Ik zag dat er al eerder vraag was naar een analyse van de radarbeelden, dus ik zal een poging doen. Tot nu toe was ik daar nog niet aan toegekomen, gezien ik zelf gisteravond op chase ben geweest naar het Ruhrgebiet. Die bevindingen heb ik op mijn eigen site staan.
De berichtgeving over Pinkpop vind ik positieve en negatieve kanten hebben. Allereerst is er mijn inziens van te voren goed opgeschaald, een teken dat men in ieder geval alle hens aan dek wilde hebben voor het geval dat het wél mis zou gaan.
Het grootste negatieve punt vind ik de communicatie vanuit Pinkpop. Van wat ik zoal heb meegekregen draagt het absoluut amateurisme uit, terwijl het dat waarschijnlijk niet is.
Laten we als startpunt 17.30u nemen. Men was inmiddels op de hoogte van het feit dat er wel eens zwaar onweer zou kunnen komen en daar was dus al deels op ingespeeld (GRIP 3 etc.).
Op de Buienradar is wel wat lichte regen te zien in de Ardennen, maar verder nog niks wat direct aanleiding geeft om te zeggen dat er een buienlijn over Pinkpop zou gaan trekken (let op: dit is wat anders dan te zeggen dat er helemaal geen risico is, dat was er namelijk wél!). Het probleem was namelijk dat voordat de buienlijn goed zichtbaar was op de radar, het niet duidelijk was waar het zwaartepunt van de buien zou komen te liggen. Zie de eerdere berichtgeving van b.v. Estofex, die hadden ook het idee dat het iets noordelijker zou liggen in plaats van dat het richting Duitsland zou gaan vanuit de Ardennen.
Deze tweet is ook om 17.30u geplaatst. Als dit daadwerkelijk een citaat is van wat Smeets gezegd heeft, dan vind ik dat echt dom.
https://twitter.com/PinkpopWeer/status/476023627914440704Kijken we naar het radarbeeld van 18.00u, dan zien we de eerste rode pitten ontstaan boven de Ardennen. Op dit punt zou men door moeten hebben gehad dat het veel zuidelijker zou uit kunnen komen dan verwacht.
Weer een half uur later, 18.30u, moet absoluut duidelijk zijn geweest dat Pinkpop een (groot) gevaar liep. Gezien de verwachtingen die geuit waren bij o.a. het KNMI, Estofex etc. moest men wel het idee hebben gehad dit dit een squall-line zou gaan vormen. Op dit punt moeten alle alarmbellen gaan rinkelen. Je ziet dat het KNMI hier waarschijnlijk wel op heeft ingespeeld, want om 18.45u is het weeralarm voor Limburg uitgegeven.
Uiteindelijk ontwikkeld zich een flinke buienlijn (squall-line) met bow-echo structuren. Helaas is het bereik van de radar van De Bilt niet goed geweest, omdat door andere regen het zicht op de buien in Limburg ontnomen werd. Hierdoor lijkt het niet veel voor te stellen op de radar, maar was het dus waarschijnlijk boven Landgraaf net zo rood als elders. Dat kun je ook wel terug zien aan de bliksemactiviteit.
Het lijkt er verder inderdaad op dat Pinkpop gewoon ontzettend veel geluk heeft gehad. De buienlijn ontwikkelde zich verder en rond 21.00u (dus een uur later) trof de buienlijn het Ruhrgebiet, met dus het noodweer aldaar tot gevolg. Kijk je naar dat radarbeeld, dan kun je er wat in terug vinden:
Links het radarbeeld van 21.30u zonder aantekeningen, rechts met. De gele streep is de voorste begrenzing van de - wat in mijn ogen een - bow-echo is. Het gele onderbroken lijntje toont het pad van het zwaarste gedeelte van de buienlijn. Juist in die knik in de bow-echo heb je vaak de zwaarste windstoten en meeste neerslag, meestal in de vorm van een downburst. Deze downburst trok dus over Dusseldörf en veroorzaakte daar op de luchthaven een windstoot van 144km/h. Mocht de buienlijn dus iets westelijker zijn ontstaan, dan was de kans behoorlijk groot geweest dat Pinkpop recht in die baan had gelegen. Nu trok het er (in heftigheid toenemend) dus net langs.
Met betrekking tot de ontruiming etc., daar ga ik verder niks over zeggen. Is niet mijn vakgebied.