Linkje?
Kantelproef KNRM Boot Oudeschild in de Haven van VolendamCitaat: r.bles (Gisteren om 16:50:23)
Gaat dat niet automatisch??? Lijkt me erg benauwd als je in de gordels vast op je stoel zit..............en het duurt zó lang!!
Thor :In principe gaat het ook automatisch. Het "terug-kantellichaam" zit lager dan dat bij de Valentijn klasse en daardoor wordt het "terug-kantelmoment" ook lager en dus duurt het langer.
Dat kan komen door de hoogte, het volume en ook door de snelheid waarmee het lichaam wordt opgevuld.
Als je het filmpje zo bekijkt lijkt de proef niet helemaal geslaagd. Gelet op de a-symmetrische plaatsing van het terug-kantellichaam zou de boot juist over het andere boord terug moeten kantelen.
Dat men hier heeft gekozen voor een lagere opstelling kan worden verklaard uit: a. de grotere luchtweerstand bij hogere snelheden (waarschijnlijk niet al te doorslaggevend) en b. het opereren in ondiepere wateren, als de boot daar zou omgaan is er het risico dat de boel dan ondersteboven op het luchtkussen aan de grond raakt en dat zou natuurlijk wel voor de nodige problemen zorgen.
Ik vermoed dat er aan de hand van de ervaringen met deze proef wel gesleuteld zal gaan worden aan deze opstelling.
Ja en vast zitten, ook in een stuurhut (in een grotere boot) zit je vast, weliswaar droog en kort, maar je hangt wel even op je kop en hier (de open boot)
kun /moet je even zwemmen en in weer in de boot zien te komen.
Een kantelproef in een haven onder rustige omstandigheden geeft aan of de het vaartuig weer overeind komt en hoe snel dit gaat. Ook geeft de proef aan hoe het vaartuig weer overeind komt, dus als je te water ligt kun je daarmee rekening houden.
De vaartuigen zullen omgaan onder niet al te beste weersomstandigheden met veel wind en een behoorlijke zeegang. Is er onderzocht hoe snel een vaartuig met een opgeblazen drijver bij dit weer verdaagt, dus welke krachten komen op het vaartuig. Is het vaartuig dan nog al zwemmend in het pak bij te houden, in te halen en kun je onder die omstandigheden weer makkelijk aan boord komen.
In omgeslagen toestand zal het vaartuig minder hard verdagen dan als het weer overeind is gekomen.
Mogelijk is het door de bemanning inpikken op het vaartuig in omgeslagen toestand het beste moment tenzij de krachten op het vaartuig te groot worden om het tegen te kunnen houden. Dat zou o.a. kunnen inhouden dat het vaartuig niet al te snel weer overeind zou moeten komen en dat het lozen van het water niet al te snel gaat etc.
Het lijkt mij dat het verdagen en weer aan boord komen onder slechte weersomstandigheden moet worden onderzocht en aan de hand daarvan procedures moeten worden aangegeven.