Het koelend vermogen van water wordt in belangrijke mate bepaald door de hoeveelheid water die erin wordt gebracht. Volgens opgave leverancier Cobra is dat 30-60 liter/minuut bij 300 Bar.
Cobra is handing om snel ergens doorheen te prikken, een gaatje (binnendringsopening) van 5 mm, maar het grote koelend vermogen moet bij deze geringe opbrengsten kennelijk gehaald worden uit de verneveling onder hoge druk.
Nu zijn in de loop de jaren voor de bestrijding van accommodatiebranden etc. aan boord van schepen nogal wat vernevelmethoden bij lagere drukken ontwikkeld (bijvoorbeeld Bergingsbedrijf Doeksen Terschelling) o.a. de bluskogel, de al dan niet roterende vernevelaars,sproeisystemen om een hoekje etc. maar het uiteindelijke effect van deze methoden bleek in de praktijk maar (zeer) beperkt.
Volgens eerdere opgave van de brandweer ging het om een ruimte van ongeveer 100 m2 (dus globaal17x70 ). dat komt aan boord van een schip neer op zeg ca 300-350 m3.
Volgens de voertuigenlijst zijn er bij deze brand direct en indirect betrokken geweest o.a. ca 80 brandweervoertuigen. (dus aflossing,herbezettingen etc. meegerekend).
Heel globaal komt dit neer op een directe en indirecte betrokkenheid bij deze brand van een 250 man.
De vraag is wat brandde er allemaal in die ruimte. Er wordt hier o.a. ergens gesproken van een bitumenbrand. Aan boord van schepen kan ik mij een vloer opgebouwd uit bitumeus materiaal,zeg 100x 0,10= 10 m3 bitumen, goed indenken. Maar wat brandde er voor de rest in deze toch wel beperkte ruimte.Misschien heeft iemand al wat meer informatie hierover.