GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 128633 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
In het kader van de discussie is deze tweet van de burgemeester ook wel bijzonder te noemen; Zondagavond waarschuwde hij de bezoekers al "de weerberichten in de gaten te houden", men was dus echt wel al op de hoogte van het verwachte weer.

Raymond Vlecken @rvlecken
Burgemeester Gemeente Landgraaf, voormalig advocaat,voorzitter-president Samewirkende Limburgse Vastelaovendsvereniginge (SLV),voorzitter Tuchtcommissie Zuid II
Landgraaf  ·  landgraaf.nl

Meer slecht weer voorspeld voor Pinkpop: hlfgr.co/1pSBoaT #l1 Beste gasten hou de weerberichten in de gaten.

11:47pm · 8 Jun 2014

Raymond Vlecken @rvlecken
“@BuienRadarNL: Het is verstandig om vandaag onze buienradar extra goed in de gaten te houden. buienradar.nl” ATTENTIE!
9:09am · 9 Jun 2014 · Twitter for iPhone
Heerlen, Limburg, Nederland
Samen sterk in de hulpverlening!

Gilles

• Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
Mijn persoonlijke mening is ook dat die Jan Smeets met zijn, op z'n zachtst gezegd, ondoordachte amateuristische optreden het hele beleidsteam in een hoek plaatst waar die niet thuis horen.

Ik ben van mening dat men zeer wel overwogen een keuze heeft gemaakt op basis van de informatie die er voor handen was en toen op een laat moment duidelijk werd wat er mogelijk stond te gebeuren simpelweg te weinig tijd had om tot ontruiming over te gaan. Als dat goed was uitgelegd dan waren de kritieken van een andere toon geweest denk ik.
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275740 date=1402441741
Tenten zijn niet ontruimt maar na het optreden (wat op dat moment was) leeggeveegd door de beveiliging en niemand mocht er meer in uit voorzorg. Media noemt dit ontruimen.
Citaat van: Gilles link=msg=1275742 date=1402442219
^^ Dat dus. Of het nu ontruimen of leeg vegen of afsluiten heet, een kans op herhaling van "Het drama van Pukkelpop" is daarmee wel een heel stuk kleiner geworden.

ik lees hier toch heeeel iets anders...  ::)  :-X

Door Ralph-Hermen Huiskamp, 10 juni 2014

HET CONCERT:
Gogol Bordello, Pinkpop Brand Bier Stage, maandag 9 juni 2014

...
...

HET MOMENT:
Halverwege de show barst het buiten los. En hoe hard de band ook z'n best doet, de halve tent staat achterstevoren te wijzen naar de flitsen, de inktzwarte lucht en de bakken water die uit de lucht komen vallen.

OOK OPMERKELIJK:
Het water komt met bakken de tent ingestroomd. Als je naar je voeten kijkt zie je het met een enorme snelheid langs je voeten stromen alsof aan weerszijden honderden kranen  opengezet zijn, en in het midden ontstaat een enorme plas die het publiek in twee delen splijt.

HET PUBLIEK:
Door het naderende en uiteindelijk losbarstende noodweer is het afgeladen vol en stikbenauwd in de tent. Maar de broeierige omstandigheden passen perfect bij de act, en de aanwezigen lijken massaal te hebben besloten om er maar het beste van te maken. Dus de metalheads staan schouder aan schouder met de tienermeisjes, de huismoeders met vlotte korte kapsels zij aan zij met de zwetende jongens met ietwat grote pupillen.

...
...

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Live link=msg=1275745 date=1402443042

ik lees hier toch heeeel iets anders...  ::)  :-X

Je leest hier dat mensen nog in de tent stonden ja. Ik stond erlangs (jups, oordopjes in) en toen die bijna waren afgelopen begon het inderdaad te regenen maar tegen de tijd dat ze klaar waren hoosde het maar het flitste nog niet dichtbij en wind was ook nog zacht op dat moment. Tent is na het optreden direct leeggeveegd en zelfs alles wat op het podium stond is moeten blijven staan. Niemand mocht meer de tent in hierna tot nader order (ofwel: De storm was voorbij).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275747 date=1402443271
Je leest hier dat mensen nog in de tent stonden ja. Ik stond erlangs (jups, oordopjes in) en toen die bijna waren afgelopen begon het inderdaad te regenen maar tegen de tijd dat ze klaar waren hoosde het maar het flitste nog niet dichtbij en wind was ook nog zacht op dat moment. Tent is na het optreden direct leeggeveegd en zelfs alles wat op het podium stond is moeten blijven staan. Niemand mocht meer de tent in hierna tot nader order (ofwel: De storm was voorbij).

echt?  ::)

Jochem Geerdink ‏@jochemgeerdink  Jun 9
Smeets roept nu om dat tent (Brand Bier Stage), waar Gogol Bordello net begonnen is, ontruimd wordt. "Terrein is veilig, blijf hier." #PP14
7:53 PM - 9 Jun 2014
Niki@Pinkpop@NikiopPinkpop  Jun 9
Gogol Bordello speelt gewoon door in de tent, zal wel bij crowd management horen. Anders gaat iedereen dringen
8:15 PM - 9 Jun 2014
Erik Luyten ‏@ErikLuyten
Jun 9
Gogol Bordello in de tent speelt nog verder. Zal wel vol zijn.. Buiten vrij harde regen. #pp14 #pinkpop
8:24 PM - 9 Jun 2014

Marco Kalnenek ‏@MarcoKalnenek  Jun 9
@ErikLuyten L1 zegt dat die tent ontruimd is.
8:24 PM - 9 Jun 2014

Erik Luyten ‏@ErikLuyten  Jun 9
@MarcoKalnenek lijkt me niet.
8:25 PM - 9 Jun 2014

Marco Kalnenek ‏@MarcoKalnenek  Jun 9
@ErikLuyten Klopt dus niet?
8:25 PM - 9 Jun 201

@MarcoKalnenek ze spelen toch nog echt..
8:25 PM - 9 Jun 2014
Jochem Geerdink ‏@jochemgeerdink
Jun 9
Vooralsnog geen donders, alleen bliksem. Gogol Bordello speelt ongestoord door in de tent. #pp14
8:27 PM - 9 Jun 2014
Jun 9
Gogol Bordello in de tent speelt trouwens nog steeds door. Metallica over tien minuten gaat het sowieso niet worden
8:32 PM - 9 Jun 2014
GuidoVerburg ‏@GuidoVerburg
Jun 9
Gogol bordello heeft set gewoon afgemaakt, arcade fire ook, ondanks noodweer. Metallica gaat kwartiertje later beginnen! #PP14
8:55 PM - 9 Jun 2014
Izzy ‏@IzzyvH
Jun 9
@RalphvanEtten Arcade Fire is eerder gestopt en Gogol Bordello heeft uiteindelijk toch gewoon gespeeld en Metallica begint dus later en
9:08 PM - 9 Jun 2014
Bart Hettema ‏@barthettema
Jun 10
@AntoinRTLNieuws Wij waren zo slim om bij het onweer naar Gogol Bordello te gaan in de grote tent. Geweldig optreden en kurkdroog. #Pinkpop
12:31 AM - 10 Jun 2014

Tony-cc

• Forum gebruiker
Rondom het Pinkpop terrein zijn, vanuit elke 'uitgang' gezien, alleen bedrijfsterreinen en woonwijken.
Stel dat er geëvacueerd zou zijn dan had je dus nog altijd een aanzienlijk deel van de mensen 'zwervend' door deze wijken lopen. Bij een flinke storm is het gevaar hier op rondvliegend puin, omvallende bomen, etc. mede door ontbreken aan schuilmogelijkheden, veel groter dan op het Pinkpop terrein zelf waar dus weinig was om om te waaien (in vergelijking met de wijk dan...)
60.000 man op een open terrein, zelfs met bliksem, lijkt mij veiliger dan 5.000 man zwervend in die wijken/terreinen waar de kans om geraakt te worden door rondvliegend puin vele malen groter is dan dat die 60.000 man geraakt worden door de bliksem. (Zeker ook door de overal geplaatste afleiders.)
Daarbij heb je, zoals eerder aangehaald, in geval van gewonden wel alles geconcentreerd op één plek wat hulpverlening weer vele malen makkelijker maakt.
Daarnaast, Áls het centrum over Pinkpop zou zijn gekomen dan was de schade in het omliggende gebied net zo groot als nu in Duitsland en dus ook nauwelijks bereikbaar voor voertuigen van hulpdiensten, maar waar je bij wél evacueren dan wel de meeste slachtoffers zou hebben gehad...

Dus ja, ik begrijp de keuze om niet te ontruimen volkomen...
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Tony-cc link=msg=1275776 date=1402473865
Dus ja, ik begrijp de keuze om niet te ontruimen volkomen...
Dat het 's avonds te laat was om nog te ontruimen, dat is inmiddels wel duidelijk.
Veel interessanter is de vraag wat er in de 24 uur daarvoor besproken en besloten is, toen ook al meer dan duidelijk was (Estofex level 3 en waarschuwing extreem weer oranje) dat er een grote kans op zeer zwaar noodweer was in dat gebied.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Live link=msg=1275781 date=1402475694
Dat het 's avonds te laat was om nog te ontruimen, dat is inmiddels wel duidelijk.
Veel interessanter is de vraag wat er in de 24 uur daarvoor besproken en besloten is, toen ook al meer dan duidelijk was (Estofex level 3 en waarschuwing extreem weer oranje) dat er een grote kans op zeer zwaar noodweer was in dat gebied.

Het is toch allemaal wel duidelijk :

1. Van afgelasten en/of verplaatsen zal nooit sprake zijn.
2. De autoriteiten waren in vereniging bijeen en bleven "overleggen" totdat het voor een wel verantwoorde ontruiming veel te laat was.
3. De organisatie had al vroegtijdig aangegeven dat er niet/nooit ontruimd zou worden en als je als organisatie die autoriteiten maar lang genoeg aan de babbel houdt dan kan er ook niet meer veilig ontruimd worden.
4. Noodweer, ook als het er komt, gaat altijd weer vanzelf over. Als er schade, gewonden etc. komen dan is het toch in de eerste plaats de schuld van het noodweer. En als dat niet het geval is dan heb je toch goed gegokt.
5. Als er door het noodweer veel slachtoffers zouden zijn gevallen zouden het afvoeren en behandelen in ziekenhuizen etc. chaotisch, (het zou allemaal zwaar onvoldoende, volledig ontoereikend zijn geweest in die buurt), zijn verlopen.

Dus ook hier ze hieven het glas en deden een plas en alles blijft zoals het altijd al was.

Er zal best wel een evaluatie komen aan de hand waarvan op onbeduidende punten aanpassingen worden aangegeven, maar de conclusie zal al bij voorbaat vast staan : er is goed gehandeld, want er is toch niets ernstigs gebeurd. En daar gaat het tenslotte allemaal om.

bart007

• Senior gebruiker
Citaat van: Thor link=msg=1275796 date=1402478024
Het is toch allemaal wel duidelijk :

1. Van afgelasten en/of verplaatsen zal nooit sprake zijn.
2. De autoriteiten waren in vereniging bijeen en bleven "overleggen" totdat het voor een wel verantwoorde ontruiming veel te laat was.
3. De organisatie had al vroegtijdig aangegeven dat er niet/nooit ontruimd zou worden en als je als organisatie die autoriteiten maar lang genoeg aan de babbel houdt dan kan er ook niet meer veilig ontruimd worden.
4. Noodweer, ook als het er komt, gaat altijd weer vanzelf over. Als er schade, gewonden etc. komen dan is het toch in de eerste plaats de schuld van het noodweer. En als dat niet het geval is dan heb je toch goed gegokt.
5. Als er door het noodweer veel slachtoffers zouden zijn gevallen zouden het afvoeren en behandelen in ziekenhuizen etc. chaotisch, (het zou allemaal zwaar onvoldoende, volledig ontoereikend zijn geweest in die buurt), zijn verlopen.

Dus ook hier ze hieven het glas en deden een plas en alles blijft zoals het altijd al was.

Er zal best wel een evaluatie komen aan de hand waarvan op onbeduidende punten aanpassingen worden aangegeven, maar de conclusie zal al bij voorbaat vast staan : er is goed gehandeld, want er is toch niets ernstigs gebeurd. En daar gaat het tenslotte allemaal om.
Behalve de "speculaas" ( 1,2,3 en 5 ) en "de plas" weinig nieuwe feiten toegevoegd  ^-^
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

Gilles

• Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
Ik hoop toch vooral dat men daar een serieus onderzoeksteam de hele maandag laat onderzoeken en zeker de bij enkele mensen binnen de organisatie de "het zal wel meevallen mentaliteit" er uit krijgt. Ik zou om te beginnen 30 cm ducttape in het draaiboek opnemen, voor over de mond van die Smeet ;)

Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp dat ze niet hebben ontruimd en kan hiervandaan ook nog wel zien waarom men dat heeft gedaan maar een volgende editie heb je mogelijk minder geluk. Dus een goede evaluatie en leren van wat er hier is mis gegaan is de beste kans die je krijgt...
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...