GRIP 2 Vlucht MH17 onderweg van Schiphol naar Kuala Lumpur neergeschoten - Oekraine 17-07-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Vlucht MH17 onderweg van Schiphol naar Kuala Lumpur neergeschoten - Oekraine 17-07-2014  (gelezen 199469 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Citaat van: Highfield link=msg=1285816 date=1406373162
Collectieve veiligheid is in essentie de primaire taak waar we ooit staten voor verzonnen hebben. Er zijn daarom op overheidsniveau veiligheidsdiensten, met specifiek een waarschuwende taak richting de bevolking. Zou wat zijn als ieder commercieel bedrijf een eigen buitenlandse veiligheids- en inlichtingendienst zou moeten hebben..dat is dan ook niet aan de orde. Maar wat dan, als die veiligheidsdiensten niet waarschuwen?

Moeten luchtvaartmaatschappijen dan maar afgaan op de objectieve berichtgeving (ahum) van alle experts (ahum) in de media? Lijkt me niet toch? De aanname dat de betrokken overheden verantwoorde maatregelen nemen om de veiligheid te waarborgen, is mijns inziens alleszins te verantwoorden. Dit is ook gebeurd: de NOTAM, toch het geijkte middel in de luchtvaartbranch, die Oekraïne had uitgegeven voor het oosten is gewoon opgevolgd door Malaysia.

Andere buitenlandse maatschappijen vlogen wel om, wellicht omdat zij door hun overheidsdiensten wel gewaarschuwd zijn. De vlucht hier werd uitgevoerd door Malaysia; zou onze AIVD hen, als commerciële buitenlandse partij, inlichten?

Stel het was een vlucht die door KLM uitgevoerd zou worden, dan zouden zij wellicht wel ingelicht worden. Ik vraag me het echter ten zeerste af gezien de werkdruk bij de inlichtingendiensten; dat onze AIVD/MIVD geen capaciteit heeft om de wereld in de gaten te houden en de informatie te delen met diegene die daar uit veiligheidsoverwegingen behoefte voor heeft, is een financieel probleem dat op het bordje van de politiek ligt.

De soep wordt zelden zo heet gegeten als deze wordt opgediend.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/31522/Vliegtuigcrash-in-Oekraine/article/detail/3698699/2014/07/25/Waarom-andere-vliegtuigen-wel-omvlogen.dhtml


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Nederlandse forensische experts die op weg waren naar de plek van de vliegramp in het oosten van Oekraïne zijn blijven hangen in Donetsk. Het is momenteel te onveilig in het gebied van de ramp op door te reizen.

Op de route van Donetsk naar het rampgebied, zo'n twee uur rijden, zijn legertanks gesignaleerd en daarom is besloten dat het team zondag niet verder reist.

In de omgeving van de plek van vliegramp in Oekraïne is het zondag onrustig. Ooggetuigen hebben tekenen van gevechten waargenomen.  Een fotograaf die ter plekke was, spreekt van zwarte rook die opsteeg in de omgeving, zeker één ontploffing en sporen van militaire voertuigen

Verslaggevers die in het gebied zijn melden op twitter dat er beschietingen zijn die klinken als artillerie en/of tanks. Ook zijn er vliegtuigen waargenomen, en is een aantal plaatsen het luchtalarm afgegaan.
Kortom: het blijft een zooitje...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Alles doen om de lichamen die daar nog liggen weg te halen, en verder de rommel daar zo snel mogelijk verlaten lijkt mij de beste taktiek, tenzij we bereid zijn meer mensenlevens op te offeren.
De flight recorders zijn veilig, er zijn genoeg foto's van wrakstukken, analyseer aan de hand daarvan maar wat er gebeurt kan zijn, wegwezen uit die bende, laat ze elkaar verder maar afschieten.


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Het wordt een steeds grotere puinhoop op de rampplek. En voor forensisch onderzoekers (die ik in dit geval ook als hulpverleners beschouw) steeds onveiliger en riskanter om de rampplek te bezoeken.
Dit kunnen ze dan ook, in mijn ogen, beter niet doen. Want alhoewel het bergen van alle lichaamsresten belangrijk is, is de eigen veiligheid  van deze hulpverleners vele malen belangrijker.
Zelfs als dat betekent dat niet alle lichaamsresten geborgen worden.

Deze ramp heeft al genoeg levens gekost ...


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Kiev probeert crashsite MH17 te veroveren
http://www.nu.nl/buitenland/3838520/kiev-probeert-crashsite-mh17-veroveren.html

Onder de huidige en steeds veranderende omstandigheden zal je je moeten beperken tot het hoogstnodige verblijf in die buurt en als het mogelijk is vervolgens zo snel mogelijk daar weer weg wezen.
Bewaking/bescherming van de hulpverleners in dat gebied van ca 35 km2 onder de oorlogsomstandigheden die daar heersen of mogelijk gaan heersen is natuurlijk onbegonnen werk zeker als je er niet veel militair personeel en materieel naartoe brengt/kan brengen.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Half zes persconf! met Rutte, Timmermans, Hennis en Opstelten.

Live te volgen: http://nos.nl/nieuws/live/journaal24/


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
En geen militaire missie

Rutte: 60 man politie/marechaussee naar rampgebied, 60 man van defensie


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Citaat van: Bernt link=msg=1285980 date=1406475509
En geen militaire missie
Omdat dat wellicht een verdere escalatie in de hand werkt met alle gevolgen van dien voor omliggende gebieden en bevolking. Kortom "we" kunnen daar op het moment niets doen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Het is daar een wespennest. Daar moet je zo omzichtig mogelijk te werk gaan en een militaire inzet is onbegonnen werk dat mogelijk nog meer slachtoffers kan leveren.