GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 127924 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275669 date=1402433323
Als iemand nog echt vragen heeft over hoe/wat hoor ik het wel via PM en kijk ik of ik ze kan/mag beantwoorden. Ik meng me hier niet meer in.
Uiteraard, heel logisch, de discussie gaat natuurlijk ook niet over jou en je inzet, maar veel meer over de mensen die het voor het zeggen hadden en de besluiten moesten nemen; Jij hebt, vanuit jouw rol, gedaan wat van je verwacht werd, en daar kunnen we alleen maar heel veel respect voor hebben  O0
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=JzwCAusWep0
2014 - Noodweer Pinkpop
Eropuit Limburg
Gepubliceerd op 10 jun. 2014

nog wat beelden:

https://www.youtube.com/watch?v=GsAhz3crdXM
Noodweer @ Pinkpop 9/6/2014
FoxLady Glenda
Gepubliceerd op 9 jun. 2014

https://www.youtube.com/watch?v=DW5C3bkDfCo
Blikseminslag Pinkpop 2014 9 juni
Bas Wesche
Gepubliceerd op 10 jun. 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Live link=msg=1275675 date=1402433975
Uiteraard, heel logisch, de discussie gaat natuurlijk ook niet over jou en je inzet, maar veel meer over de mensen die het voor het zeggen hadden en de besluiten moesten nemen; Jij hebt, vanuit jouw rol, gedaan wat van je verwacht werd, en daar kunnen we alleen maar heel veel respect voor hebben  O0

Zo is het en niet anders O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
In hoeverre is het publiek bij Pinkpop nog 'toerekeningsvatbaar' om 4 uur. Zit er dan niet bij velen zoveel alcohol in dat rationele keuze's niet meer te maken zijn door deze personen?


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275622 date=1402428374
Hmm... Ik zie waar dit is en ben hier nog vele malen langsgelopen die avond maar er is me niks opgevallen van een ingezakte tent
Ik kwam gisteren een tweet tegen over een ingestorte tent, maar die werd meteen beantwoord door iemand die zei dat de tent bewust naar beneden gelaten was.
Wat daarvan waar is ?

luccamerel @luccamerel  ˇ  9 jun.
De eerste tegenstrijdige berichten in mijn tl: "Tent ingestort." "Niet waar, tent neergehaald." #pp14
PS niet de bedoelde tweet, maar een soortgelijke
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Ik zag dat er al eerder vraag was naar een analyse van de radarbeelden, dus ik zal een poging doen. Tot nu toe was ik daar nog niet aan toegekomen, gezien ik zelf gisteravond op chase ben geweest naar het Ruhrgebiet. Die bevindingen heb ik op mijn eigen site staan.

De berichtgeving over Pinkpop vind ik positieve en negatieve kanten hebben. Allereerst is er mijn inziens van te voren goed opgeschaald, een teken dat men in ieder geval alle hens aan dek wilde hebben voor het geval dat het wél mis zou gaan.

Het grootste negatieve punt vind ik de communicatie vanuit Pinkpop. Van wat ik zoal heb meegekregen draagt het absoluut amateurisme uit, terwijl het dat waarschijnlijk niet is.

Laten we als startpunt 17.30u nemen. Men was inmiddels op de hoogte van het feit dat er wel eens zwaar onweer zou kunnen komen en daar was dus al deels op ingespeeld (GRIP 3 etc.).

Op de Buienradar is wel wat lichte regen te zien in de Ardennen, maar verder nog niks wat direct aanleiding geeft om te zeggen dat er een buienlijn over Pinkpop zou gaan trekken (let op: dit is wat anders dan te zeggen dat er helemaal geen risico is, dat was er namelijk wél!). Het probleem was namelijk dat voordat de buienlijn goed zichtbaar was op de radar, het niet duidelijk was waar het zwaartepunt van de buien zou komen te liggen. Zie de eerdere berichtgeving van b.v. Estofex, die hadden ook het idee dat het iets noordelijker zou liggen in plaats van dat het richting Duitsland zou gaan vanuit de Ardennen.



Deze tweet is ook om 17.30u geplaatst. Als dit daadwerkelijk een citaat is van wat Smeets gezegd heeft, dan vind ik dat echt dom.

"Bel naar huis en zeg dat de zon schijnt in Landgraaf," zei Smeets. #pp14 #pinkpop #3fm #weer @pinkpopfest
https://twitter.com/PinkpopWeer/status/476023627914440704

Kijken we naar het radarbeeld van 18.00u, dan zien we de eerste rode pitten ontstaan boven de Ardennen. Op dit punt zou men door moeten hebben gehad dat het veel zuidelijker zou uit kunnen komen dan verwacht.



Weer een half uur later, 18.30u, moet absoluut duidelijk zijn geweest dat Pinkpop een (groot) gevaar liep. Gezien de verwachtingen die geuit waren bij o.a. het KNMI, Estofex etc. moest men wel het idee hebben gehad dit dit een squall-line zou gaan vormen. Op dit punt moeten alle alarmbellen gaan rinkelen. Je ziet dat het KNMI hier waarschijnlijk wel op heeft ingespeeld, want om 18.45u is het weeralarm voor Limburg uitgegeven.



Uiteindelijk ontwikkeld zich een flinke buienlijn (squall-line) met bow-echo structuren. Helaas is het bereik van de radar van De Bilt niet goed geweest, omdat door andere regen het zicht op de buien in Limburg ontnomen werd. Hierdoor lijkt het niet veel voor te stellen op de radar, maar was het dus waarschijnlijk boven Landgraaf net zo rood als elders. Dat kun je ook wel terug zien aan de bliksemactiviteit.





Het lijkt er verder inderdaad op dat Pinkpop gewoon ontzettend veel geluk heeft gehad. De buienlijn ontwikkelde zich verder en rond 21.00u (dus een uur later) trof de buienlijn het Ruhrgebiet, met dus het noodweer aldaar tot gevolg. Kijk je naar dat radarbeeld, dan kun je er wat in terug vinden:



Links het radarbeeld van 21.30u zonder aantekeningen, rechts met. De gele streep is de voorste begrenzing van de - wat in mijn ogen een - bow-echo is. Het gele onderbroken lijntje toont het pad van het zwaarste gedeelte van de buienlijn. Juist in die knik in de bow-echo heb je vaak de zwaarste windstoten en meeste neerslag, meestal in de vorm van een downburst. Deze downburst trok dus over Dusseldörf en veroorzaakte daar op de luchthaven een windstoot van 144km/h. Mocht de buienlijn dus iets westelijker zijn ontstaan, dan was de kans behoorlijk groot geweest dat Pinkpop recht in die baan had gelegen. Nu trok het er (in heftigheid toenemend) dus net langs.

Met betrekking tot de ontruiming etc., daar ga ik verder niks over zeggen. Is niet mijn vakgebied. ;)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: JJ75 link=msg=1275683 date=1402435230
In hoeverre is het publiek bij Pinkpop nog 'toerekeningsvatbaar' om 4 uur. Zit er dan niet bij velen zoveel alcohol in dat rationele keuze's niet meer te maken zijn door deze personen?

Als je het toch hebt over rationele keuzes/beslissingen en "toerekeningsvatbaar".......................................


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Laatste reactie vanuit mij in dit topic voorlopig:

Dankjewel Red, Thor, RemRoof en Live voor jullie respect (en de mensen die ik misschien vergeten ben). Ik sta er inderdaad vrijwillig: lange dagen, weinig en kwalitatief mindere slaap (tentje) maar doe het met heel veel liefde en plezier voor het Rode Kruis.

Citaat van: JJ75 link=msg=1275683 date=1402435230
In hoeverre is het publiek bij Pinkpop nog 'toerekeningsvatbaar' om 4 uur. Zit er dan niet bij velen zoveel alcohol in dat rationele keuze's niet meer te maken zijn door deze personen?

Het gemiddelde alcoholpercentage bij de bezoekers valt best mee, zeker met deze hitte maar ook vorig jaar (andere jaren kan ik niet spreken). Dit komt vooral doordat mensen een bepaalde artiest willen zien en dus ruim ervoor al bij die Stage gaan staan en dan 2 of 3 pilsjes in hun handen hebben en dit de komende 2 uur nuttigen.

Citaat van: bart007 link=msg=1275689 date=1402436466
Ik kwam gisteren een tweet tegen over een ingestorte tent, maar die werd meteen beantwoord door iemand die zei dat de tent bewust naar beneden gelaten was.
Wat daarvan waar is ?

luccamerel @luccamerel  ˇ  9 jun.
De eerste tegenstrijdige berichten in mijn tl: "Tent ingestort." "Niet waar, tent neergehaald." #pp14
PS niet de bedoelde tweet, maar een soortgelijke

Het is wat ik aangaf al: ben er nog vele malen langsgelopen die avond en mij is niks opgevallen dat er iets was dus denk inderdaad neergehaald.


Verder blijf ik, persoonlijk, achter de beslissing staan die genomen is geworden. Dit is de enigste juiste keuze geweest. Zoals ik al aangaf zijn er hier heel veel stuurlui die het beter weten hoe je zo'n festival moet beheersen als er calamiteit is. Ik vind het echt jammer dat de organisatie en de betrokken personen van de hulpverlening zo afgezeikt worden om hun beslissing die ze heel erg zeker wel overwogen genomen hebben en alle risico's en voors en tegens tegen elkaar opgewogen. Er wordt niet voor niks opgeschaald en niet voor niks gezegd dat we per direct alles op orde moeten maken en een stuk of 6 paar handschoenen opzak moeten pakken.

Door die stuurlui met hun eigenwijsheid en hun betweterigheid heb ik geen trek meer om hier nog te reageren op berichten.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275668 date=1402433252
Ik ga me niet meer mengen in de discussie, iets over schippers en wal ofzo. Jullie weten het beter. Jongens, succes met het beter doen dan deze organisatie van Pinkpop.
Tot zover al bedankt voor je info. Jij was er met velen die een vermoeden hadden wat er allemaal kon gebeuren en die niet met hun boerenverstand mochten beslissen weg te gaan. Als er echt s.. aan de knikker was gekomen, waren jullie nu onze helden en kwam dat mede door eerder genomen beslissingen.  In ieder geval iedereen bedankt die klaar stond voor als .......    O0 O0
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
@Grumpy. In ieder geval heel veel succes toegewenst met jouw inzetten en die van jouw collega's bij/voor het Rode Kruis, een heel goede zaak voor iedereen en overal !!