Hallo,
Ik heb een vraagje? Als je BV wordt staande gehouden in de trein in de richting Schiphol omdat je niet in het bezit bent van een geldig vervoerbewijs door Service & Veiligheid mogen deze je dan op Schiphol verplichten de trein te verlaten, want ze zijn nog niet klaar met het uitschrijven, of moet S&V met je mee reizen, (want ik wil naar leiden) om zodoende een "uitstel van betaling" te schrijven en de gegevens te verifiėren
Er stond een antwoord van ongeveer gelijke strekking in het politievakblad ;
De jongen wordt verdacht van het rijden zonder een geldig vervoerbewijs, 70 lid 1 jo 101 lid 1 Wet personenvervoer 2000. De BOAs zijn bevoegd zijn identiteit vast te stellen op de wijze als bedoeld in 27a lid 1 eerste volzin Sv, en hem daartoe staande te houden, 52 Sv. Concreet houdt dit in dat zij bevoegd zijn om hem identiteitsvragen te stellen. En om hem die vragen te kunnen stellen, zijn zij bevoegd hem staande te houden. De BOAs gaan echter verder. Zij houden de verdachte staande om zijn persoonsgegevens te verifiėren en een bekeuring uit te schrijven. Daartoe zijn zij niet bevoegd. Als de identiteitsvragen zijn gesteld, vervalt de bevoegdheid om de verdachte nog langer ter plaatse op te houden. Iemand die zich met geweld verzet tegen een ambtenaar werkzaam in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening pleegt wederspannigheid, 180 Sr. Omdat de BOAs niet in de rechtmatige uitoefening van hun bediening zijn, is de aanhouding onrechtmatig. In dergelijke gevallen is het wellicht beter om de verdachte die op eerste vordering zijn identiteitsbewijs niet ter inzage afgeeft, aan te houden.
Hier snap ik niks van!
Als de identiteitsvragen zijn gesteld dan houd het op ? Valt het verifiėren dan niet onder de Staande houding? en in mijn casus uitstappen op Schiphol of doorreizen?
groetjes Ocramo