Te kortzichtig, edele Dinges.
Bij het paseren van een kruising moet dat bij rood met een lage snelheid gebeuren (30 km?) Daarnaast moet de wagen wel heel aankomen. Ik denk dat de chauffeur van een HV-voertuig zijn toetsers en bellen niet gebruikt om zich in te dekken; wel voor zijn veiligheid en zijn eventuele passagiers.
Ik heb het nu (en ik dacht u beiden ook) over situaties waarbij ieder zelfdenkend mens kan zien dat de weg vrij is. Lege snelweg, lege provinciale weg, etc..
En inderdaad, ook de passagiers kijken mee. Al die ogen zien dat er geen gevaarlijke situatie gaat komen.
Daarbij zie ik ook heel vaak 's nachts dat de meeste HV-diensten zonder toeters kunnen rijden, waar mogelijk. Misschien is het gewoon onervarenheid van sommige chauffeurs, of zeggen collega's tegen de chauffeur: je mag je toeters af en toe uitzetten, maar op je eigen risico? Wijzen ze diegene dan op de wettelijke richtlijnen?
Ik kan me dat namelijk best voorstellen. Aldoende leert men, in ieder vak.