GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 127911 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Ik ben er nog altijd 100% van overtuigd dat organisatie en hulpdiensten alles eraan hebben gedaan om de risico's zo klein mogelijk te maken dat er gewonden zouden vallen.

Andere mensen denken het beter te weten hoe het had gemoeten: Organiseer het zelf eens en ik wens je heel veel succes.........
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275588 date=1402425980
Ik ben er nog altijd 100% van overtuigd dat organisatie en hulpdiensten alles eraan hebben gedaan om de risico's zo klein mogelijk te maken dat er gewonden zouden vallen.

Andere mensen denken het beter te weten hoe het had gemoeten: Organiseer het zelf eens en ik wens je heel veel succes.........

De drijfveer is een economisch en "imagotechnisch" belang geweest. Als de organisatie er alles aan gedaan zou hebben om de risico's zo klein mogelijk te houden hadden ze zondag het festival moeten beëindigen.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275570 date=1402424529

Ken jij het terrein een beetje? Er is geen industreiterrein zeer dichtbij, dichtsbijzijnde is het Chemelot terrein in Geleen op ruim 15 km.

Ik meende toch te herinneren dat er een industrieterrein tegenover 'mijn' camping zat. Nu is dat vijf jaar geleden, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het terrein nog niet is platgeschoffeld.............

Citaat van: devilfish link=msg=1275577 date=1402425074
Een paar opvanglocaties:
60.000 man
Een grote sporthal is 2000 m2

Als je de mensen laat staan heb je ongeveer 2 m2 pp nodig ((60.000*2)/2000)= 60 sporthallen.
Blijven ze slapen dan verdubbelt dat oppervlakte en dus het aantal hallen.

OV:
Gelede bus passen 150 personen in. Stel je moet daar de helft mee vervoeren dan praat je over (60000/150)=400 busbewegingen die gezien de minimaal 60 sprthallen soms best wel een eind moeten rijden.

Ga er maar aan staan 4 uur van tevoren :o

Dit kan nog wel een losse discussie worden. Ik ben er een jaar of 5 geleden geweest en toen was ook binnen een uur of 4 driekwart van de bezoekers weg na de laatste act.

Ik zie dat als volgt voor me:
- Deel vertrekt met eigen vervoer: files, maar in principe veilig in de auto
- Station Landgraaf is op loopafstand. Er reden wel pendelbussen, maar dat waren er veel te weinig en dus zijn we met grote groepen gaan lopen. Maximaal een halfuurtje naar het station. Daarvandaan nog geen 10 minuten naar Heerlen = 6 volle treinen per uur. Vanaf Heerlen waaiert het wel verder uit, maar die mensen staan op het station ook wel veilig.

Personen die toch niet tijdig weg kunnen komen kunnen worden opgevangen in de opvanglocaties. Staan vast in de gemeentelijke plannen.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275574 date=1402424957
Beslissing wordt genomen niet alleen door de burgemeester, deze overlegt met de OVD's en eindverantoordelijke van de GHOR en Rode Kruis en organisatie in dit geval. Zij nemen gezamenlijk de beslissing.

Het is interessant om te vernemen of de beslissing unaniem werd genomen en zo niet wie hier de voor en tegens waren.
Dat wordt wellicht tzt wel bekend bij een evaluatie.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Misschien nog even ter herinnering.

Code rood werd pas gegeven omstreeks kwart voor 7. Effe de satellietbeelden nagekeken m.b.t. de ontwikkeling van die supercel: die ontstond zo rond een uur of 6. Pas toen kon men daadwerkelijk een traject uit stippelen van een zware bui richting Landgraaf. s' Middags rond 14:00 kon nog niemand zeker zeggen wat er waar zou gebeuren.

Smeets krijgt de zwarte piet.
Ik vraag me in eerste instantie af waarvoor. 60.000 man die nat werden van hemel water. Okay... sorry.

Die man doet dit al 45 jaar. Kent het terrein, richt het ook zo in. Neemt voorzorgsmaatregelen (bliksemafleiders, inzet van beveiligers, EHBO, overleg met de regio). En trekt lering uit wat er is gebeurd op Pukkelpop (ontruiming van de tenten, publiek op de wei houden, voorbereidingen treffen om de camping leeg te trekken).

En verdomd.... het heeft gewerkt...

Geen slachtoffers, festival vertraagd, Metallica speelt een volledige set, iedereen weer veilig thuis.

Dan denk ik: wat is er dan misgegaan...?
Of is men tegenwoordig pissig als bepaalde voorzorgsmaatregelen ineens op miraculeuze wijze doen wat ze moeten doen?
Zijn we verontwaardigd over het gebrek aan lijkenzakken of zo?

Bekijk het eens van de andere kant: Smeets, de veiligheidsregio en de burgemeester hebben een juiste keuze gemaakt.
Is dit de volgende keer ook de juiste keuze? Achteraf kijken we allemaal een koe in zijn aars.

Feit is gewoon dat er een bui over Pinkpop is getrokken. Daar is preventief en preparatief op gereageerd - ook met de behaalde resultaten uit het verleden voor ogen.

En dat was afdoende.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275588 date=1402425980
Ik ben er nog altijd 100% van overtuigd dat organisatie en hulpdiensten alles eraan hebben gedaan om de risico's zo klein mogelijk te maken dat er gewonden zouden vallen.

Andere mensen denken het beter te weten hoe het had gemoeten: Organiseer het zelf eens en ik wens je heel veel succes.........

Welke maatregelen heeft de organisatie als werkgever genomen om de risico's voor het personeel te minimaliseren en welke maatregelen heeft het Rode Kruis als werkgever genomen?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Citaat van: Diamondback link=msg=1275591 date=1402426284
Achteraf kijken we allemaal een koe in zijn aars.

Ik riep dit een paar pagina's geleden al maar goed, alleen met bovenstaande zinnetje ben ik het niet eens.
Gewoon omdat ik het nut ervan niet inzie  :P
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Diamondback link=msg=1275591 date=1402426284
gewoon dat er een bui
Ik zou bijna denken dat Smeets dit zelf geschreven heeft, want die bagatelliseert ook alles al de afgelopen 24 uur. Maar dit viel zeker niet onder de noemer: "gewoon een bui"
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: kens62 link=msg=1275592 date=1402426387
Welke maatregelen heeft de organisatie als werkgever genomen om de risico's voor het personeel te minimaliseren en welke maatregelen heeft het Rode Kruis als werkgever genomen?

Toen onze mensen Code Rood kregen (niet dezelfde van het weer) zijn wij allen zo snel mogelijk naar onze post gegaan en deze niet verlaten. Onze posten waren van die containers en erbij stond een tent. Mochten er besloten worden dat dit geen veilige plek zou zijn dan zouden wij worden opgehaald worden en naar een veilige plaats gebracht worden die ook op/bij het terrein zou zijn.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
@DB

Dus omdat het nu goed is afgelopen, heeft de organisatie het juiste besluit genomen ?
Het had ook mis kunnen lopen met zeg 10 doden en tientallen gewonden door blikseminslag ...
Was ook mogelijk niet ?

Had je dan nog steeds gezegd, dat het goede besluit was genomen ?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275570 date=1402424529
Wij mochten vanaf 19.15 niet meer van onze posten af als EHBO en alleen levensreddend handelen. Erna evacueren was geen optie meer, veel te gevaarlijk. En een paar opvanglocaties? Er waren 3 opvanglocaties in de buurt wat ik weet. Maar je krijgt niet voor de storm niet iedereen optijd weg: mensen moeten hun tent nog inpakken en je hebt een volledige opstopping op alle omliggende wegen: ook OV kan dus niet doorrijden.

Ken jij het terrein een beetje? Er is geen industreiterrein zeer dichtbij, dichtsbijzijnde is het Chemelot terrein in Geleen op ruim 15 km.


Chemelot kan een gaswolk produceren ;) Tent inpakken bij evacuatie lijkt mij geen prioriteit...

Pak het allemaal niet te persoonlijk op. Jij hebt je werk goed gedaan op microniveau, volgens mij twijfelt niemand daarover. De discussie gaat veel meer over de besluitvormingsprocessen en de voorbereiding.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.