Gebruik van brandweerlogo's/brandweerbordjes door (regionale) brandweerfotografen

Auteur Topic: Gebruik van brandweerlogo's/brandweerbordjes door (regionale) brandweerfotografen  (gelezen 56060 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Wat leuk dat je er serieus op in gaat!
Ja leuk zeg!!!!!!

Als eerste een rechter vindt volgens mij niets, maar past het recht toe op een situatie. Om mijn verhaal door te trekken zouden de rechtenr zich berusten op de jurisprudentie dwz een uitspraak van de rechterlijke macht.
Het probleem is nu juist dat er geen jurisprudentie is ;-)

Mijn stelling heeft weinig met een cao vandoen.
Om te verduidelijken:
Het bordje geeft niet het recht om onder een afzetting door te rijden. De aanklager beweerd dat men met behulp van het bordje onbevoegd een afzetting is gepasseerd. Dit impliceert dat iemand die lid is van de brandweer organisatie op basis van zo'n bordje deels of volledig rechten kan ontlenen aan het tonen van dit bordje (ik ben brandweer dus ik mag erdoor).
De topicstarter geeft aan dat hij op vertoon van een perskaart de eerste afzetting
is gepasseerd en bij de tweede afzetting is staande gehouden omdat er valse
perskaarten in omloop zouden zijn. Het bordjesverhaal kwam pas later aan de orde.
Daarna was het de rechter die vond dat bordje opzettelijk voor het raam was gezet
om toegang te krijgen (eerste pagina van dit topic).

Het is of het een of het ander. Of iedereen mag het bordje voeren en kan er verder niets mee. Of enkel brandweermensen mogen het gebruiken zodat zij op welke wijze dan ook hierdoor meer bevoegdheden hebben dan mensen zonder bordje.
En aan wat voor bevoegdheden denk je dan? En mag het bordje alleen
gevoerd worden als de bevoegdheid van toepassing is of mag het
permanent achter de voorruit zitten?

Leuk he?!
Schattig.....

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Ik vraag mij nog steeds af hoezo de topicstarter dat verbaal heeft gehad, heeft hij zich (naast het bordje) uitgeven als medewerker van de brandweer ... Of heeft hij alleen het bordje achter het raam gehangen en gevraagd of hij door de afzetting mocht om foto's te maken ...
Hij geeft zelf aan dat hij staande was gehouden i.v.m. valse perskaarten.
Daarna moest hij op het bureau komen vanwege het bordje achter het
raam. Maar net als jij en vele anderen zou ik toch wel eens de formele
stukken willen zien.

Toch zit in dit hele verhaal iets kroms:

1) Er zouden valse perskaarten in omloop zijn.
2) Bommel17 heeft een perskaart van een lokale omroep.

Werd hij nu staande gehouden omdat er valse perskaarten van een lokale
omroep in omloop zijn? Is dat een politiezaak of een civiele zaak tussen de
lokale omroep en de kaartvervalsers?

voske83

• Senior gebruiker
Werd hij nu staande gehouden omdat er valse perskaarten van een lokale omroep in omloop zijn? Is dat een politiezaak of een civiele zaak tussen de lokale omroep en de kaartvervalsers?

Dat lijkt me bij uitstek een politiezaak, zeker als er aangifte zou zijn gedaan:

Citaat
Artikel 225 Wetboek van Strafrecht

1.Hij die een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opmaakt of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken, wordt als schuldig aan valsheid in geschrift gestraft, met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.
2.Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk gebruik maakt van het valse of vervalste geschrift als ware het echt en onvervalst dan wel opzettelijk zodanig geschrift aflevert of voorhanden heeft, terwijl hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat dit geschrift bestemd is voor zodanig gebruik.

Rolf Pieters

• Forum gebruiker
  • Rolf Pieters
2) Bommel17 heeft een perskaart van een lokale omroep.

Het enige wat telt bij incidenten is een PolitiePersKaart.
Alle andere perskaarten hebben geen status bij een afzetlint.
"Geen status" hebben is in mijn beleving wel iets anders dan 'vals' zijn.
Een kaart is pas 'vals', als men een kaart die wèl status heeft kopieert en voorziet van gegevens, zonder dat de officiele verstrekker ervan af weet.

Iedereen kan namelijk een perskaartje op zijn eigen PCtje maken.
"Persbureau Snelle Henkie" is zo afgedrukt.

Een goed opgeleide politieman accepteert alleen een officiele PPK om voorbij het lint te komen.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Het enige wat telt bij incidenten is een PolitiePersKaart.
Alle andere perskaarten hebben geen status bij een afzetlint.
"Geen status" hebben is in mijn beleving wel iets anders dan 'vals' zijn.
Een kaart is pas 'vals', als men een kaart die wèl status heeft kopieert en voorziet van gegevens, zonder dat de officiele verstrekker ervan af weet.

Iedereen kan namelijk een perskaartje op zijn eigen PCtje maken.
"Persbureau Snelle Henkie" is zo afgedrukt.

Een goed opgeleide politieman accepteert alleen een officiele PPK om voorbij het lint te komen.

Niet mee eens. Er zijn simpelweg meerdere perskaarten waar helemaal niets mis mee is, denk aan lokale media die vaak met eigen perskaarten werken. Ook iemand die een eigen persbureau heeft, of denkt te hebben, kan gewoon een eigen perskaart maken. Zie het als een soort visitekaartje waarbij het uiteraard aan de agent(en) ter plaatse en de omvang van het incident is om te beoordelen of de houder van zo'n kaart op dat moment toegang krijgt en zo ja, tot welke ring als er sprake is van meerdere ringen.

Zelf heb ik jarenlang gebruik gemaakt van een eigen perskaart. Ik snap niet waarom dit door bepaalde lieden als negatief wordt bestempeld, het was gewoon een kaart waarmee ik mijn werkzaamheden (en afnemers) duidelijk wilde maken en er zijn weinig agenten geweest (tot in de hoogste functies) die mij geen toegang verleenden. Zijn die dan allemaal slecht opgeleid, of weten ook zij dat er meer bestaat dan alleen de PPK?

Rolf Pieters

• Forum gebruiker
  • Rolf Pieters
Er is niks mis met een 'gewone' Perskaart, maar daar waar de politie overgaat tot het aanbrengen van afzettingen hebben die kaarten geen status.

Op de site van de Stichting Landelijke Politieperskaart staat te lezen:

Bij demonstraties, rellen en calamiteiten als gijzelingen, vliegrampen, overstromingen, branden, ongelukken etc. sluit de politie of het bevoegd gezag straten en/of terreinen af voor het publiek.
Om hun werk te kunnen doen laat de politie - in principe - vertegenwoordigers van media op vertoon van de politieperskaart of de rellenkaart toe binnen het afgezette gebied.

De landelijke politieperskaart alsmede de bijbehorende rellenkaart mogen niet worden gebruikt als een toegangsbewijs voor evenementen, grootschalige sportgebeurtenissen of wat dies meer zij, daar waar andere legitimaties als entreebewijzen gelden.

En ja, de bekendheid van de PPK en de regels die daar bij horen is slecht bij de politiemensen zelf.
Het is dan ook de vurige wens van professionele fotografen dat daar eens goed op gelet wordt.

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
We weten het allemaal:
Die lui maken de foto's voor ZICHZELF om uiting en invulling te geven aan hun sensatiezucht, soms met de hoop er een habbekrats aan te verdienen bij de lokale media.

Dit is wel een beetje kort door de bocht naar mijn idee. Mensen die de krant lezen, waarin foto's staan zouden dan ook sensatiezuchtig zijn?

In principe zijn (vrijwillige)brandweerlieden dan ook sensatiezuchtig: ze raken gefrustreerd wanneer er gedurende lange tijd geen inzetten zijn. Ze zijn ethusiast bij een flinke brand en ga nog maar even door. Natuurlijk zal er altijd gesteld worden dat ze het voor de medemens doen. (Ik twijfel daar ook absoluut niet aan, laat dat duidelijk zijn). Maar ook fotografen doen dat. Ze zorgen dat het publiek te zien kan krijgen WAT er is gebeurd. Niets meer en niets minder. Natuurlijk dient een fotograaf zich te houden aan regels en algemeen geldende fatsoensnormen. Daar valt ook onder je houden aan verzoeken en opdrachten van het bevoegd gezag. Zolang je dat doet is er niets aan de hand, en zul je ook alle gelegenheid krijgen voor het maken van je foto's.
Zo werkt het bij mij in de regio in ieder geval wel. De samenwerking is prima, en de politie kent de negatieve uitzonderingen echt wel (PPK houders en niet-PPK houders).

Gewoon netjes blijven en je ding doen toch???

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Er is niks mis met een 'gewone' Perskaart, maar daar waar de politie overgaat tot het aanbrengen van afzettingen hebben die kaarten geen status.

Blijkbaar wel, dat probeerde ik in mijn vorige posting duidelijk te maken. Je snapt dat ik die kaart nooit nodig had bij incidenten waar geen sprake was van een afzetting. Hoe groter het incident, hoe groter de kans dat alleen PPK-houders toegang krijgen.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Op de site van de Stichting Landelijke Politieperskaart staat te lezen:
...

Op dezelfde site, zelfde pagina staat (zonder schreeuwerig rood):

In beginsel wordt er door de politie van afgezien een journalist aan te houden, die aanwezig is bij een kraakactie, ontruiming, protestactie of demonstratie, indien deze
a. zich als journalist kan legitimeren (bijv. door middel van de landelijke politieperskaart);
b. zich onthoudt van daden die niet geacht kunnen worden samen te hangen met zijn beroepsuitoefening.

Bijvoorbeeld en dus niet uitsluitend....
Verder is bekend dat in veel regio's bepaalde titelperskaarten vrijwel dezelfde
rechten geven. Daarom ook mijn vraag hoe het zit met vervalsingen.

Gast48368

• Gast
Dit is wel een beetje kort door de bocht naar mijn idee. Mensen die de krant lezen, waarin foto's staan zouden dan ook sensatiezuchtig zijn?

In principe zijn (vrijwillige)brandweerlieden dan ook sensatiezuchtig: ze raken gefrustreerd wanneer er gedurende lange tijd geen inzetten zijn. Ze zijn ethusiast bij een flinke brand en ga nog maar even door. Natuurlijk zal er altijd gesteld worden dat ze het voor de medemens doen. (Ik twijfel daar ook absoluut niet aan, laat dat duidelijk zijn). Maar ook fotografen doen dat. Ze zorgen dat het publiek te zien kan krijgen WAT er is gebeurd. Niets meer en niets minder. Natuurlijk dient een fotograaf zich te houden aan regels en algemeen geldende fatsoensnormen. Daar valt ook onder je houden aan verzoeken en opdrachten van het bevoegd gezag. Zolang je dat doet is er niets aan de hand, en zul je ook alle gelegenheid krijgen voor het maken van je foto's.
Zo werkt het bij mij in de regio in ieder geval wel. De samenwerking is prima, en de politie kent de negatieve uitzonderingen echt wel (PPK houders en niet-PPK houders).

Gewoon netjes blijven en je ding doen toch???

Ik weet hoe het werkt in jullie regio, maar om nu te zeggen dat er gefrustreerde brandweerlieden zijn omdat er lange tijd geen inzetten zijn vind ik weer wat overdreven.

Wel heb ik gemerkt dat mensen met een perskaart DENKEN en ZELF GAAN GELOVEN dat ze meer rechten hebben. Enkele draven hier in door. Daar raakt de hulpverlener gefrustreerd van, zowel brandweer, politie en GGD.

Als je gewoon netjes je beurt afwacht, overlegt met de hulpverleners is er niks aan de hand en heb je ook echt niet een of andere gekke kaart nodig. Maar soms lijkt het een wedstrijdje te worden van> Ik heb die kaart en DUS heb ik meer rechten dan jou......