AED Enquête

Auteur Topic: AED Enquête  (gelezen 9874 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #10 Gepost op: 9 juni 2014, 22:04:58
Citaat van: DonnyV link=msg=1275117 date=1402343462
Jammer om te horen dat je halverwege de enquête bent afgehaakt. De enquête is bedoeld voor iedereen omdat het doel is te kijken naar wat de mensen vinden van de AED, welke eisen zij eraan stellen en wat zij bereid zijn te betalen voor een AED voor hun zelf of voor een gezamenlijke AED in de wijk. Natuurlijk is enige voorkennis prettig echter kan ik dit niet verlangen van de respondenten. daarom heb ik steeds korte beschrijvende teksten gegeven over de volgende vragen. Na vraag 9 staat er een beschrijvende tekst met de gemiddelde prijs van een AED deze is helaas na de laatste aanpassing weg gevallen waardoor je inderdaad geen prijs hebt gezien, excuus hiervoor.

Bedankt voor je feedback en ik hoop dat je de enquête alsnog even compleet invult.

Wellicht kun je wat informatie toevoegen aan je enquête. Bijvoorbeeld hoeveel de meest verkochte AED kost, aangeven dat onderhoudskosten bestaan uit het vervangen van verbruiksmaterialen na een inzet en periodiek vervangen wanneer ze verlopen. Aangeven hoe veel dat kost per keer. Toevoeging dat AED's nu vaak van bedrijven zijn of stichtingen die zelf geld verzamelen via sponsoring of subsidies. Dat maakt het makkelijker om een goed overwogen antwoord te geven.

Wat ik wel goed vind is dat er uberhaupt nagedacht wordt over de betaalconstructies van AED's


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #11 Gepost op: 10 juni 2014, 18:57:41
De te kiezen prijscategorieën zijn wat mij betreft aan de hoge kant, als je het immers hebt over het als straat/wijk aanschaffen is 10 euro per maand per huishouden echt een hele bak geld in de gemiddelde stad. Het lijkt daardoor een vragenlijst die eropuit is te ontdekken hoeveel mensen kwijt zouden willen om er vervolgens het maximale uit te halen, ook als dat meer dan de kosten dekt (reële kosten, niet vulling tot het maxbedrag).

Wat is precies je insteek Donny, meer AED's verkopen (en veel geld verdienen) of iets anders? Ik proef uit je vragenlijst het eerste, en anders mag er wel een vak gegeven worden waarin het opstellen van vragenlijsten voor je doel(groep) onderwezen wordt. O0
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #12 Gepost op: 10 juni 2014, 19:29:09
@Golly,
Bedoel je het fenomeen dat mensen geneigd zijn om ongeveer de middelste van de opties te kiezen, net zoals de intrede van de XXL-bekers bij fastfoodketens, waardoor ineens de large de standaard wordt i.p.v. de medium?


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #13 Gepost op: 10 juni 2014, 19:57:36
Nee ik bedoel meer dat het lijkt dat er uitgevist wordt hoeveel Jan/Janneke Modaal maximaal wil uitgeven zodat de prijzen hierop kunnen worden aangepast => meer winst, want de kosten worden alleen maar lager als er meer mensen een AED kopen en servicecontract afsluiten.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #14 Gepost op: 10 juni 2014, 20:02:46
Concept dat mensen geneigd zijn het gemiddelde te kiezen gaat hier niet op waarschijnlijk, als het om geld uitgeven gaat proberen mensen meestal toch zo goedkoop mogelijk uit te zijn zolang het niet om status symbolen gaat. (Al heb ik wel eens de indruk dat veel mensen hier een aed een status symbool vinden gezien hoe trots ze zijn op hun reanimatie+aed diploma)

Normaal is dat bij enquêtes wel een groot probleem en ook een reden om een likert schaal met een even aantal opties te geven.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #15 Gepost op: 10 juni 2014, 20:19:29
Maar in zo'n enquete zeggen mensen niet hoeveel geld ze uitgeven als ze daadwerkelijk in de winkel staan. Ze laten zich niet kennen en redeneren met "kwaliteit mag ook wat kosten; ik laat me niet kennen als gierigaard" en kiezen een -wat zij denken-  sociaal wenselijk antwoord.

Ondanks dat ik maar 11 vragen gezien heb, deel ik Golly's gedachten.

Overigens heb ik nog steeds geen idee wat een redelijke prijs is voor een AED (en het is ook niet gemakkelijk te googlen; daar heb ik echt meer kennis voor nodig over het productieproces) en daarom heb ik de enquete niet verder ingevuld.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #16 Gepost op: 10 juni 2014, 20:30:51
Of ze vullen juist de goedkoopste prijs in omdat ze proberen zo de prijzen te beïnvloeden. De bereidheid om een bedrag te betalen hangt maar beperkt samen met wat de prijzen nu werkelijk zijn. Iphones zijn de mooiste voorbeelden. De productie kosten liggen rond de 100 dollar per stuk als ik me niet vergis. De verkoopprijs is vele malen hoger.

Als je zou weten wat de echte kosten van een aed is en je vult vervolgens de enquête in met de antwoorden die rechtvaardig zijn volgens de echte kosten help je het onderzoek juist niet. Het is kinderlijk eenvoudig voor donny om te berekenen wat een rechtvaardige prijs is voor een aed op basis van werkelijke productie kosten, markt conforme salarissen van alle betrokken medewerkers en geaccepteerde winstmarges. Dat is echter niet interessant om te weten. Wat je wel wilt weten is of mensen bereid zijn om die prijs te betalen. Want als blijkt dat dat niet het geval is heb je een probleem en kun je het product maar beter niet maken want je zult er dan als fabrikant bankroet van gaan. De vraag is ook niet wat een eerlijke prijs is, maar wat jij als doodnormaal mens er voor wilt betalen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #17 Gepost op: 10 juni 2014, 20:42:35
Verder is mijn mening overigens niet anders dan die van golly. Maar waarom zou een ondernemer zijn winst niet mogen maximaliseren?


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #18 Gepost op: 10 juni 2014, 20:53:09
Tuurlijk mag dat. We worden van alle kanten bespied, maar als dat het doel is, moet hij niet schrijven dat het een onderzoek is naar de actuele kennis van AED's. Tot en met vraag 11 dekt dat in elk geval nog niet de inhoud van de enquete, maar misschien heeft hij zich gewoon wat ongelukkig uitgedrukt...


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #19 Gepost op: 10 juni 2014, 21:00:21
Denk het. Ik heb hem overigens een paar dagen geleden een pm gestuurd en voorgesteld hem te helpen met een betere enquête. Ik wacht nog op antwoord. Ik lees overigens zelden echt wat ze beweren dat een enquête onderzoekt want een goede enquête onderzoekt net iets anders als dat ze beweren om zo priming te voorkomen.