Gebruik van brandweerlogo's/brandweerbordjes door (regionale) brandweerfotografen

Auteur Topic: Gebruik van brandweerlogo's/brandweerbordjes door (regionale) brandweerfotografen  (gelezen 56061 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Dus je hoeft niet perse een Politieperskaart te hebben, een eigen kaart, of van welke club of blad dan ook is ook goed. Dus eigenljk mag elke burger, als hij maar iets wat lijkt op een perskaart, en een apparaat heeft waar hij foto's mee kan maken(mobieltje) door de afzetting. Koop een hesje met een mooie tekst, een mouwembleem van de brandweer (brandweerwinkel) erop naaien en hij kan zijn foto's maken.
ïk ben fotograaf van het "forum" kijk maar naar mijn kaartje en dus mag ik over gaan en staan waar ik wil.
Moet je eens kijken hoeveel van die sensatiezoekers met meerdere pagers aan hun broek tegenwoordig zij aan zij foto's staan te maken. En allemaal een eigen website, en maar plaatsen op het zgn "officiele forum". (staat wel het Brandweerlogo op, mag dat?)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Gast48368

• Gast
Ja, iedereen mag foto's maken, met of zonder hesje, als je maar een camera hebt.

Wildgroei mbt onjuistheid mbt gebruiken van het logo neemt steeds toe. Maar nogmaals, dit werd nooit gecontroleerd of energie in gestoken.......tot nu dus.  ;)

Maar ik zou heel graag het gehele verhaal eens willen horen van de fotograaf in kwestie.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Dus je hoeft niet perse een Politieperskaart te hebben, een eigen kaart, of van welke club of blad dan ook is ook goed.
...
Dat zeg ik niet maar het is vaak wel zo. Een formele titelperskaart van de lokale
krant of een eigen gemaakt perskaartje zijn toch nog steeds twee verschillende
dingen. Wel ben ik het met velen eens dat dat de politie op straat soms het
verschil niet kent. Laatst kreeg een collega van mij zelfs het verzoek om zijn
PPK te laten zien zodat de ene agent de andere agent kon laten zien hoe een
PPK er uit ziet.

Ja, iedereen mag foto's maken, met of zonder hesje, als je maar een camera hebt.
Dat klopt, maar dan wel buiten de afzetting ;-)

Maar ik zou heel graag het gehele verhaal eens willen horen van de fotograaf in kwestie.
Ik denk dat daar de kern van het verhaal in zit. Het GEHELE verhaal van voor
tot achter.

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Ik weet hoe het werkt in jullie regio, maar om nu te zeggen dat er gefrustreerde brandweerlieden zijn omdat er lange tijd geen inzetten zijn vind ik weer wat overdreven.

Wel heb ik gemerkt dat mensen met een perskaart DENKEN en ZELF GAAN GELOVEN dat ze meer rechten hebben. Enkele draven hier in door. Daar raakt de hulpverlener gefrustreerd van, zowel brandweer, politie en GGD.

Als je gewoon netjes je beurt afwacht, overlegt met de hulpverleners is er niks aan de hand en heb je ook echt niet een of andere gekke kaart nodig. Maar soms lijkt het een wedstrijdje te worden van> Ik heb die kaart en DUS heb ik meer rechten dan jou......

Gefrustreerd is misschien niet het juiste woord, maar ze zitten wel "te wachten" op een inzet als er al langere tijd niets is geweest. Dat houdt je ook scherp als hulpverlener, en ik bedoel het dan ook niet negatief.

Verder ben ik het helemaal met je eens dat wanneer je netjes op je beurt wacht, de algemeen geldende fatsoensnormen in acht neemt, en met aanwezige hulpverleners zaken even kort sluit, je heel veel kunt en mag. We hebben hier geen enkel probleem op dat gebied moet ik zeggen.
Het voordeel van een kaart zou kunnen zijn dat die uitgegeven worden door een organisatie waarvan de hulpverleningsdiensten weten dat de betreffende organisatie zich aan een bepaalde code houdt, en waar regelmatig overleg mee is. Ze weten dan dat de betreffende fotograaf weet wat wel en niet "mag". Ze zouden dan dus minder hoeven te letten op het doen en laten van mensen met een dergelijke kaart. Verdere voordelen zie ik er ook niet in.

Bordjes heb je in dergelijke gevallen niet nodig denk ik.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Jemig, dit begint nu meer op een 'bash de hobbyfotografen'-topic te lijken dan waar het oorspronkelijk over ging... ::) :-X ik voel mij wel min of meer aangesproken, omdat ik in het bezit ben van een tweetal hesjes, een camera en een pager... én ik beheer een eigen website en ik plaats foto's op dit forum. Waarom wordt er dan (ook in andere reacties overigens) gelijk gesproken over types die met hun zelfgemaakte pasjes belangrijk gaan lopen doen? Misschien is het in sommige regio's zo verziekt dat dit soort sancties nodig zijn, maar als je netjes vraagt of je eventjes voorbij het lintje mag (desnoods onder begeleiding - niet met het tonen van pasjes oid...) en je gaat niet lopen opscheppen over waarvoor je fotografeert, krijg je meestal meer dan dat je 'ego' gaat lopen doen. We leven hier vooralsnog in een vrij land waabij je op straat gewoon mag fotograferen... en de mensen die met verstand en met passie voor fotografie langs de zijlijn staan hoeven echt niet door zo'n minachtende opmerking gelijk voor één worden aangezien met de mensen die het wel verpesten.

Mag het trouwens ook duidelijk zijn dat hesjes (in mijn geval) er ook zijn voor mijn eigen veiligheid? Als ik in het donker - netjes achter een lijntje sta - dan vind ik het prettiger dat ik wat beter kan worden gezien met een hesje aan. Of is het tegenwoordig ook al not done om als bijvoorbeeld hardloper of fietser met een hesje rond te lopen / fietsen, omdat je dan ook wel eens gezien kan worden als..? ;)

Overigens, over dat gefrustreerde brandweermannen verhaal. Ik kan me er best wat bij voorstellen hoor dat je gefrustreerd kunt raken... dat zal dan 9 van de 10 keer komen door de zoveelste OMS waar je voor Jan Piet L.l naar toe mag... dat haalt behoorlijk wat enthousiasme weg...
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Dit topic dwaalt een beetje af doordat de TS (haast) niet meer reageert.... Is er niemand in de omstreken van Zwolle die eens bij zijn contacten wat kan na vragen over het hoe en wat?

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker

Mag het trouwens ook duidelijk zijn dat hesjes (in mijn geval) er ook zijn voor mijn eigen veiligheid? Als ik in het donker - netjes achter een lijntje sta - dan vind ik het prettiger dat ik wat beter kan worden gezien met een hesje aan.

Dat is inderdaad de eerste reden voor een hesje...
Door de vanzelfsprekendheid van deze reden ga je er in dit topic gemakkelijk aan voorbij.

We hebben hier in de regio zelfs op verzoek/aanwijzing van de politie de oranje hesjes ingeruild voor de gele. Die vallen beter op was de redenatie.
En ja, ik heb op mijn hesje ook laten drukken FOTOGRAAF, omdat je dan kunt zien dat ik daar sta om een foto te kunnen maken, en niet een hulpverlener ben. Uiteraard zal ik eerst kijken of ik hulp kan verlenen totdat professionele hulp komt, en zal de camera in de tas/auto blijven totdat het slachtoffer de juiste hulp krijgt.
Uitgangspunt is dat ik geen slachtoffers herkenbaar in beeld breng.
Daardoor is het ook geen probleem om achter een lintje te blijven staan zolang er slachtoffers op de plek aanwezig zijn. Als je naderhand dan de gelenheid krijgt om je plaatjes te maken, is het voldoende toch?

Bij evt afzettingen vraag ik netjes of ik er langs mag om foto's te maken. Als er dan gevraagd wordt of ik aan kan tonen dat ik voor het betreffende medium foto's maak, haal ik mijn kaart tevoorschijn. Niet eerder, het is niet de bedoeling om de kaart als toegangspas te gebruiken. Dit werkt meestal in je nadeel, op die manier toegang willen "afdwingen".

Gewoon jezelf blijven, credit opbouwen en netjes te werk gaan. Meer is niet nodig om een hobby als incident fotograaf uit te kunnen oefenen.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Jemig, dit begint nu meer op een 'bash de hobbyfotografen'-topic te lijken dan waar het oorspronkelijk over ging... ::) :-X

Dat heb ik eerder ook al eens geroepen. Sommigen zien hun kans schoon om nogal ongenuanceerd om zich heen te trappen en dat is jammer. Een beetje genuanceerder mag ook wel. Er lopen zat integere 112-fotografen rond. Niet ieder persoon met een pager aan de broekriem is een sensatiezoeker.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
De integere vallen ook niet op maar schitteren door hun onopvallende gedrag.  :)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
De integere vallen ook niet op maar schitteren door hun onopvallende gedrag.  :)
Zo mooi gesproken. 8) ;D