GRIP 2 Vlucht MH17 onderweg van Schiphol naar Kuala Lumpur neergeschoten - Oekraine 17-07-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Vlucht MH17 onderweg van Schiphol naar Kuala Lumpur neergeschoten - Oekraine 17-07-2014  (gelezen 199473 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.



Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat
Omdat het gebied dicht bij de Russische grens ligt, de separatisten over zware wapens beschikken en de separatisten een militaire missie "niet wenselijk" achten, heeft het kabinet besloten af te zien van een bewapende missie. Bovendien zou het risico op escalatie van het conflict te groot zijn.

Ik hoop dat men zich de spreekwoordelijke ballen uit de broek schaamt dat dit anno 2014 realiteit is. Als de landstrijdkrachten niet eens meer een gebied van 35km2 veilig kunnen stellen is er toch iets chronisch mis. Ja ik weet goed dat er meer speelt en het niet zo zwart wit is, maar met deze argumenten maak je geen goede beurt.

Ik hoop dat men zich achter zoniet voor de schermen toch eens achter de oren gaat krabben of dit wel wenselijk is met het oog op de toekomst.
Bijdragen op persoonlijke titel.


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227


Dat het Nederlandse leger, of misschien zelfs de legers van de NAVO niet al te sterk meer zijn, daar hoeft u me niet meer van te overtuigen.
Maar wat had een legerinzet hier kunnen bereiken ?
Is het verzamelen van enige stoffelijke resten, mensenlevens waard ?


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Ik hoop dat men zich de spreekwoordelijke ballen uit de broek schaamt dat dit anno 2014 realiteit is. Als de landstrijdkrachten niet eens meer een gebied van 35km2 veilig kunnen stellen is er toch iets chronisch mis. Ja ik weet goed dat er meer speelt en het niet zo zwart wit is, maar met deze argumenten maak je geen goede beurt.

Ik hoop dat men zich achter zoniet voor de schermen toch eens achter de oren gaat krabben of dit wel wenselijk is met het oog op de toekomst.
Misschien wat breder kijken dan die 35 vierkante km?
De kans op verregaande escalatie is groot. We zitten niet op een WO3 te wachten.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: Highfield link=msg=1285987 date=1406476899
Ik hoop dat men zich de spreekwoordelijke ballen uit de broek schaamt dat dit anno 2014 realiteit is. Als de landstrijdkrachten niet eens meer een gebied van 35km2 veilig kunnen stellen is er toch iets chronisch mis. Ja ik weet goed dat er meer speelt en het niet zo zwart wit is, maar met deze argumenten maak je geen goede beurt.

Ik hoop dat men zich achter zoniet voor de schermen toch eens achter de oren gaat krabben of dit wel wenselijk is met het oog op de toekomst.

Dat is toch perfect logisch in de optiek die ik hier al eerder heb geschetst? Ik begrijp nog altijd niet dat men in alle ernst anders verwacht.
Men zal nog wat manoevreren om die laatste lichamen naar Nederland te halen en dan is het nog wachten op een halfbakken rapport dat bevestigt dat dat vliegtuig wel degelijk werd neergehaald en tegen dan is het al lang een ramp zoals een andere geworden.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: Sven82 link=msg=1285995 date=1406479996
Misschien wat breder kijken dan die 35 vierkante km?
De kans op verregaande escalatie is groot. We zitten niet op een WO3 te wachten.

Wie escaleert er dan, en wie is daar gebaat bij? Het is geen vredes- of interventiemacht he, het is een stabilisatiemacht die daar die onderzoekers in de gelegenheid moet stellen om veilig hun werk te doen. Ik denk dat er op de achtergrond andere afspraken zijn gemaakt die de inzet van een krijgsmacht niet meer noodzakelijk maken, maar die door de gevoeligheid ervan niet in de openbaarheid komen.

Als de argumenten werkelijk zijn zoals Rutte zegt, dat we militair niet in staat zijn om daar overwicht te krijgen dan is er iets fundamenteels mis. Kom op, een paar duizend rebellen buiten een postzegel ter grootte van de gemeente Noordwijk houden moet toch wel lukken?

Citaat van: Asterix 900 link=msg=1286007 date=1406483894
Dat is toch perfect logisch in de optiek die ik hier al eerder heb geschetst? Ik begrijp nog altijd niet dat men in alle ernst anders verwacht.
Men zal nog wat manoevreren om die laatste lichamen naar Nederland te halen en dan is het nog wachten op een halfbakken rapport dat bevestigt dat dat vliegtuig wel degelijk werd neergehaald en tegen dan is het al lang een ramp zoals een andere geworden.

Dat vraag ik me af, zeker gezien de (zware) sancties tegen Rusland die zijn ingesteld omdat zij de rebellen nog steeds steunen. Als blijkt dat zij ook medeplichtig zijn aan het neerknallen van een passagierstoestel zijn de rapen nog niet gaar.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
@Highfield: Rutte zei niet alleen dat het militair onmogelijk was, maar dat het ook binnen het huidige geopolitieke klimaat onverstandig zou zijn om militair in te grijpen. Ik ben dat met hem eens.

De separatisten zullen geen toestemming geven om militairen toe te laten. Indien deze dan toch worden ingezet zal dat mogelijk gezien worden als het kiezen van partij voor Oekraïne. Rusland zal dat vervolgens ook niet accepteren en mogelijk ingrijpen. Ze hebben al 15.000 militairen aan de grens.

Voor de helderheid: Poetin denkt niet logisch na en handeld niet logisch gezien vanuit ons perspectief. Daarnaast is er mogelijk wat aan te merken op de hoeveelheid grip die Putin op zijn generaals en dus legers heeft. De kans dat een deel van het leger van Rusland op eigen houtje gaat optreden is aanwezig.

Alle ingrediënten voor escalatie zijn aanwezig. Het is bijzonder verstandig van NL, Australië en Maleisië om deze escalatie niet te voeden.



Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: Highfield link=msg=1286009 date=1406484365
Dat vraag ik me af, zeker gezien de (zware) sancties tegen Rusland die zijn ingesteld omdat zij de rebellen nog steeds steunen. Als blijkt dat zij ook medeplichtig zijn aan het neerknallen van een passagierstoestel zijn de rapen nog niet gaar.

De sancties zijn ingesteld omdat de Russen de rebellen steunen, ook militair. In die optiek zijn de Russen onrechtstreeks mee verantwoordelijk voor het neerknallen van het vliegtuig. En toch gebeurt er niets wereldschokkends. Naar wat zou men dan nu moeten uitkijken? Een 'smoking gun' als zijnde een fax uit het Kremlin naar de rebellen toe, met de opdracht dat vliegtuig neer te schieten? Zo is het wellicht helemaal niet gegaan en zelfs dan nog zou het nooit boven water komen. Alle ingrediënten zijn gekend. Waarop zit men dus nu eigenlijk nog te wachten?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Highfield link=msg=1286009 date=1406484365


Als de argumenten werkelijk zijn zoals Rutte zegt, dat we militair niet in staat zijn om daar overwicht te krijgen dan is er iets fundamenteels mis. Kom op, een paar duizend rebellen buiten een postzegel ter grootte van de gemeente Noordwijk houden moet toch wel lukken?

Dat vraag ik me af, zeker gezien de (zware) sancties tegen Rusland die zijn ingesteld omdat zij de rebellen nog steeds steunen. Als blijkt dat zij ook medeplichtig zijn aan het neerknallen van een passagierstoestel zijn de rapen nog niet gaar.

Het overgrote gedeelte van de bevolking in die buurt staat wel achter die volgens jou "paar duizend rebellen". Die "paar duizend rebellen" hebben ondertussen wel het een en ander aan (het modernste) speelgoed en ome Poetin met zijn mannen en materieel heel dicht in de buurt om de pro Russische burgers te "beschermen". En Poetin kan dan vervolgens best wel het een en ander aan argumenten bedenken om alsnog daadwerkelijk militair te kunnen ingrijpen.
Als je wat zou willen uitrichten tegen deze rebellen moet je natuurlijk wel naast de mankracht ook het nodige zware materieel en ondersteuning ter plaatse hebben en ook zien te krijgen.
Als je dat niet ter plaatse hebt dan moet je leunen op de hulp van Kiev vwb het zwaardere materieel en dan zijn natuurlijk de rapen echt gaar.
Militaire inzet een volslagen onmogelijke en zinloze opgave, tot mislukken gedoemd mogelijk met vele slachtoffers, als je ook maar een greintje gezond verstand hebt prakkiseert daar niemand over.

Wat is medeplichtig aan. Ook Nederland levert volop oorlogsmaterieel, vernietigingswapens. Als daar iets onverkwikkelijks mee wordt gedaan, is Nederland dan ook medeplichtig of houden wij de landen die het spul gebruiken voldoende onder curatele. Al ware het alleen maar nachtkijkers voor scherpschutters etc.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Hoe zijn de politiemensen en die mensen van de KMAR geselecteerd en op welke basis zijn ze daar naartoe gegaan, vrijwillig of niet.