GRIP 2 Zeer grote brand (vissersschip) Vissershavenweg - Den Haag 23-06-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (vissersschip) Vissershavenweg - Den Haag 23-06-2014  (gelezen 73445 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Citaat van: devilfish link=msg=1280491 date=1403895768
Wat is de toegevoegde waarde van het kustwacht vliegtuig bij dit incident?

Met de FLIR van bovenaf kijken?
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Ammoniak wolk over de stad, gelukkig wordt in bijna alle schepen zoals deze geen ammoniak meer gebruikt maar andere mindere giftige koelmiddelen, zoals o.a. Freon. Weet bijna 100% zeker dat dat ook hier het geval was. Dus weer een ramp minder.
Dus eigenlijk gewoon een binnenbrand aan boord van een schip waar de VRH goed op voorbereid was. Niet spannender maken als dat het was.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


mjcornelissen

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Citaat van: tower-ladder link=msg=1280520 date=1403904886
Ammoniak wolk over de stad, gelukkig wordt in bijna alle schepen zoals deze geen ammoniak meer gebruikt maar andere mindere giftige koelmiddelen, zoals o.a. Freon. Weet bijna 100% zeker dat dat ook hier het geval was. Dus weer een ramp minder.
Dus eigenlijk gewoon een binnenbrand aan boord van een schip waar de VRH goed op voorbereid was. Niet spannender maken als dat het was.

Freon oftewel CFK koudemiddelen zijn per 2015 verboden om te gebruiken in nieuwe installaties.
Zelfs met oude installaties is het verboden om per 2015 te gaan bijvullen.
De schepen zijn merendeels uitgevoerd met NH3 of CO2 of een combinatie ervan.
Daar de rederij niet zit te wachten op een lekkage en daardoor in 2015 het schip eerst aan de wal moeten zetten om dan volledig om te bouwen.
Freon = koperen leidingen
NH3 = vreet koper op.
Dus compleet alles ombouwen

En waarschijnlijk gebruikt de grote meerderheid een NH3 installatie aangezien daar een flinke energiebesparing op zit.

Verder is Freon veel complexer met een installatie en gevaarlijker dan NH3.
Daar komt bij dat Freon een synthetische koudemiddel is en NH3 een natuurlijk koudemiddel.
Freon = ook nog eens geurloos
NH3 = bij 1 druppel ben je al gewaarschuwd dat het stinkt

Ammoniakwolkje is voor de natuur en haar bewoners een stuk minder schadelijk dan elk andere synthetische koudemiddel.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Dat hangt wel af van de omvang van het wolkje.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Waarom heeft de haven van Scheveningen geen blusboot?

http://www.scheveningen-nieuws.nl/scheveningen/scheveningen-haven


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Kwestie van risicogerichte keuze. Scheveningen is een kleine haven, waar over het algemeen kleine schepen komen. De blusboot vanuit Rotterdam was binnen anderhalf uur ter plaatse.


Chukkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
Als ik zo eens lees bij de bouwers van die NH3 koelsystemen, dan wordt bij het legen/schoonmaken vaak de NH3 verbrand. Ik ga er vanuit dat als NH3 bij brand vrij komt deze ook wordt omgezet. De verbranding zal wel niet optimaal zijn. Een filmpje van een NH3(anhydrous ammonia) brand.
http://www.youtube.com/watch?v=n4ktAaGAyLc
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
09.08 N.a.v. uitkomsten verkennend onderzoek scheepsbrand Scheveningen, heeft #Onderzoeksraad besloten geen verder onderzoek te doen.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Chukkie link=msg=1280724 date=1404032018
Als ik zo eens lees bij de bouwers van die NH3 koelsystemen, dan wordt bij het legen/schoonmaken vaak de NH3 verbrand. Ik ga er vanuit dat als NH3 bij brand vrij komt deze ook wordt omgezet. De verbranding zal wel niet optimaal zijn. Een filmpje van een NH3(anhydrous ammonia) brand.
http://www.youtube.com/watch?v=n4ktAaGAyLc
Mooi filmpje zeg. 'Klotsende' vlammen.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Wel onderzoek arbeidsinspectie naar brand op visserschip

DEN HAAG - De Inspectie SZW onderzoekt de brand op het visserschip Johanna Maria in de haven van Scheveningen. Bij de brand raakten vorige week een bemanningslid en een monteur die op het schip aan het werk waren, gewond.

Volgens de arbeidsinspectie gaat het om een standaard procedure, maar verwacht wordt dat het onderzoek meer dan de gebruikelijke vier maanden in beslag zal nemen.  ‘We hebben te maken met een ingewikkeld ongeval, waar veel verschillende partijen bij zijn betrokken,’ zegt een woordvoerder van Inspectie SZW. ‘We bekijken dus niet alleen of werkgevers en werknemers veilig hebben gehandeld, maar zullen ook de aanwezige hulpdiensten bij het onderzoek betrekken.’

Woensdag werd bekend dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid geen verder onderzoek zal doen naar het schip. Na een verkennende analyse bleek dit niet nodig.