Oke dat is prima, waar wat ik dan niet goed begrijp. Jij bent een persoon van zien en horen, maar niet feitelijk ervaren. Klopt toch?
Waarom dan toch zo fel reageren alleen op basis van bovenstaande? Ik blijf van mening dat het alles of niets is. Dus als je de toeters uitdoet, doe je ook blauw uit en ga je over op prio3.
Maar wij gaan er samen niet uikomen. maakt ook niets uit, ieder zijn mening en dat respecteer ik!
Misschien nog even interesant voor je om te weten dat bij ons (zuid-limburg) in tegenstelling tot de andere regio's prio 2 niet voorkomt. We hebben alleen 1 en 3. Dit om verwarring van medeweggebruikers te voorkomen. Vind ik op zicht een goede zet.
En in de regio Zuid-Holland Zuid kennen we daarom juist die prio 3 niet, een stukje text van de regionale brandweer ZHZ :
Prio1 : Dringende taak;
Het betreft een uitruk met een dringende taak. De chauffeur heeft toestemming als een voorrangsvoertuig door het verkeer te gaan met gebruikmaking van optische en geluidssignalen. Een dringende taak is voor de brandweer een taak ter voorkoming van een voor de mens levensbedreigende situatie of van een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat.
Voorts kan in uitzonderlijke gevallen ook het redden van dieren een dringende taak zijn.
Prio 2: Geen dringende taak;
Het betreft een uitruk zonder dringende taak. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van optische en geluidssignalen en men is geen voorrangsvoertuig. De chauffeur heeft wel toestemming gebruik te maken van de vrijstellingen (zoals bijv.: rechts inhalen, overal parkeren, rijden op een fietspad ed.)
Let op: Houdt rekening met het feit dat andere weggebruikers niet op de hoogte zijn van het eventuele afwijken van de verkeersregels.
De regio ZHZ wijkt daarmee wel af van wat het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft voorgeschreven, deze kennen namelijk 3 prioriteiten. De 3e vorm van prioriteit hangt tussen deze bovengenoemde prio 1 en prio 2 in, welke volgens een commisie van ZHZ verwarrend zou werken.
bron: Regionale Brandweer ZHZ