GRIP 2 Vlucht MH17 onderweg van Schiphol naar Kuala Lumpur neergeschoten - Oekraine 17-07-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Vlucht MH17 onderweg van Schiphol naar Kuala Lumpur neergeschoten - Oekraine 17-07-2014  (gelezen 199467 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: Sylvester link=msg=1285608 date=1406227761
Marechaussee naar Oekraïne

Ik begrijp één en ander niet goed. Hoe is de situatie daar nu op de rampplek? Is die opeens veilig genoeg om onbewapende hulpverleners en onderzoekers ter plaatse te sturen? Wie beveiligt hen dan mocht er toch een veiligheidsprobleem opduiken?


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Ik begrijp één en ander niet goed. Hoe is de situatie daar nu op de rampplek? Is die opeens veilig genoeg om onbewapende hulpverleners en onderzoekers ter plaatse te sturen? Wie beveiligt hen dan mocht er toch een veiligheidsprobleem opduiken?
11LMB moet niet voor niets op kazerne blijven..gewapende troepen inzetten ligt alleen iets gevoeliger dan ongewapende. Oekraïne stemt daar niet mee in. De VN-resolutie die wordt voorbereid (met veel stille diplomatie) zal, denk ik, de ruimte scheppen om wel een bewapende beveiligingsmacht in te zetten. De VN kan namelijk ongeacht de mening van Oekraïne alsnog gewapende inzet goedkeuren. Of die goedkeuring, in de wetenschap dat Rusland een vetostem heeft, er komt is vraag twee..
Bijdragen op persoonlijke titel.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Citaat van: Highfield link=msg=1285642 date=1406242380
11LMB moet niet voor niets op kazerne blijven..gewapende troepen inzetten ligt alleen iets gevoeliger dan ongewapende. Oekraïne stemt daar niet mee in. De VN-resolutie die wordt voorbereid (met veel stille diplomatie) zal, denk ik, de ruimte scheppen om wel een bewapende beveiligingsmacht in te zetten. De VN kan namelijk ongeacht de mening van Oekraïne alsnog gewapende inzet goedkeuren. Of die goedkeuring, in de wetenschap dat Rusland een vetostem heeft, er komt is vraag twee..

Ik vind dat het allemaal nogal traag gaat. Je hebt EUBG die al jaren tot in de treure oefent. Oekraïne moet maar gewoon toelaten dat men onder een sterk mandaat de crashsite gaat beveiligen zonder al teveel met wapens te zwaaien. Neem wat Bushmasters mee en je hebt al meteen bescherming.
Europa is omgeven door brandhaarden, en ik betwijfel of Europa klaar is voor een eventuele escalatie. Alle rupsen zijn weg, en op alles wordt bezuinigd. Ik vind absoluut niet dat Europa moet provoceren of met wapens staan zwaaien, maar je mag aan de boze buitenwereld wel laten zien dat je in de eerste plek aan diplomatie doet, maar in de 2de plek je ook niet zomaar zal laten onder de voet laten lopen.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1285639 date=1406241420
Ik begrijp één en ander niet goed. Hoe is de situatie daar nu op de rampplek? Is die opeens veilig genoeg om onbewapende hulpverleners en onderzoekers ter plaatse te sturen? Wie beveiligt hen dan mocht er toch een veiligheidsprobleem opduiken?

De berichten in de media zijn onvolledig.

Daarnaast denk ik (of vooral hoop ik eigenlijk) dat de seperatisten niet zo dom zullen zijn om deze, zogenaamde, onbewapende Marechaussee's aan te vallen. NL doet er iig alles aan om het zo civiel mogelijk te laten lijken. Je snapt vast wel wat een aanval op deze 'onbewapende' mensen teweeg zal brengen.

Bovendien zijn er niet nog duizenden Amerikanen etc. aan het oefenen in Europa?!

Citaat van: Highfield link=msg=1285642 date=1406242380
11LMB moet niet voor niets op kazerne blijven..

Hier is al geen sprake meer van. Ze mogen weer met vakantie verlof etc.
Het standby staan is afgelopen avond (donderdagavond) opgeheven.


Ps: Neem niet alles klakkeloos van de media aan. Alsof het kabinet altijd maar alles open en bloot op tafel zal gaan gooien.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Aye dat wist ik nog niet. Dank.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Citaat van: Cabo link=msg=1285644 date=1406242769
De berichten in de media zijn onvolledig.

Daarnaast denk ik (of vooral hoop ik eigenlijk) dat de seperatisten niet zo dom zullen zijn om deze, zogenaamde, onbewapende Marechaussee's aan te vallen. NL doet er iig alles aan om het zo civiel mogelijk te laten lijken. Je snapt vast wel wat een aanval op deze 'onbewapende' mensen teweeg zal brengen.

Bovendien zijn er niet nog duizenden Amerikanen etc. aan het oefenen in Europa?!

Hier is al geen sprake meer van. Ze mogen weer met vakantie verlof etc.

Ze zeggen dat ze onderzoek toelaten, dus zullen ze de ongewapende marechaussee's ook moeten toelaten.
De European Union Battle Group is (of was in juni ofzo) alvast bezig met oefeningen dacht ik.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Er zit maar weinig schot in het Nederlandse onderzoek op de rampplek. Je krijgt de indruk uit de berichtgeving dat nu een week nadat het vliegtuig is neergestort de OVSE waarnemers er in feite nog steeds alleen voor staan. Iedereen, behalve Oekrainse militairen, kan en kon al sinds het neerstoten eigenlijk ongehinderd door die separatisten daar rondstappen en rondneuzen in het uitgestrekte rampgebied.
De Maleisiërs zijn daar al geruime tijd wel doende met verkenningen en onderzoeken, ondertussen lijkt/is Nederland de grote afwezige.
Veruit de meeste slachtoffers zijn geborgen en vervoerd onder niet al te makkelijke omstandigheden, waarschijnlijk met maar zeer beperkte hulpmiddelen en kennis , door de lokale hulpverleners al dan niet onder toeziend oog van die separatisten.
Nu, na ruim een week, schijnt de boel van Nederlandse zijde wat op gang te komen, voorlopig is het maar even afwachten hoe dat volgende week allemaal zal gaan verlopen.


guest12562

  • Gast
Volgens mij worden er ook nog wel zo'n 100 So's vermist?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Australië stuurt wel militairen http://www.nu.nl/vliegramp-oekraine/3837126/australische-militairen-rampplek-oekraine.html
Frankrijk heeft daags na het ongeval in Mali al militairen op weg http://nos.nl/artikel/679096-frankrijk-wil-snelle-repatriering.html
Nederland stuurt na een week 40 onbemande marechaussees.  :-X


Alwin

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
  • Fotograaf en EHBO er
    • aw foto
Nederland stuurt dit weekend ook Commando's richting de rampplek. Om de veiligheid van de onderzoekers te garanderen, staat in de telegraaf te lezen.