Behandeling voetballer met wervelletsel

Auteur Topic: Behandeling voetballer met wervelletsel  (gelezen 9900 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 5 juli 2014, 19:25:51
Citaat van: Golly link=msg=1282229 date=1404572794
Kijkende naar het type letsel had het wat soepeler gemogen, meer "glijdend"vervoer.
Rennen is nooit goed, zeker niet met een brandcard, ongeacht het letsel.

Een "banaan" is een brancard waar het moeilijk is om iemand in de brancard te krijgen.
Euh, banaan? Dat gebruiken ze toch op de skipiste?

Een schep zou een mooie toevoeging zijn, maar kijkende naar de toekomst (LPA8) denk ik dat planken/spinnen in deze gevallen niet meer gaat gebeuren, hij kan niet uit de brancard vallen en bij een lumbaal letsel is logrollen ook minder belangrijk, zo lang de schouders en heupen maar niet torderen ten opzichte van elkaar zal het letsel niet snel verergeren.
Een schepbrancard zou een hele mooie toevoeging zijn, dat is namelijk de manier om iemand in een kuipbrancard te leggen die er niet zelf in kan stappen. Daar heeft LPA8 en al dan niet planken/spinnen niet zoveel mee te maken.
Waar heb je vandaan dat bij lumbaal letsel logrollen minder belangrijk zou zijn :)? De manier om te voorkomen dat torsie optreedt tussen schouders en heupen lijkt me de logroll ;)...

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #11 Gepost op: 5 juli 2014, 19:42:50
Citaat van: Lunatum link=msg=1282262 date=1404581151
Rennen is nooit goed, zeker niet met een brandcard, ongeacht het letsel.
Euh, banaan? Dat gebruiken ze toch op de skipiste?
Een schepbrancard zou een hele mooie toevoeging zijn, dat is namelijk de manier om iemand in een kuipbrancard te leggen die er niet zelf in kan stappen. Daar heeft LPA8 en al dan niet planken/spinnen niet zoveel mee te maken.
Waar heb je vandaan dat bij lumbaal letsel logrollen minder belangrijk zou zijn :)? De manier om te voorkomen dat torsie optreedt tussen schouders en heupen lijkt me de logroll ;)...

Zeker nooit rennen, ben ik met je eens, ik heb alleen het filmpje hierboven gepost gezien (kijk geen voetbal :P ) en daar zie je maar heel kort rennen, dus weet niet hoe ver ze gerend hebben. Ik vraag me trouwens af waarom ze in die voetbalstadiums niet gewoon een brancard op (grote) wielen gebruiken?

Ok, reddingsbrancard :P

We hebben hier te maken met een slachtoffer welke nog bij bewustzijn is en pijn heeft. elke beweging zal pijn doen aangezien hij zelf op de buik blijft liggen. Wanneer je hem gaat draaien zal hij al zijn spieren aanspannen en zo stijf zijn als een plank :) en hoef je dus geen traditionele logroll te doen met iemand aan het hoofd, thorax/bekken en bekken/benen, je wil geen onnodige beweging veroorzaken en zou een logroll kunnen doen (bij voorkeur) maar het kan ook op andere manieren, is wat ik wilde zeggen.

Commentaar dat mogelijk ook gegeven zou kunnen worden is het niet volledig immobiliseren en spinnen, vandaar de referentie naar LPA8, waarin het immobiliseren van mensen met verdenking wervelletsel veel minder vaak zal gebeuren.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 8 juli 2014, 20:14:50
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1282165 date=1404555432
Ik vind als EHBO'er het alles behalve goed gaan eigenlijk. Hoe ze hem erop draaien gaat niet echt gelijk en soepel (nu gaat dat ook lastig op die bakken. Maar ook dat ze erna zo ongelijk mogelijk rennen met hem...... Zeker als iemand pijn aangeeft in de rug probeer je (mijn inziens) toch zo gelijk mogelijk te lopen zodat deze niet bij elke stap door elkaar geschud wordt? Er zitten wel verbeterpunten aan. Dat hij geen erger letsel hieraan over heeft gehouden verbaasd me......

-Joost- verwoordt het goed:

Men kan zich afvragen waarom er voor reddings/bergings bakken is gekozen ipv een brancard. Misschien was men bang dat voetballers van de brancard afvallen, dat is door de opstaande rand van de bergingsbrancard nauwelijks mogelijk.

In deze casus was pijnbestrijding en adequate immobilisatie op het veld wel op zn plaats geweest om pijn te verminderen, comfort etc en verergering van het letsel te voorkomen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 8 juli 2014, 20:16:04
Citaat van: DiNozzo link=msg=1282170 date=1404556452
Peppi en Kokki doen wel vaker voetbalwedstrijden...
http://www.youtube.com/watch?v=hxY_B2Aehig

total FIFA stretcher Fail...................... :'( :'( :o :o :-X :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

WoBaDijk

• Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 10 juli 2014, 19:50:24
het had op het veld misschien netter gekund met Neymar. Voetballers hebben echter de reputatie zich goed aan te kunnen stellen en 5 minuten later weer in het veld rond te dartelen. Achteraf gezien bleek het in dit geval mis te zijn, maar als ze iedereen die valt zouden gaan planken kunnen we stoppen met het spelletje.

Retrospectief zeggen dat mensen het fout gedaan hebben is altijd makkelijk.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 10 juli 2014, 20:21:43
De belangen die de FIFA heeft met een wedstrijd liggen aanmerkelijk hoger dan een individuele voetballer. Net als bij motorcros...zo snel mogelijk van het veld af..dan kan men door met de wedstrijd. Ligt het stil dan kost het kijkers en dus geld. En vwb de voetballer. .vervelend als het mis gaat..krijgt hij een (zeer ruime) uitkering tot zijn/haar overlijden. Inclusief vergoeding alle ziektekosten (indien nodig).

Het klinkt cru..maar ook hier is geld belangrijker dan een persoon.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 10 juli 2014, 20:50:34
Citaat van: WoBaDijk link=msg=1282935 date=1405014624
het had op het veld misschien netter gekund met Neymar. Voetballers hebben echter de reputatie zich goed aan te kunnen stellen en 5 minuten later weer in het veld rond te dartelen. Achteraf gezien bleek het in dit geval mis te zijn, maar als ze iedereen die valt zouden gaan planken kunnen we stoppen met het spelletje.

Retrospectief zeggen dat mensen het fout gedaan hebben is altijd makkelijk.

Dat is waar, maar als hulpverlener zou je je daarboven moeten kunnen stellen en altijd rekening houden met het ergste.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 11 juli 2014, 07:59:54
Iedereen is het er wel over eens dat zoals het gegaan is, medisch niet verantwoord is.
Komt de volgende vraag hoe het dan wel had gemoeten?

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 11 juli 2014, 09:13:52
Citaat van: RAdeR link=msg=1283049 date=1405058394
Iedereen is het er wel over eens dat zoals het gegaan is, medisch niet verantwoord is.
Komt de volgende vraag hoe het dan wel had gemoeten?

Zie mijn eerdere posting. Er kan zeker wat verbeterd worden echter er worden beslissingen genomen op een niveau waar jij als individuele hulpverlener geen enkele invloed op hebt.....

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #19 Gepost op: 11 juli 2014, 10:15:16
Neymar stelt dat hij bijna was verlamd
Neymar stelt dat hij bijna was verlamd door de overtreding van Juan Zuniga die een einde maakte aan zijn WK.

De 22-jarige Braziliaan brak afgelopen vrijdag in de kwartfinale tegen Colombia een rugwervel nadat hij een knietje in zijn rug kreeg van de speler van Napoli.
"Het scheelde twee centimeter, anders zat ik nu in een rolstoel", vertelde een emotionele Neymar donderdagavond tijdens een persconferentie.
Zuniga, die niet werd bestraft door de FIFA omdat het incident werd beoordeeld door de scheidsrechter, verontschuldigde zich bij Neymar.
"Ik haat hem niet. Het is moeilijk om te praten over een moment dat een einde maakte aan zoiets belangrijks in mijn loopbaan. Ik wil niet zeggen dat hij me bewust blesseerde. Maar iedereen die iets weet van voetbal snapt dat dit geen gewone tackle was."
Zonder Neymar verloor Brazilië in de halve eindstrijd met liefst 7-1 van Duitsland. De gastheer neemt het zaterdag in de troostfinale op tegen Nederland.

Op de website staat nog een filmpje.
http://www.nu.nl/sport/3825278/neymar-stelt-hij-bijna-was-verlamd.html
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel