Gebruik van brandweerlogo's/brandweerbordjes door (regionale) brandweerfotografen

Auteur Topic: Gebruik van brandweerlogo's/brandweerbordjes door (regionale) brandweerfotografen  (gelezen 56065 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

free3

• Forum gebruiker
Soms is een klein bordje achter het raam handig, vooral als er auto's op plekken in de buurt van de kazerne staan op plaatsen waar dit eigenlijk niet mag en je ziet dat er een voertuig van de brandweer weg is... in zo'n geval doe ik er niks mee.
Maar allerlei figuren die als een bezetene aan komen jakkeren in auto's bij een plaats incident en dan bij de afzetting druk beginnen te wijzen naar hun bordje... tjaaa... zie de meerwaarde er niet van wil toch een (politie)perskaart zien anders rij maar om.
wij hebben hier in alkmaar een brandweerontheffing. helaas ook hard nodig want met name de stadswachten zijn hier in staat(diverse malen gebeurt) om op de plaats van een brand nog boetes uit te delen. lijkt mij toch dat we als hulpverleners onder elkaar er niet zijn om elkaar een een oor aan te naaien.
maar ook hier heeft een bordje met brandweer er op totaal geen meerwaarde. geen ontheffing dan op de bon al heb je 100 bordjes in je auto

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar

voske83

• Senior gebruiker
Dat begrijp ik even niet, denk ik...........wordt het mondelinge vonnis niet ergens genoteerd/vastgelegd  oid?? Of versta je onder "mondeling vonnis" iets anders? En wat houdt een verlofstelsel in?

Een politierechter doet - uitzonderingen daargelaten - meteen op zitting mondeling uitspraak. Er wordt vervolgens een aantekening mondeling vonnis (ook wel stempelvonnis genoemd) gemaakt. Daar staat het volgende in (volgens de Regeling betreffende het stempelvonnis):
1. de naam van de politierechter, kinderrechter, of de economische politierechter;
2. de dag van de uitspraak;
3. de omstandigheid of de uitspraak bij verstek of op tegenspraak is gedaan;
4. indien een veroordeling is uitgesproken, de kwalificatie van het strafbare feit dat het bewezenverklaarde oplevert;
5. de wettelijke voorschriften die zijn toegepast;
6. de opgelegde straf of maatregel;
7. de eventuele andere door de rechter genomen beslissingen;
8. eventueel de bijzondere strafmotivering;
9. de afstand ter terechtzitting van rechtsmiddelen.

Er is dus niet een schriftelijk vonnis met de overwegingen van de politierechter, maar echt alleen maar een papier met daarop deze gegevens. Je krijgt dan zoiets dat hierop lijkt:

Citaat
Uitspraak van politierechter [naam] in de rechtbank [naam] d.d. [datum]

Tegenspraak

[gegevens verdachte]

Kwalificatie: Opzettelijk een daad verrichten behorende tot een ambt dat hij niet bekleedt

Wetsartikelen: de artikelen 23, 24, 24a en 196 van het Wetboek van Strafrecht

Beslissing:

Veroordeelt verdachte tot een geldboete ter hoogte van EUR 500,00 subsidiair 10 dagen hechtenis

Als er hoger beroep wordt ingesteld, dan moet in principe een proces-verbaal van de terechtzitting, een verslag van de zitting worden uitgewerkt. Daarin wordt ook het mondeling vonnis van de politierechter uitgewerkt. Dan moet het vonnis aan alle vereisten voldoen, zo moet er de tenlastelegging, de bewezenverklaring, de bewijsmiddelen en de strafmotivering in worden opgenomen. In sommige gevallen hoeft dat echter niet. Een van die gevallen waarin dat niet hoeft is wanneer een zaak onder het zogenaamde verlofstelsel valt. Dat verlofstelsel komt erop neer dat als je voor een overtreding of een misdrijf waarop maximaal vier jaar gevangenisstraf staat, wordt veroordeeld enkel tot een geldboete van maximaal 500 euro en je stelt hoger beroep in, dan wordt dat hoger beroep door het gerechtshof slechts behandeld wanneer "zulks naar het oordeel van de voorzitter in het belang van een goede rechtsbedeling is vereist".

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Dus de topic starter moet die 'mini' vonnis in zijn bezit hebben? Of duurt dat enige tijd voordat dit naar een veroordeelde gestuurd wordt?

voske83

• Senior gebruiker
Het uitgangspunt is dat een stempelvonnis binnen 48 uur gemaakt moet worden (of dat in de praktijk haalbaar is, is een tweede). Op het moment dat het stempelvonnis door de politierechter gewaarmerkt is, kan TS er kennis van nemen. Hem wordt slechts een afschrift ervan verstrekt, wanneer hij daarom vraagt.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Het uitgangspunt is dat een stempelvonnis binnen 48 uur gemaakt moet worden (of dat in de praktijk haalbaar is, is een tweede). Op het moment dat het stempelvonnis door de politierechter gewaarmerkt is, kan TS er kennis van nemen. Hem wordt slechts een afschrift ervan verstrekt, wanneer hij daarom vraagt.

@bommel17: al opgevraagt?  :)

MORCIK

• Forum gebruiker
Is er nog een juridisch lichtpuntje te vinden in het woord "Brandweerfotograaf", de strekking ervan, de samentrekking van de twee woorden of dat dit door de verbaliserende ambtenaar verkeerd geïnterpreteerd is?

Het woord 'brandweerfotograaf' zou je onder dezelfde noemer kunnen beschouwen als natuurfotograaf, het drukt je professie c.q. hobby uit, en dat is niet verboden. Maar ik ben vooral benieuwd naar de omstandigheden; hoe zag het bordje eruit? Wat heeft de verdachte t.o.v. de verbaliserende agent verklaard?

Nils

• Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
    • AmbuMedia
Hetgeen ik hier mis is een plaatsnaam waar de overtreding heeft plaatsgevonden en de plaatsnaam en datum waar de rechterlijke uitspraak is gedaan. Of heb ik dit in de hele stroom reacties, waarin iedereen wel een menig heeft, ergens over het hoofd gezien?

Vanmiddag met een aantal politieagenten gesproken, maar deze moesten lachen om het hele verhaal en vermoedden dat het om een broodje aap gaat, enkel en alleen bedoeld om de ergenis van bepaalde personen over 112-fotografen op de hak te nemen of nog meer aan te zwengelen, en daar is een forum zoals dit precies de juiste plek boor. Maar in een echte zaak geloofden zij niet. Hier zou in ieder geval niemand voor een dergelijk bordje achter de ruit bekeurd worden.
Vanavond tijdens de sporttraining gesproken met een kennis die bij een rechtsbijstandsverzekering werkt, en zij gaf aan dat ze het verhaal nogal ongeloofwaardig over kwam.
Daarbij tel ik dat degene die de topic is gestart niet erg vrijgevig is met beloofde gegevens (precieze uitspraak etc.), dus ik twijfel nogal aan het hele verhaal.

rjvaneyk

• Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
Ik heb zelf al veel langer het gevoel dat Bommel17 ons in de maling neemt.

Het persbericht is nog steeds niet verschenen op De Stentor website.

Ook google geeft geen enkel zoekresultaat buiten het forum om.

In ieder geval heb ik wel wel contact opgenomen BZK om eens wat meer informatie los te krijgen
over het gebruik van de autobordjes en de logo's erop.
Hierbij ook dit voorval meegenomen.
Alle publieke mail van BZK loopt via Postbus 51 Informatiedienst.
Een kijken wat die zeggen, zodat we wel informatie krijgen die te controleren is.

Tot nu toe krijg ik de volgende mail al een paar keer terug:

From: Postbus 51 Informatiedienst
To: R.J. van Eijk
Sent: Monday, November 16, 2009 4:54 PM
Subject: Notificatie over: Contact (publieksvraag)

Geachte heer of mevrouw,

Uw kenmerk is E1347723

Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden en hebben uw vraag doorgestuurd naar een collega.

Afhankelijk van de aard en inhoud van uw bericht kunt u binnen drie werkdagen een reactie tegemoet zien.

Met vriendelijke groet,

Postbus 51 Informatiedienst

--------------------------------------------------------------------------------

Dear Sir/Madam,

Your reference is E1347723

Unfortunately, we do not have sufficient information to answer your question. We have forwarded your question to one of our colleagues.

Depending on the nature and content of your message you can expect a reply within three working days.

Kind regards,

rjvaneyk

• Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
Update:

From: Postbus 51 Informatiedienst
To: R.J. van Eijk
Sent: Wednesday, November 18, 2009 8:52 AM
Subject: Notificatie over: Re: Contact (publieksvraag)

Geachte heer of mevrouw,

Uw kenmerk is E1347723

Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden.

Het antwoord op uw vraag kan het beste gegeven worden door een medewerker van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) die uitgebreid op de hoogte is van de regels en richtlijnen. Uw vraag hebben wij daarom voor verdere beantwoording doorgestuurd naar dit ministerie.

Met vriendelijke groet,

--------------------------------------------------------------------------------

Dear Sir/Madam,

Your reference is E1347723

Unfortunately, we do not have enough information to answer your question.

We have forwarded your question to the Ministry of Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). This Ministry has thorough information on the rules and guidelines for this subject.

Kind regards,

Gast48368

• Gast
Is netjes dat ze daar zo serieus mee omgaan, ben benieuwd !