Hoe werkt een botsabsorber?

Auteur Topic: Hoe werkt een botsabsorber?  (gelezen 12714 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #10 Gepost op: 18 juni 2014, 22:22:41
@HIT

Dus eigenlijk zo 1 x in de 3 jaar maak je een grote klapper mee.
Op zich vind ik dat nog wel meevallen. Al blijft natuurlijk elke aanrijding met een bots er 1 teveel.
Zo zullen er ook bijna aanrijdingen zijn. Heb je het idee dat het verkeer beter reageert op de TMA dan laten we zeggen zo'n 10 jaar geleden?

En wat is de MARSH1 ?

Aan de foto te zien lijkt het of een personen wagen onder de bots schuift, is dat ook de bedoeling of is de bots van tegenwoordig lager?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2014, 00:34:07
Dit ziet er ideaal uit
http://www.youtube.com/watch?v=z_6M42c2SLQ
Blijkbaar de marsh2

Helaas kan ik het filmpje van de echte auto niet bekijken op mijn telefoon :|
De marsh2 met automatisch pionnen neerzet en ophaalsysteem. Lijkt mij beter dan met je lichaam buiten een Open bak wagen hangen...
http://www.youtube.com/watch?v=PGXsUPMltqI


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #12 Gepost op: 19 juni 2014, 05:46:54
Dank, Cavia. Mooie filmpjes.  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #13 Gepost op: 19 juni 2014, 18:14:14
Citaat van: skippy02 link=msg=1278193 date=1403122961
@HIT

Dus eigenlijk zo 1 x in de 3 jaar maak je een grote klapper mee.
Op zich vind ik dat nog wel meevallen. Al blijft natuurlijk elke aanrijding met een bots er 1 teveel.
Zo zullen er ook bijna aanrijdingen zijn. Heb je het idee dat het verkeer beter reageert op de TMA dan laten we zeggen zo'n 10 jaar geleden?

En wat is de MARSH1 ?

Aan de foto te zien lijkt het of een personen wagen onder de bots schuift, is dat ook de bedoeling of is de bots van tegenwoordig lager?

Ik heb sinds ik voor mijzelf ben begonnen gelukkig nog geen klapper meegemaakt  O0 Maar het ligt ook aan de werkzaamheden en waar, de meeste van de ongevallen waren op doorgaande snelwegen waar 's nachts weinig verkeer is of juist veel verkeer en mensen te dicht achter elkaar rijden.
Het verkeer reageert wel agressiever als je de weg op komt met een TMA, en door het aantal bijna's zeg ik nee het is niet alerter geworden.
De auto schuift onder de bots omdat ik daar net de handrem heb losgelaten en hij diep in de remmen ging. Het motorblok lag bij deze auto tegen de bijrijdersstoel.


Twee grote nadelen aan de MarshII,

1 Hij is duur in aanschaf,
2 Hij is duur in gebruik.

Tel daarbij op dat bijna iedereen die ermee heeft gewerkt er een t*r*ng hekel aan heeft gekregen en je weet waarom hij niet werkt.
Ziet er mooi uit, maar als een kegel valt en hij valt net verkeerd tussen rs1 en rs2 dan ben je eigenlijk gevaarlijker bezig want je moet naast het rijdende verkeer je kegel weer rechtop zetten. En dit gebeurt regelmatig.
Ik ben nog geen systeem tegengekomen dat echt 100% werkt qua kegelen.

Vanaf 0:40 zie je pas hoe de Mars I eigenlijk bedoeld is om zonder botsabsorber skids te mogen plaatsen.

https://www.youtube.com/watch?v=8R5PFrsUX78&feature=youtu.be
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Ba$h

  • Uitvoeder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
  • Grote kuilen graver/Motorrijder/Techneut
Reactie #14 Gepost op: 21 juni 2014, 20:30:58
Dit vind ik persoonlijk een mooier systeem nog dan de M.A.R.S. De Gerard van Omega Infra, dit in combinatie met bijvoorbeeld een pijlwagen heb je een multifunctioneel voertuig tegen een fractie van de prijs van een M.A.R.S. Wat je ook nog voor andere doeleinden kunt gebruiken dan alleen kegels uitzetten.






Hier nog een foto van de Intertraffic 2014 van een verdegro botsadsorber



Foto's en video's alleen gebruiken na overleg O0


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #15 Gepost op: 21 juni 2014, 23:32:53
Vraagje van mijn kant over de werking van bots absorbers... Ik heb vroeger bij natuurkunde geleerd dat de klap van een botsing bepaald wordt door de hoeveelheid kracht die in een korte afstand tot 0 wordt terug gebracht. Hoe korter de afstand, hoe groter de klap. Daardoor ga ik denken: hoe langer je een bots zou maken, hoe kleiner de klap. Waarom heeft een bots dan een maximale lengte? En waarom is er dan nog nooit zoiets uitgevonden als een "bots-trailer" ofzoiets? Een hele trailier is een stuk langer dan een huidige bots volgens mij.... (aan komen rijden met een trekker-trailer combinatie, trailer afkoppelen en als bots laten staan, trekker doorrijden naar veilig gebied)
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #16 Gepost op: 21 juni 2014, 23:47:39
@HIT

Fijn dat je het bij veilige kilometer houdt, of in jouw geval uurtjes stil staan op de weg.  ;)
Die Volvo heeft dan inderdaad een behoorlijke snelheid gehad als zijn motorblok naast de bestuurder lag.

Ik vraag me af of de ontwikkeling van voertuigen zoals b.v. de Marsh gebeurd met ruggespraak van de gebruikers.
Het kan toch niet zo zijn dat bedrijven een voertuig in ontwikkeling nemen en dat dan de gebruiker er maar mee moet doen zoals het ding gebouwd is?

Ben je zelf misschien al eens bij een ontwikkeling betrokken geweest? (buiten je eigen auto natuurlijk)
Want je hebt door de jaren heen al behoorlijk wat kennis opgebouwd. Je lijkt mij een ideaal persoon om perfecte wagens te kunnen ontwikkelen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #17 Gepost op: 22 juni 2014, 03:24:05
Wel, Bas dat systeem van Omega heeft een groter nadeel dan de marsh ll, het kost meer en is niet terug te verdienen in de gebruikstijd van het systeem. De producent zal anders zeggen, maar zolang die constructie op de bus is gemonteerd kan je de bus niet meer anders inzetten. En dat betekend dus dat de bus de rest van de avond niet meer inzetbaar is. En omdat je ook bij dit systeem 2 mensen nodig hebt kost het alleen maar geld terwijl het eigenlijk niets tot nauwelijks iets opbrengt.

Citaat van: Koekerdt link=msg=1278836 date=1403386373
Vraagje van mijn kant over de werking van bots absorbers... Ik heb vroeger bij natuurkunde geleerd dat de klap van een botsing bepaald wordt door de hoeveelheid kracht die in een korte afstand tot 0 wordt terug gebracht. Hoe korter de afstand, hoe groter de klap. Daardoor ga ik denken: hoe langer je een bots zou maken, hoe kleiner de klap. Waarom heeft een bots dan een maximale lengte?
Dat is tweeledig, dat heeft te maken met max. voertuiglengte zodat deze ook nog is te manoeuvreren alsmede ook die de wetgever heeft voorgeschreven.
Er is een max. voertuig/combinatielengte en er is een max. aan de overstekende gedeelten van een laadruimte tov de achteras. Dat is het wettelijke gedeelte, praktisch is een langere bots ook niet mee te werken omdat je geen bochten meer kunt nemen door de lengte.

Citaat van: Koekerdt link=msg=1278836 date=1403386373
En waarom is er dan nog nooit zoiets uitgevonden als een "bots-trailer" ofzoiets? Een hele trailier is een stuk langer dan een huidige bots volgens mij.... (aan komen rijden met een trekker-trailer combinatie, trailer afkoppelen en als bots laten staan, trekker doorrijden naar veilig gebied)

Die zijn er al in diverse uitvoeringen:

of

Maar ook zijn ze in het verleden gemonteerd op een oplegger, grootste probleem is de wendbaarheid. Een aanhanger/oplegger is bij het achteruitrijden absoluut niet zo makkelijk al een TMA.

En bij afkoppelen sta je tussen voertuig en TMA in dus nog steeds gevaarlijk.

Citaat van: skippy02 link=msg=1278837 date=1403387259
@HIT
Fijn dat je het bij veilige kilometer houdt, of in jouw geval uurtjes stil staan op de weg.  ;)
Vind ik ook, ben elke dag weer blij dat ik mijn eigen broodtrommel thuis breng.  O0
Citaat van: skippy02 link=msg=1278837 date=1403387259
Ik vraag me af of de ontwikkeling van voertuigen zoals b.v. de Marsh gebeurd met ruggespraak van de gebruikers.
Het kan toch niet zo zijn dat bedrijven een voertuig in ontwikkeling nemen en dat dan de gebruiker er maar mee moet doen zoals het ding gebouwd is?
Ontwikkeling van de MARSH systemen is hoofdzakelijk gebeurt op aandringen van mensen die er nooit mee gewerkt hebben. Vraag het welke afzetter dan ook die ooit met een Marsh oid gewerkt hebben en ze zullen allemaal zeggen dat het normale werken sneller is.

Citaat van: skippy02 link=msg=1278837 date=1403387259
Ben je zelf misschien al eens bij een ontwikkeling betrokken geweest? (buiten je eigen auto natuurlijk)
Want je hebt door de jaren heen al behoorlijk wat kennis opgebouwd. Je lijkt mij een ideaal persoon om perfecte wagens te kunnen ontwikkelen.
Er zijn genoeg systemen die ik bedacht heb alleen nooit heb vastgelegd die nu door derden gebruikt wordt. En ja er zijn nog een aantal dingen die mensen/materieel en dus geld kunnen uitsparen die in mijn hoofd zitten.

Een perfecte auto overigens is per gebruiker anders.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Ba$h

  • Uitvoeder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
  • Grote kuilen graver/Motorrijder/Techneut
Reactie #18 Gepost op: 23 juni 2014, 21:25:57
Citaat van: HIT link=msg=1278878 date=1403400245
Wel, Bas dat systeem van Omega heeft een groter nadeel dan de marsh ll, het kost meer en is niet terug te verdienen in de gebruikstijd van het systeem. De producent zal anders zeggen, maar zolang die constructie op de bus is gemonteerd kan je de bus niet meer anders inzetten. En dat betekend dus dat de bus de rest van de avond niet meer inzetbaar is. En omdat je ook bij dit systeem 2 mensen nodig hebt kost het alleen maar
geld

Klopt, maar waar ik op doelde was dat deze bus wel anders kan worden gebruikt als deze niet ingezet wordt voor afzettingen. En een mars is alleen te gebruiken voor de afzet doeleinden. En als jij op de "ouderwetse" manier kegelt ben je ook 2 man nodig. Dit meer een stukje "arbo" techniek. Als een soort van "tegenhanger" van de mars.
Foto's en video's alleen gebruiken na overleg O0


Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Reactie #19 Gepost op: 26 juni 2014, 07:50:28
Bash: Klopt, maar waar HIT op wijst, is dat de bus voor andere doeleinden ingezet kan worden, naast het kegelen. Daardoor 'verdient' de bus haar kosten weer terug. De mankosten ben je al, hoe dan ook, kwijt. Je kunt de klus namelijk niet in je eentje doen.
De onkosten voor de bus moet je terugverdienen, om enige winst te kunnen maken. 8)
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren