Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 119316 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
rene,

keurig gesproken.
ik had de hoop al wel opgegeven om niet meer te reageren.......


firemanr

  • Gast
Ronald gele lampen zijn niet verplicht, en wij hebben ze dus ook niet, vandaar dat de blauwe lampen aan staan als je ter plaatse bent ;)

Srry ik nam aan dat iedereen die had....niet dus.... ;D Maar dan mogen de blauwe idd ook aan. ;)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
beste Rene en de andere, ik heb vandaag al eerder toegelicht, maar ben inderdaad vaag over wie ''wij'' zijn, dit op verzoek van de anderen dan ik, ik heb jou dat al eens in een persoonlijk bericht toegelicht, en kan er dus niet verder op ingaan, maar ik wil inderdaad optie 1, het is nooit mijn bedoeling geweest om ieder verplicht met blauw te laten rijden (vindt het wel een mooi gezicht ;D), echter in een aantal situaties o.a. zoals ik beschrijf is het wel gewenst, en dat schrik effect, daar denk ik toch (en helaas niet weer alleen ik) anders over, de bevolking hier in nederland moet maar eens gaan leren dat een brandweerauto volgeladen met helmen op(dat kunnen ze van buitenaf zien als ze goed opletten) niet even een patatje gaat halen, dat de indruk gewekt is met het programma over de politie in amsterdam boodschappen doen met de brandweerauto, dat zij zo, hoewel als men goed geluisterd en gekeken heeft het heel duidelijk uitgelegd is waarom.

mensen die schrikken horen niet op de weg (oei nou krijg ik weer klappen), die zijn niet op een gezonde manier met hun aandacht op de weg bezig, reageren en anticiperen, dat wordt van de hulpverlener, politie chauffeur ook verwacht.
vergelijkbaar met bijv. weer dat amerika daar gaat iedereen gewoon op zij voor een brandweer, hier weten de meeste niet eens wat ze moeten doen, gaan nog even gauw op zij, toevallig voor de brandweer auto en schieten dan nog even de vluchtheuvel op zoals vorigeweek in amsterdam gebeurde.

ik begrijp ook wel dat het overige verkeer het onveilig weet te maken door hun weggedrag, maar daar in berusten is ook niet goed, dus ik sta een duidelijke, eenduidige regelgeving voor in de eerste plaats, maar in de tweede plaats mischien zoals ik al eerder genoemd heb bijv. wat postbus 51 spotjes er tegen aan om de brandweer en andere hulpdiensten veilig over de weg te laten gaan.

overigens op mijn vraag aan een aantal brandweerschauffeurs en dan vanuit het land, dus niet alleen ''onze'' regio (van jou en mij bedoel ik) of zij met blauw licht rijden bij prio2 is het antwoord volmondig ja
met licht aan de kazerne uit, en zo nodig opschalen naar prio 1, en de sirene er bij (bijv voetschakelaar of claxonring)

nogmaals ik heb er geen belang bij hoe jullie rijden, maar wil het wel graag weten, want daar kan ik in mijn werk weer op anticiperen, in mijn vorig verhaal heb ik al uitgelegd wat ik doe, en bijv. weer het technisch mogelijk maken om de claxonring te gebruiken, maar dan ga je er vanuit dat het voertuig eerst alleen met blauw rijdt, dit was een wens vanuit de brandweer, ambulance en politie wereld, kan je je voorstellen dat dit mij dan ook verward.

dicht bij het vuur, ja aan de technisch uitvoerende kant, en regelmatig gekontakteerd over bepaalde technische mogelijk heden, of haalbaarheden. kontakt met de commissie leden die de brancherichtlijn hebben opgesteld was voor mijn tijd, de werkgroep optisch en geluid wel (door gebruik van mijn nickname weten de meeste het zelf niet)ik kan daar niet duidelijker over zijn, ambtenaren hebben hier echt moeite mee, behalve 1, maar die gaat wat anders doen.

intressant doen, hou ik helemaal niet van, de mensen die mij kennen zullen dit ook beamen, ik wil gewoon duidelijkheid, mischien wel ja of nee, wel of niet.

ik ben maar een gewone eigenwijze nederlander die het wel intressant vindt als iets duidelijk aan de orde komt, maar heb nou niet het idee dat dat snel gaat in nederland, als het advies aan de overheid is niet doen,......doen ze het toch!

sorry weer een lang verhaal ;)
Nemo me impune lacessit


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
overigens op mijn vraag aan een aantal brandweerschauffeurs en dan vanuit het land, dus niet alleen ''onze'' regio (van jou en mij bedoel ik) of zij met blauw licht rijden bij prio2 is het antwoord volmondig ja
met licht aan de kazerne uit, en zo nodig opschalen naar prio 1, en de sirene er bij (bijv voetschakelaar of claxonring)

zwaailampmaker ik ben toch benieuwd wie en waar dat dan zijn ;D.............ik heb er werkelijk nog nooit van gehoord of gezien dat er iemand met prio2 en blauwe lampen aan uitrukt.  En ik heb dan toch ook redelijk veel contacten in het land maar niemand die mij daarop ja antwoord. je bent zelf zo goed op de hoogte dus dan zou je toch ook wel weten dat je met prio2 een beperkt aantal vrijstellingen heb als voorrangsvoertuig en dat daarbij wel of geen blauw er niet toe doet? Dus wat is de meerwaarde van het blauwe of zoals jij ook aanhaalt oranje licht dan? Beetje vaag allemaal.

Misschien zou je eens toe kunnen lichten in welke hoedanigheid je betrokken bent in deze materie en wat je daarin betekend zodat het voor ons een stuk duidelijker wordt en we je misschien wat beter zouden kunnen begrijpen ;) ;D ;D ;D


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Dan nog een vraag voor jouw: Prio2 met blauw aan rijden wat doe je bij een verkeerslicht dat op rood staat???? Doorrijden of stoppen????

En jou verhaal over schrik of andere reacties........ Daar moeten WIJ rekening mee houden. Het ene mens is niet de andere.

Prio 2 met blauw / orange rijden is grote onzin.

Bij prio 2 is er een noodzaak om ter plaatse te komen alleen is er geen direct gevaar.


ajax

  • Gast
Dan nog een vraag voor jouw: Prio2 met blauw aan rijden wat doe je bij een verkeerslicht dat op rood staat???? Doorrijden of stoppen????

En jou verhaal over schrik of andere reacties........ Daar moeten WIJ rekening mee houden. Het ene mens is niet de andere.

Prio 2 met blauw / orange rijden is grote onzin.

Bij prio 2 is er een noodzaak om ter plaatse te komen alleen is er geen direct gevaar.

Dit is nou de rede dat we in Gooi en Vechtstreek geen Prio 2 hebben het is of prio1 of 3 meer kennen we niet


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Dit is nou de rede dat we in Gooi en Vechtstreek geen Prio 2 hebben het is of prio1 of 3 meer kennen we niet

Wat doen jullie dan bij een oliespoor...? Ik neem aan Prio 3. Dan heb je alleen helemaal geen vrijstellingen en moet je de brandweer auto gewoon parkeren net als ieder ander voertuig.


Heidebrandje

  • Gast
Wat doen jullie dan bij een oliespoor...? Ik neem aan Prio 3. Dan heb je alleen helemaal geen vrijstellingen en moet je de brandweer auto gewoon parkeren net als ieder ander voertuig.

dat is niet waar een brandweer wagen mag in eigengemeente altijd parkeren waar hij wil mits het noodzakelijk is
En als het noodzakelijk is dan zetten we de lampen aan als we terplaatsen zijn. En dan blijft het prio 3 je rijd tenslote toch niet. En dat gaat in heel de regio zo bij ons zover ik weet.


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
dat is niet waar een brandweer wagen mag in eigengemeente altijd parkeren waar hij wil mits het noodzakelijk is
En als het noodzakelijk is dan zetten we de lampen aan als we terplaatsen zijn. En dan blijft het prio 3 je rijd tenslote toch niet. En dat gaat in heel de regio zo bij ons zover ik weet.


Bij prio 3 is dat dus niet noodzakelijk. Bij prio3 ben je een gewone verkeersdeelnemer in een rode auto. Prio3 is eigenlijk gewoon dienstverlening. Er is zelfs niet eens een noodzaak om ter plaatse te komen. Met prio 3 mag je niet op busbanen, fietspaden, vluchtstrook auto(snel)weg...... noem maar op.


ajax

  • Gast
Bij prio 3 is dat dus niet noodzakelijk. Bij prio3 ben je een gewone verkeersdeelnemer in een rode auto. Prio3 is eigenlijk gewoon dienstverlening. Er is zelfs niet eens een noodzaak om ter plaatse te komen. Met prio 3 mag je niet op busbanen, fietspaden, vluchtstrook auto(snel)weg...... noem maar op.

Ben chaufeur in Laren en wij kennen geen prio 2 net als de rest van de regio. En wij mogen wel over de busbaan en als het noodzakelijk is mogen we ook over fietspaden en vluchtstroken. dan melden we dat aan de AC en komt er toestemming. En ja we gedragen ons als gewone weg gebruiker.