Wat betreft uitrukken naar OMS. Wat mij betreft kan dat altijd met prio 2. Mocht er toch iets aan de hand zijn, dan volgen er wel telefonische meldingen of je hoort het van het bedrijf (BHV). Dan rij je gewoon prio 1 door.
Verder vind ik dat het in het donker rijden met O & GS afhangt van de verkeerssituatie. Op een rustige weg zonder zijwegen/kruispunten etc heb je aan alleen blauw voldoende. Op wegen met veel verkeer of onoverzichtelijke punten kan dat GS er wel even bij.
Toevallig ben ik afgelopen maandagavond nog bij een grote brand geweest. Er kwamen in totaal 8 voertuigen van de brandweer ter plaatse. Geen van deze voertuigen voerde heel de tijd O & GS. Af en toe gingen de GS even aan, om vervolgens weer snel uitgezet te worden.
En inderdaad, optische signalen hebben in het donker veel meer invloed als overdag (dan zijn ze soms nauwlijks zichtbaar)
Denk jij dat er bij ieder bedrijf mensen aanwezig zijn, zeker in de nachtsituatie waar we het nu juist over hebben is dat negen van die tien keer niet. En in de nacht slapen de mensen, zoals henk al fantastisch beschreef. Dus die bellen dan ook niet hoor. Dus grote onzin om te vertellen dat een OMS onder een prio 2 kan.
Prio 1 hangt niet af van de verkeerssituatie, zeker niet als je binnen de bebouwde kom rijdt.
En hoe weet je dat de voertuigen die aanrijdend waren naar die brand maar even de optische en geluidssiganalen aandeden?
Rij jij er achter aan dan?
?