VRR combivoertuig brambulance

Auteur Topic: VRR combivoertuig brambulance  (gelezen 47181 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #110 Gepost op: 2 juli 2014, 10:47:43
Citaat van: devilfish link=msg=1281246 date=1404219148


Een bluspak lijkt me een beetje lomp/warm voor de ambulance zaken maar een ambulance uniform lijkt me dan weer niet heel veilig bij een brand

En het gaat wat mij betreft mis in de kaders die voor de pilot gesteld worden. Dit voertuig dient op het strand als 'rapid responder', zowel voor brandweer- als ambulancemeldingen. Je moet met zo'n voertuig helemaal niet gaan uitrukken op binnenbranden, daar heb je totaal niets te zoeken en dat zou ook helemaal niet in de taakstelling van dit voertuig moeten zijn opgenomen.

De brambulance is er voor kleine buitenbrandjes, eventueel aanvangen met blussen bij een autobrand en medische zaken. Geef de inzittenden een licht brandwerend pak, niet geschikt voor binnenbrandbestrijding. Bij buitenbranden is het gebruik van ademlucht veruit het belangrijkste; in veel gevallen zou je in T-shirt en korte broek de brand kunnen blussen voor wat betreft de hitte (gewoon afstand houden).

We zouden bij wijze van proef ook in alle dienstauto's een pak moeten leggen. Dan kan een dienstauto die in de buurt is van een brand ter plaatse gaan en kan er met een klein blusmiddel geprobeerd worden de brand uit te krijgen..................
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #111 Gepost op: 2 juli 2014, 11:38:55
Citaat van: Bert65 link=msg=1281359 date=1404245601
Zo'n voertuig hebben ze toch ook al in Belgie? Wij kunnen het dan toch ook een reddingswagen noemen?
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=7094.320

Een reddingswagen in België, is specifiek uitgerust voor het ontzetten van geknelde slachtoffers, in de laatste lichting werd eveneens een HD bluspompje ingebouwd (rosenbauer UHPS), dit om evnetuele beginnende brandjes bij VKO te kunnen blussen. Er komt altijd een normale autopomp (TS) ter plaatse bovenop dit voertuig. Deze voertuigen zullen echter in Belgie zeer zeldzaam worden omdat men hier is over geschakeld op multifunctionele autopompen (Brand, redding en OGS).
De (snelle)reddingswagen is meestal wel uitgerust met een basisuitrusting voor behandeling stabilisatie van slachtoffers van VKO maar ook niet meer. Wel zullen op dit voertuig meestal 1 of 2 ambulanciers rijden (3 personen is normale bezetting sommige korpsen hebben een voertuig met een cabine voor 6 personen).
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #112 Gepost op: 2 juli 2014, 17:36:19
Citaat van: Thor link=msg=1281382 date=1404250603
De diverse bemanningen weten toch waar ze aan beginnen en waar ze in de praktijk mee bezig zullen zijn.
De liefhebbers zullen zich neem ik aan op vrijwillige basis hebben aangemeld.
Ze zullen wel zijn geselecteerd op basis van ervaring en kennis en kunde op het gebied van de betreffende vakgebieden.
Als ze ergens op af worden gestuurd wat niet in de bedoeling van de opzet van dit voertuig ligt of als een inzet ze op een of andere manier te risicovol wordt of lijkt kunnen ze naar ik aanneem weigeren om dat te gaan doen.
Het zijn tenslotte geen kleine kinderen meer.
Ik zou zeggen, lees het topic over de variabele voertuigbezetting eens door, en waar de regio Gooi&Vechtstreek op af is gerekend. Was iets met een niet uitgevoerde risico-inventarisatie. ::)


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #113 Gepost op: 2 juli 2014, 21:31:04
Citaat van: ffemt19 link=msg=1281441 date=1404293935
Een reddingswagen in België, is specifiek uitgerust voor het ontzetten van geknelde slachtoffers, in de laatste lichting werd eveneens een HD bluspompje ingebouwd (rosenbauer UHPS), dit om evnetuele beginnende brandjes bij VKO te kunnen blussen. Er komt altijd een normale autopomp (TS) ter plaatse bovenop dit voertuig. Deze voertuigen zullen echter in Belgie zeer zeldzaam worden omdat men hier is over geschakeld op multifunctionele autopompen (Brand, redding en OGS).
De (snelle)reddingswagen is meestal wel uitgerust met een basisuitrusting voor behandeling stabilisatie van slachtoffers van VKO maar ook niet meer. Wel zullen op dit voertuig meestal 1 of 2 ambulanciers rijden (3 personen is normale bezetting sommige korpsen hebben een voertuig met een cabine voor 6 personen).

Je krijgt toch niet al het materiaal van een shw in een autopomp?


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #114 Gepost op: 2 juli 2014, 21:49:16
Citaat van: Crepusculum link=msg=1281587 date=1404329464
Je krijgt toch niet al het materiaal van een shw in een autopomp?
Ligt er ten eerste aan wat je allemaal in je snelle hulp hebt zitten natuurlijk.
Wij hebben in een van onze posten reeds een volledige multifunctioneel autopomp rond rijden, en daar zit bij mijn weten het zelfde in als in onze huidige snelle hulp op de hoofdpost.
Hefkusens, spreider, schaar, combitool, minischaar, pedaalknipper, 2 vijzels, 2 pompen, beschermhoezen, afschermmateriaal, 2 x v-strut, stabilisatie materiaal, klein gereedschap, EHBO materiaal, wervelplank + toebehoren, KED, halskragen, deuropenerset (hydraulisch + manueel), lift gereedschap, elektrisch gereedschap (interventies met elektriciteit), signalisatie materiaal, en dan nog het blus deel en een deel OGS (start inzet)
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #115 Gepost op: 12 juli 2014, 20:13:49
Men heeft het steeds over het 'strandseizoen' en 'first responder op het strand' maar ondertussen staat het voertuig in Maassluis. Alleen met tropische temperaturen parkeren we vervolgens het geheel op een strandopgang...  ::)

Buiten dat zie ik de toegevoegde waarde op het strand al helemaal niet. Zou iemand me wat meer kunnen vertellen over de ideeën daarachter?


MikeSchomaker

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Reactie #116 Gepost op: 15 juli 2014, 15:15:25
Het betreft een pilot om de brandweer en ambulance dienst te versterken en eerder hulp aan te bieden. Combi van de first responder (ambu) en de brandweermotor van Haaglanden. Emanuel is een verpleegkundige met een basis brandwacht opleiding en een bevelvoerder met medische onderbouwing. Kijk naar korps Arnhem met de medische ondersteuning brandweer MOB. Dit is geen verkeerd idee. In het begin is er te veel gespeculeerd over de "brambulance". Vraag het aan de communicatie afdeling van de VRR is er iets onduidelijk is. Voor vragen over de SIV in Rotterdam Rijnmond vraag het aan de mensen die op een SIV werken. Niet zelf dingen verzinnen maar vraag het. Er zijn mensen binnen de VRR die meerdere inzetten gehad hebben met de SIV. Dit is net als momenteel de variabele voertuigbezettingen 1 van de zaken waar telkens procedures aangepast worden naar ervaring.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #117 Gepost op: 15 juli 2014, 15:49:38
Ik verzin niks, lees enkel wat VRR naar buiten brengt over deze pilot. Wie is Emanuel? Wat is er zo bijzonder aan de "MOB" in Arnhem als ik vragen mag? Zit daar ook een verpleegkundige op de auto of is het wat we in de rest van NL een first responder noemen? Over het hele SIV verhaal loopt al een uitgebreide discussie, daar gaat het hier niet over.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #118 Gepost op: 15 juli 2014, 23:38:30
Citaat van: -Joost- link=msg=1283708 date=1405432178
Ik verzin niks, lees enkel wat VRR naar buiten brengt over deze pilot. Wie is Emanuel? Wat is er zo bijzonder aan de "MOB" in Arnhem als ik vragen mag? Zit daar ook een verpleegkundige op de auto of is het wat we in de rest van NL een first responder noemen? Over het hele SIV verhaal loopt al een uitgebreide discussie, daar gaat het hier niet over.

Precies, daarbij is er een klein beetje onvrede binnen de vrr/azrr omdat de pers eerder op de hoogte was dan het ambulancepersoneel. Emanuel, is dat degene die bij de nos zegt dat hij geen ambuchauffeur nodig heeft...
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #119 Gepost op: 16 juli 2014, 08:51:34
Citaat van: -Joost- link=msg=1283708 date=1405432178
Wat is er zo bijzonder aan de "MOB" in Arnhem als ik vragen mag? Zit daar ook een verpleegkundige op de auto of is het wat we in de rest van NL een first responder noemen?
MOB, medische ondersteuning brandweer, in Arnhem en Ede bestaat uit brandweerpersoneel met een uitgebreidere opleiding dan standaard BLS/PBL en AED zoals in de rest van de regio. Zij bezitten o.a. extra speciaal materiaal als een vacuümmatras en een traploopstoel. Het is dus geen medisch personeel.