KLMN) + wat chemische fabrieken zoals een cvp(DEF + KLMN)
Shell moerdijk is alleen chemische fabrieken


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Citaat van: Bollie link=msg=1274148 date=1402171726
Elke bedrijf met artikel 13(die 24/7 draait) heeft een beroepsgroep die voor de bedrijfsbrandweer inzetbaar zijn. Voor raffinaderijen zijn dat over het algemeen operators of onderhoudfunctionarissen die buiten incident onderhoud op de fabriek doen...


Artikel 13 is al een tijdje niet meer in gebruik, tegenwoordig is "Bedrijfsbrandweer op grond van artikel 31 Wet veiligheidsregio's" van toepassing.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1274134 date=1402170269
...

Thnx O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1274134 date=1402170269

Je moet je ten alle tijden realiseren dat dit vrijwillige gemeentelijke brandweerkorpsen zijn, gespecialiseerd in van alles een beetje maar (te) weinig kennis en kunde hebben op het gebied van industriële brandbestrijding en tankincidenten.
Dit is een hele andere tak van brandweersport waar niet iedere brandweerman/vrouw op zit te wachten, dit gezien de omvang, verloop en kans op snelle escalatie van een incident.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Die zeer goedwillende mensen komen in een heel andere en vaak redelijk onbekende omgeving onder vaak moeilijke/onoverzichtelijke omstandigheden.
Overigens geldt dat ook voor beroepsbrandweerkorpsen die niet al te vaak op dit soort complexen komen om er bekend mee te raken.
Een redelijk risicovolle onderneming om brandweerlieden die niet in de gelegenheid zijn geweest voldoende praktische kennis en kunde en ervaring op te doen bij dit soort calamiteiten in te zetten.
Veel hangt af van de officieren, zowel op het gebied van kennis en kunde als ook van de capaciteiten mbt de aansturing onder dergelijke omstandigheden.
Zelfde situaties heb je bij scheepsbranden in het machinekamer of accommodatie gedeelte.

In feite moet de interne brandbluscapaciteit, met name het koelend vermogen op het complex toereikend zijn.
Als dat niet zo blijkt te zijn is het dubbel oppassen want dan zijn er mogelijk ergens misrekeningen gemaakt.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Misschien een idee om een en ander af te splitsen naar eigen topic... gaat helemaal niet meer over shell moerdijk  ;)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Er wordt op dit forum naar aanleiding van deze calamiteit de nodige aandacht besteed aan schuimblusvoertuigen.
Het huidige schuim heeft in feite maar een beperkt aantal zinvolle toepassingen en ook het uiteindelijke effect van schuim is meestal niet al te groot. Schuim kan pas worden opgebracht nadat de boel voldoende is afgekoeld en dan ook nog eens voornamelijk bij vloeistofbranden.
Steeds meer brandweerkorpsen die eigenlijk maar zeer beperkt toepassingsmogelijkheden voor schuim hebben gaan over tot de aanschaf van grote en dure schuimblusvoertuigen, een gat in de markt voor de leveranciers ? en/of wordt er geanticipeerd op de ontwikkeling van een soort "superschuim" dat veel universeler toepasbaar zou kunnen zijn ?
Het huidige schuim is helaas echt geen wondermiddel, het snel en gericht opbrengen van grote hoeveelheden bluswater is tot heden de meest effectieve methode om een brand te bestrijden.


Chukkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
Ik ben het eens met Thor. Het gaat om de koelende capaciteit. "Big fires need big water" zoals ze in de VS zeggen.
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Citaat van: Thor link=msg=1274230 date=1402211330
Er wordt op dit forum naar aanleiding van deze calamiteit de nodige aandacht besteed aan schuimblusvoertuigen.
Het huidige schuim heeft in feite maar een beperkt aantal zinvolle toepassingen en ook het uiteindelijke effect van schuim is meestal niet al te groot. Schuim kan pas worden opgebracht nadat de boel voldoende is afgekoeld en dan ook nog eens voornamelijk bij vloeistofbranden.
Steeds meer brandweerkorpsen die eigenlijk maar zeer beperkt toepassingsmogelijkheden voor schuim hebben gaan over tot de aanschaf van grote en dure schuimblusvoertuigen, een gat in de markt voor de leveranciers ? en/of wordt er geanticipeerd op de ontwikkeling van een soort "superschuim" dat veel universeler toepasbaar zou kunnen zijn ?
Het huidige schuim is helaas echt geen wondermiddel, het snel en gericht opbrengen van grote hoeveelheden bluswater is tot heden de meest effectieve methode om een brand te bestrijden.

Daar ben ik het niet mee eens, het uiteindelijke effect bij gebruik van schuim op het juiste toepassingsgebied heeft wel degelijk goed effect. Schuim en dan met name een AFFF schuim is uiteraard optimaal geschikt voor vloeistof/petrochemie branden, daar gaat het in deze discussie volgens mij ook over.
Ik denk zelfs dat schuim juist een groter toepassingsgebied heeft, meer als water, wat je met water uitkrijgt lukt ook met schuim, maar wat met water niet kan lukt met schuim wel. De nadelen van water zijn veel groter en talrijker als het gebruik van schuim, bij brandbare vloeistoffen.

Het voordeel bij gebruik van een AFFF zwaar schuim, standaard in de petrochemie, is dat dit ook een behoorlijke koelende werking heeft, omdat het de meeste hoeveelheid water bevat, wat dus gebruikt kan worden om een installatie te koelen en daarbij de weggelopen vloeistof meteen af te dekken, dit in tegenstelling tot alleen water waarbij (eventuele) brandbare vloeistof verder verspreid wordt en je probleemgebied alleen maar groter wordt, waardoor andere installaties gevaar kunnen gaan lopen.

Bij de application rate van schuim, wordt ook rekening gehouden met het afbranden van schuim, daarom wordt er bij een grote full surface tankbrand bijvoorbeeld ook altijd begonnen met het opbrengen van 1 % schuim, dit om een goede footprint te creëren, en daarna opgemend wordt naar 3 % bijmenging.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Schuim is schuim, in de buitenlucht wordt bijna altijd best met zwaar schuim gewerkt en niet met middel of lichtschuim want die waaien te snel weg (teveel lucht) maar ze bevatten wanneer ze met het zelfde schuimvormend middel gemaakt zijn, allemaal evenveel water en evenveel SVM enkel de hoeveelheid lucht wordt veranderd.
En de hoeveelheid vloeistof die je opbrengt blijft dus gelijk en je moet dus rekening houden met de eventuele opvangcapaciteit. Om te koelen ben je nog steeds best of met water, schuim koelt niet of toch veel minder dan water. Want door de toevoeging van het SVM wordt de verdamping van het water verminderd en dus ook de koeling.
Om te koelen ben je dus best af met water en dan best in de aerosol fase (fijne nevel) want heeft het grootste koelend vermogen in functie van hoeveelheid water die men aanbrengt.
Blussen met schuim werkt dus best in deze industriële setting bij ontstaan van de brand, wanneer de brand nog niet te hevig is en de installaties en de vloeistof nog niet te hoog verwarmd.
Er bestaan filmpjes waarop te zien is dat een vloeistof brand geblust wordt met waternevel en daarna wanneer (voldoende) afgekoeld kan men de vloeistof indien gewenst nog beschuimen om verdamping en herontsteking (ontsteking) te voorkomen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Koelen met een zwaarschuim installatie op 1% bijmening is een prima optie maar voor het koelen van je omliggende equipement en bij het inzetten van stoplijnen is het gebruik van water zeker nog de beste optie.

Wel wil ik het opbrengen van veel bluswater iets temperen want je gaat er een probleem mee creëren.
De meeste fabrieken/units zijn van een bepaalde leeftijd, de water afvoer is iets wat meestal tekort schiet bij een incident.
De afvoer van het bluswater en de opslag/verwerking op het eigen terrein is altijd een punt van aandacht.
We kunnen met tig m3 water in een unit spuiten maar vroeg of laat ga je ermee voor de bijl als je plasbranden in je unit gaat krijgen,  en dan heb je kans dat je een probleem niet meer kan beperken en voor je het weet loopt het helemaal uit de klauwen.

De meeste koolwaterstoffen waarbij een schuiminzet overwogen wordt zijn lichter dan water.

Inzetten verloopt meestal in een bepaald kader:
1.   Koelen omgeving (vooral dragende constructie en drukgevoelige vaten)
2.   Stoplijnen inzetten
3.   Unit/proces inblokken
4.   Schuiminzet starten
5.   Schuimdeken onderhouden en door blijven gaan met koelen
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B