GRIP 2 Vlucht MH17 onderweg van Schiphol naar Kuala Lumpur neergeschoten - Oekraine 17-07-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Vlucht MH17 onderweg van Schiphol naar Kuala Lumpur neergeschoten - Oekraine 17-07-2014  (gelezen 200945 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Citaat van: Wortel link=msg=1285071 date=1405952308
Dat we het nooit anders gedaan hebben, is omdat ons land gelukkig ook niet zo vaak zulke ernstige dingen meemaakt als nu.
We hoeven het bovendien niet perse te doen zoals andere landen dat doen, dat kan (denk ik) ook op een "Nederlandse" manier.

Je "ontneemt" mensen op deze manier wel om hier landelijk met elkaar om te kunnen rouwen en bij stil te staan.

Mijn opmerking was ook niet bedoel om te zeggen dat het maar op 4 mei moet. Juist niet, dat heeft een andere betekenis.
En landelijk er bij stil staan gebeurd nu ook, alleen inderdaad op een "Nederlandse" manier. Dat is meer ingetogen dan in sommige andere landen, zoals de VS.

Want we blijven natuurlijk Nederlanders: ik beslis zelf wel of en hoe ik wil rouwen, dat laat ik me niet opdringen door anderen. ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Patiëntendossiers slachtoffers vlucht MH17: rechtstreeks aan politie

Artsen die een verzoek krijgen van nabestaanden van passagiers van vlucht MH17 om een patiëntendossier van de overledene, kunnen een kopie het beste rechtstreeks afgeven aan de politie. Dit adviseert de KNMG na overleg met het Openbaar Ministerie en het Landelijk meldpunt team forensische opsporing. Ook als de politie rechtstreeks om een kopie vraagt, adviseert de KNMG dit te verstrekken. lees verder

Asterix 900

• Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
Citaat van: zwelgje link=msg=1285072 date=1405952789
Goede vraag, aan U de eer om dat uit te leggen. ;)

Ik weet vooral wat er niet van wakker liggen inhoudt en dat heb ik al toegelicht.

Media hebben al bericht dat de militaire leiders op de Krim en in het oosten van Oekraïne voormalige hoge bonzen van het Russische leger zijn die er door Moskou sinds het begin van de 21e eeuw op worden uitgestuurd om zoveel mogelijk grondgebied aan de buitengrenzen terug te laten aansluiten bij de Russische Federatie. Putin kan niet anders dan die gasten een hand boven het hoofd houden, hij moet het hebben van zijn extreem-nationalistische aanpak, die houdt hem voorlopig in het gareel. Die reflex zal trouwens enkel maar worden versterkt bij sancties.

GLZ

• Senior gebruiker
Ik weet niet of ik het hier mee eens ben.

Dat we het nooit anders gedaan hebben, is omdat ons land gelukkig ook niet zo vaak zulke ernstige dingen meemaakt als nu.
We hoeven het bovendien niet perse te doen zoals andere landen dat doen, dat kan (denk ik) ook op een "Nederlandse" manier.

Je "ontneemt" mensen op deze manier wel om hier landelijk met elkaar om te kunnen rouwen en bij stil te staan.
Ik vind het niet zo eerlijk om in dit geval te zeggen "Dat doe je maar lekker op 4 mei".

Dit is zo groot, hier zijn zoveel mensen bij betrokken, dit is zo heftig voor zoveel mensen...
In 2010 is in Libië een vliegtuig neergestort met 71 Nederlanders aan boord, toen werd er niet gerept over nationale rouw. Elk jaar komen er zo'n 500 mensen om in het verkeer en nog veel meer door andere oorzaken. Ook daarvoor rouwen we niet gemeenschappelijk.
Nu zitten we met een door de media opgeklopte situatie in een ver en vooral onbereikbaar gebied met een stel malloten die de baas willen zijn, in de komkommertijd. Ik snap het gevoel van onmacht, maar om daarom dan maar "nationale rouw" te gaan introduceren vind ik persoonlijk een beetje ver gaan. Een herdenking op nationaal niveau vind ik meer op zijn plaats.

warhamstr

• Forum gebruiker
Citaat van: GLZ link=msg=1285082 date=1405956947
In 2010 is in Libië een vliegtuig neergestort met 71 Nederlanders aan boord, toen werd er niet gerept over nationale rouw....

Dat was toen ook een ontzettend vreemde situatie... Er was ook maar een radiostation dat zijn programmering aantastte. Een beetje vergeten verhaal was dat toen.

Ik ben wel voor een gezamenlijke rouw na dit soort incidenten.

AVN

• Forum gebruiker
De afgelopen dagen had ik geen goed gevoel over een snelle repatriering van de slachtoffers, maar vandaag is dat toch wel in positieve zin verandert.

1) De trein(en) met slachtoffers is/zijn op weg naar Charkow, waar vandaan de slachtoffers mogelijk snel naar Nederland vervoerd worden voor identificatie.
Een proces wat door iedereen/ieder land geaccepteerd lijkt te worden.
2) De treinen worden goed gekoeld en de Oekrainse reddingsdiensten schijnen goed werk verricht te hebben (volgens de Nederlandse forensische experts ter plaatse).
3) Ondanks het uitgebreide rampgebied zijn al van een groot deel van de slachtoffers restanten gevonden. Hopelijk (ik heb de hoop in ieder geval nog niet opgegeven) lukt dit uiteindelijk van ieder slachtoffer.

Natuurlijk er kan nog veel mis gaan daar, maar na vandaag ben ik wel iets positiever.

GLZ

• Senior gebruiker

Ik kreeg sterk het gevoel dat de media alles overdreef. De experts zeggen nu min of meer dat men correct gehandeld heeft terwijl de media het eerder hadden over absurde omstandigheden. De lichamen zijn voor een groot deel geborgen en juist opgeslagen.
De lokale bobo's zijn communicatief niet bepaald sterk en dat gaf denk ik een vreemd beeld in de media.

Wortel

• Forum gebruiker
Ik weet niet of ik het hier mee eens ben.

Ik vind het niet zo eerlijk om in dit geval te zeggen "Dat doe je maar lekker op 4 mei".

Dit is zo groot, hier zijn zoveel mensen bij betrokken, dit is zo heftig voor zoveel mensen...

Citaat van: GLZ link=msg=1285082 date=1405956947
Een herdenking op nationaal niveau vind ik meer op zijn plaats.

Zijn we het dan niet gewoon met elkaar eens?

Soms lijkt een beetje de indruk te worden gewekt dat het "De nabestaanden" en "de rest" is en dat "de rest" niet meetelt en niet belangrijk is. Natuurlijk zijn de nabestaanden, de direct-betrokkenen het belangrijkst. Maar "de rest" heeft ook gevoelens en daar kunnen mensen bij zijn die op allerlei manieren indirect betrokken zijn of zich betrokken voelen hierbij.

In sommige situaties denk ik dat daar best een klein beetje rekening mee mag worden gehouden.

Of dat in deze situatie nodig/wenselijk is, dat weet ik niet.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Extra journaal op Ned 1.

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Wat wordt er in het extra journaal gezegd?