Mag het trouwens ook duidelijk zijn dat hesjes (in mijn geval) er ook zijn voor mijn eigen veiligheid? Als ik in het donker - netjes achter een lijntje sta - dan vind ik het prettiger dat ik wat beter kan worden gezien met een hesje aan.
Dat is inderdaad de eerste reden voor een hesje...
Door de vanzelfsprekendheid van deze reden ga je er in dit topic gemakkelijk aan voorbij.
We hebben hier in de regio zelfs op verzoek/aanwijzing van de politie de oranje hesjes ingeruild voor de gele. Die vallen beter op was de redenatie.
En ja, ik heb op mijn hesje ook laten drukken FOTOGRAAF, omdat je dan kunt zien dat ik daar sta om een foto te kunnen maken, en niet een hulpverlener ben. Uiteraard zal ik eerst kijken of ik hulp kan verlenen totdat professionele hulp komt, en zal de camera in de tas/auto blijven totdat het slachtoffer de juiste hulp krijgt.
Uitgangspunt is dat ik geen slachtoffers herkenbaar in beeld breng.
Daardoor is het ook geen probleem om achter een lintje te blijven staan zolang er slachtoffers op de plek aanwezig zijn. Als je naderhand dan de gelenheid krijgt om je plaatjes te maken, is het voldoende toch?
Bij evt afzettingen vraag ik netjes of ik er langs mag om foto's te maken. Als er dan gevraagd wordt of ik aan kan tonen dat ik voor het betreffende medium foto's maak, haal ik mijn kaart tevoorschijn. Niet eerder, het is niet de bedoeling om de kaart als toegangspas te gebruiken. Dit werkt meestal in je nadeel, op die manier toegang willen "afdwingen".
Gewoon jezelf blijven, credit opbouwen en netjes te werk gaan. Meer is niet nodig om een hobby als incident fotograaf uit te kunnen oefenen.