Moeilijk onderwerp....
In principe en met de huidige regelgeving zeg is altijd alles aan.
Echter, hier doen we het in de late avond/nacht uren alleen met de blauwe lampen aan en de ervaring is dat het opzich best goed te doen is
Zelf ben ik van mening (vanuit de praktijk gezien) dat het zeker niet altijd nodig is om het geluid erbij te gebruiken maar om de vraag "wanneer wel en wanneer niet" naast je neer te leggen kan ik maar op één conclussie uitkomen, altijd alles aan.
Die ik hetzelf ook.......nee..
Kortom, ik weet ook niet wat het beste is.
Aan de andere kant vanuit de normale burger gezien, ik woon langs één van de drukste doorgaande wegen in mijn stad en alle hulpdiensten komen hier dus ook dagelijks meerdere malen voorbij, ook snachts.
De keren dat ze snachts met sirenes langskomen word niet als storend ervaren, zodra het geluid echt hard begint te worden is het ook weer zo verdwenen omdat ze simpelweg al voorbij zijn en hoor je ze alleen nog ergens in de verte.
Ik kan me dus moeilijk voorstellen dat mensen hierover kunnen klagen aan de balie van een hulpdienst met de vraag waarom er die nacht zonodig met sirenes gereden moest worden.....hebben die mensen niets beters te doen?
In principe als ik mijn ervaring bekijkt als burger wonende langs een drukke doorgaande route en mijn ervaring als brandweerman/chauffeur kan ik alleen maar zeggen, waarom niet alles aan en dat zowel dag als nacht.
De overlast valt best wel mee.