GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 127897 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Thor link=msg=1275404 date=1402408867
Met opschalen hou je het slechte weer echt niet tegen en ook beperk je daarmee niet de mogelijke gevolgen van dat slechte weer. Opschalen doe je om zo snel en effectief mogelijk te kunnen optreden.

Klopt, je houdt er inderdaad geen slecht weer mee tegen of de mogelijke gevolgen. maar door dit preventief te doen heb je wel direct veel hulpverleners ter plaatse als het wel mis zou zijn gegaan.

Schade door mogelijke gevolgen (instorten/losraken van hogere objecten) beperk je door de mensen er van op afstand te houden en dit was een taak van de beveiliging en dit hebben zij heel goed gedaan, ook ruim van te voren al en heel rustig en beheerst zodat er geen paniek ontstond bij de mensen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275394 date=1402408174
Er is niet door overlegd tot het voorbij was. Dat is absoluut niet waar. Wij hebben al aan het begin van de middag te horen gekregen dat er overleg zou zijn en dat om x tijd de beslissing zou worden genomen voor preventief op te schalen of niet. Deze beslissing is ook op dat tijdstip genomen en alles is gaan lopen zodat alles wat moest komen er was voor het weer los zou barsten.

De definitie van preventie: Het nemen van maatregelen om onveiligheid (extreem weer) die zich kan voordoen te voorkomen of vroegtijdig te stoppen en daarmee ongewenste gevolgen (slachtoffers) te beperken (Stol, 2011). Kortom er is geen sprake van preventie, je zou het wellicht last-minute preparatie kunnen noemen, daarmee voorkom je geen slachtoffers en beperk je het risico niet.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Thor link=msg=1275404 date=1402408867
Met opschalen hou je het slechte weer echt niet tegen en ook beperk je daarmee niet de mogelijke gevolgen van dat slechte weer. Opschalen doe je om zo snel en effectief mogelijk te kunnen optreden als de nood op grote schaal aan de man mocht komen.

Waarbij dat blijkbaar in dit geval het scenario was. Niet ontruimen maar preventief opschalen om vervolgens aan damagecontrol te doen. Dit klinkt als een kansberekening waarbij in het risicoprofiel is meegenomen hoeveel slachtoffers acceptabel zouden zijn om dit scenario te handhaven. Lijkt mij alleen sterk dat dit mee is genomen in de draaiboeken. Maar goed dat is een beetje speculaas van mijn kant.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: -Joost- link=msg=1275408 date=1402409100
De definitie van preventie: Het nemen van maatregelen om onveiligheid (extreem weer) die zich kan voordoen te voorkomen of vroegtijdig te stoppen en daarmee ongewenste gevolgen (slachtoffers) te beperken (Stol, 2011). Kortom er is geen sprake van preventie, je zou het wellicht last-minute preparatie kunnen noemen, daarmee voorkom je geen slachtoffers en beperk je het risico niet.

Last minute was dit zeker niet: een 1,5 a 2 uur voor dat het los barstte waren ze stand-by aan de achterkant van het terrein en dus direct inzetbaar mocht dit nodig zijn. Er is zoveel mogelijk preventief gedaan: zeilen losgemaakt, mensen naar veiligere plekken op het terrein begeleid (weg van hoge objecten). Het weer kan je niet stoppen nee, niemand kan dat maar je kan wel de mogelijke gevolgen zo veel mogelijk inperken en als het nodig zou zijn direct een groot aantal slachtoffers te behandelen. Dat is er gedaan vanuit de organisatie en de andere betrokken organisaties.


Citaat van: RemRoof link=msg=1275410 date=1402409240
Waarbij dat blijkbaar in dit geval het scenario was. Niet ontruimen maar preventief opschalen om vervolgens aan damagecontrol te doen. Dit klinkt als een kansberekening waarbij in het risicoprofiel is meegenomen hoeveel slachtoffers acceptabel zouden zijn om dit scenario te handhaven. Lijkt mij alleen sterk dat dit mee is genomen in de draaiboeken. Maar goed dat is een beetje speculaas van mijn kant.

RemRoof

Het is geen speculaas, zo heb ik het ook uiteindelijk begrepen. Waar mogelijk was voorzorgsmaatregelen nemen en verder proberen zo goed mogelijk de situatie te gaan controleren.

(zonet op 3FM ook dat er back-stage veel ambulances en brandweer klaarstond voor mogelijke inzet)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275407 date=1402409045


Schade door mogelijke gevolgen (instorten/losraken van hogere objecten) beperk je door de mensen er van op afstand te houden en dit was een taak van de beveiliging en dit hebben zij heel goed gedaan, ook ruim van te voren al en heel rustig en beheerst zodat er geen paniek ontstond bij de mensen.


Over dat optreden van de beveiligers zijn hier op dit forum toch ook geen opmerkingen gemaakt.
Die hebben als ik jouw bericht lees datgene gedaan wat van ze werd verwacht en waarvoor ze zijn aangenomen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275412 date=1402409526
Last minute was dit zeker niet: een 1,5 a 2 uur voor dat het los barstte waren ze stand-by aan de achterkant van het terrein en dus direct inzetbaar mocht dit nodig zijn. Er is zoveel mogelijk preventief gedaan: zeilen losgemaakt, mensen naar veiligere plekken op het terrein begeleid (weg van hoge objecten). Het weer kan je niet stoppen nee, niemand kan dat maar je kan wel de mogelijke gevolgen zo veel mogelijk inperken en als het nodig zou zijn direct een groot aantal slachtoffers te behandelen. Dat is er gedaan vanuit de organisatie en de andere betrokken organisaties.

Dat noemt men in de veiligheidskundige hoek dus preparatie of wellicht kan je het hier al beter repressie noemen, maar geen preventie. Dat probeer ik je uit te leggen...  ;)


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Citaat van: -Joost- link=msg=1275414 date=1402410029
...

Het aan het begin van de dag uitdelen van poncho's om bij eventueel slecht weer onderkoeling te voorkomen, dat is preventie.

dat heet eigen verantwoordelijkheid.......dat probeerde ik vorige pagina al uit te leggen... ;) :P :D


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Thor link=msg=1275413 date=1402409887


Over dat optreden van de beveiligers zijn hier op dit forum toch ook geen opmerkingen gemaakt.
Die hebben als ik jouw bericht lees datgene gedaan wat van ze werd verwacht en waarvoor ze zijn aangenomen.

Niet dat ik zo vlug had gezien, maar moet nog bij het begin beginnen eigenlijk :P
Zij hebben echt top hun werk gedaan om de veiligheid te verhogen :)


Citaat van: -Joost- link=msg=1275414 date=1402410029
Dat noemt men in de veiligheidskundige hoek dus preparatie (wellicht kan je het zelfs al repressie noemen), maar geen preventie. Dat probeer ik je uit te leggen...  ;)

Het aan het begin van de dag uitdelen van poncho's om bij eventueel slecht weer onderkoeling te voorkomen, dat is preventie.

Tegen ons is gezegd dat het preventief is. Dus dat gebruik ik gewoon.

Als we zo gaan beginnen dan moeten we ook alvast elke bezoeker (67.000 totaal) een reddingsdeken met uitleg meegeven? Of het nu -10 of +40 is? Dat gaat het nooit worden, er is op zondag al gezegd dat er voor maandag ook regen was voorspeld. Bezoekers hadden zich kunnen voorbereiden hierop.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1275415 date=1402410095
dat heet eigen verantwoordelijkheid.......dat probeerde ik vorige pagina al uit te leggen... ;) :P :D

Van wie? De organisatie of de bezoeker 098uo :P
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275417 date=1402410181
Tegen ons is gezegd dat het preventief is. Dus dat gebruik ik gewoon.

Als we zo gaan beginnen dan moeten we ook alvast elke bezoeker (67.000 totaal) een reddingsdeken met uitleg meegeven? Of het nu -10 of +40 is? Dat gaat het nooit worden, er is op zondag al gezegd dat er voor maandag ook regen was voorspeld. Bezoekers hadden zich kunnen voorbereiden hierop.

Ik probeer je wat wijsheid bij te brengen, maar dat komt hier helemaal over zie ik. :P