Gebruik van brandweerlogo's/brandweerbordjes door (regionale) brandweerfotografen

Auteur Topic: Gebruik van brandweerlogo's/brandweerbordjes door (regionale) brandweerfotografen  (gelezen 56044 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

• Senior gebruiker
ďk ben fotograaf van het "forum" kijk maar naar mijn kaartje en dus mag ik over gaan en staan waar ik wil.
Moet je eens kijken hoeveel van die sensatiezoekers met meerdere pagers aan hun broek tegenwoordig zij aan zij foto's staan te maken. En allemaal een eigen website, en maar plaatsen op het zgn "officiele forum". (staat wel het Brandweerlogo op, mag dat?)

Ik denk dat jij ook heel goed weet dat (als het goed is) alleen een politie perskaart door de man/vrouw bij het lint geaccepteerd zal worden.

Ja; er zullen mensen zijn die met een stuk huisvlijt 'uit de printer' aan komen. Of zelfs met een officiële perskaart (ahum) van de regionale omroep van Zuid-Brugleuningerveen. Probleem (voor hen) is dat dat allemaal geen politieperskaarten zijn.

Dat gezegd hebbende: meestal vragen wij (als fotografen van regio15) even netjes of we erdoor mogen. Vaak (zo niet altijd) mag dat wel. Maar goed; dat is dus geen recht.

En uiteraard geldt dan 'binnen het lint' hetzelfde als voor de andere fotografen: houd je aan de aanwijzingen, loop niet in de weg; wees bedacht op sporen die je niet mag verstoren etc.

En als het niet mag of kan: dan gewoon 'als gewone burger' achter het lint. Tja. Niks mis mee.

Blijkbaar heb je gekke dingen mee gemaakt; en je hebt dan alle recht om je daarover op te winden. Maar probeer alleen niet alle fotografen over 1 kam te scheren. Hulpverleners en fotografen zijn allebei beroepsgroepen die met hun vak bezig zijn; en die elk hun plaats en functie binnen onze samenleving hebben.

Peen

PS: ik zie hier (Haaglanden) meestal alleen collega fotografen van 'marofer'; 'district8'; 'regio15'; of 'brandweer westland'. Ik heb er nog nooit eentje rond zien lopen of zich voor horen stellen met 'fotograaf brandweerforum'. Ik weet niet in welke regio je zit; maar ik heb er ook nog nooit van gehoord, dat iemand zich zo voorstelt bij het lint....
Redacteur van

rjvaneyk

• Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
Hierbij een officieel bericht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties omtrent het bezit en gebruik van autobordjes zoals in dit topic genoemd.
Hierbij ook opheldering over de BZK-striping.

Mail:

From: BZK-BDGV
To: R.J. van Eijk
Sent: Monday, November 23, 2009 10:52 AM
Subject: Uw mail van 16 november 2009

Beste heer Van Eijk,

De heer B. van Deelen van de LFR heeft het antwoord op uw vraag naar mij gestuurd.  
De bordjes zijn al jaren op de markt.
De brandweerbordjes inclusief striping op de bordjes zijn toegestaan.
Deze zijn ook op de site brandweerhuisstijl te vinden onder leveranciers.
De bordjes worden alleen door vrijwillig personeel gebruikt om zich te onderscheiden.
Uiteraard mag men zo'n bordje niet gebruiken om bepaalde ontheffingen te krijgen.
En misbruik door derden wordt gestraft.
Dit antwoord geldt ook voor de door u bedoelde autobordjes.

Met vriendelijke groet,

R. Hanoeman
Beleidsmedewerker Bureau Directoraat-Generaal Veiligheid
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Rolf Pieters

• Forum gebruiker
  • Rolf Pieters
Hierbij een officieel bericht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken

Dit antwoord geldt ook voor de door u bedoelde autobordjes.

Nou, duidelijke taal.
Mijn interpretatie:
- Een auto bordje "BRANDWEER" of "BRANDWEER FOTOGRAAF" mag uitsluitend worden gebruikt door personeel van de Vrijw. Brandweer.
- Aan dit bordje mag men geen extra rechten ontlenen.
- Ieder ander die een dergelijk bordje gebruikt wordt gestraft.

Nah goed, alle (hobby)fotografen die niet zelf lid zijn van de vrijwillige brandweer zijn nu gewaarschuwd.

Het zou netjes zijn als de instanties die deze bordjes verkopen, de koper hier ook op wijzen.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Nah goed, alle (hobby)fotografen die niet zelf lid zijn van de vrijwillige brandweer zijn nu gewaarschuwd.

Het zou netjes zijn als de instanties die deze bordjes verkopen, de koper hier ook op wijzen.
tsja, mijn GBV zegt dit al jaaaren, zo moeilijk is dat toch niet?  ::)
Samen sterk in de hulpverlening!

Uitgerust!

• Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • Pluk de dag!
Wel duidelijk: het mag niet misbruikt worden.

Aan de anderekant ook weer vaag, hoe kan je iets misbruiken als er geen rechten aanzitten?
Ik denk dat degene die er rechten aan koppelen eens achter hun oor moeten krabben.
Wat ik bedoel; waarom krijgt iemand doorgang doormiddel van een bordje zonder betekenis?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”

Enrique

• Senior gebruiker
Wel duidelijk: het mag niet misbruikt worden.

Aan de anderekant ook weer vaag, hoe kan je iets misbruiken als er geen rechten aanzitten?
Ik denk dat degene die er rechten aan koppelen eens achter hun oor moeten krabben.
Wat ik bedoel; waarom krijgt iemand doorgang doormiddel van een bordje zonder betekenis?

Juist, er wordt NIET gezegd dat het bezit/voeren verboden is. Alleen MISBRUIK ervan. Oftewel: als ik het leuk vind staan achter mijn voorruit mag ik er lekker mee rondrijden, zolang ik er maar niet mee probeer door afzettingen te komen of iets dergelijks.
greetz,  Enrique

Uitgerust!

• Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • Pluk de dag!
Hoe kan het dat iemand op vertoon van een brwbordje door een afzetting komt, er zitten helemaal geen rechten aan gekoppeld? toch?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”

NicoHeerlen

• Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Ik heb hier al eens een hele discussie over gehad.. het is een functie omschrijving van iemand die foto's maakt van de brandweer zelf. En ik vindt dus dat je het bordje gewoonweg niet in je auto moet hebben. Het werkt alleen maar misleidend..

Gewoon die bordjes laten voor de mensen waarvoor de bedoeld zijn. Hier in het zuiden hebben we ook een team vanuit de brandweer "Foto en Videoteam Brandweer zuid-limburg".. Zij zijn gewoon de brandweer fotograaf.

Oké je maakt foto's bij branden etc. MAar dat maakt  je geen brandweer fotograaf, maar EEN Fotograaf.. en van mij mag je ook nog PERS Fotograaf heten.. maakt mij niet uit...

MAar ga geen bordjes voor je ruit gooien met een functie die binnen de brandweer actief is.. want dan mag je in mijn ogen gewoon gestraft worden.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.

JelZo

• Senior gebruiker
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Juist, er wordt NIET gezegd dat het bezit/voeren verboden is. Alleen MISBRUIK ervan. Oftewel: als ik het leuk vind staan achter mijn voorruit mag ik er lekker mee rondrijden, zolang ik er maar niet mee probeer door afzettingen te komen of iets dergelijks.

Het gebruik(met een zichbaar bordje rijden) door niet-brandweer is strafbaar. Het in het bezit hebben van een dergelijk bordje niet.

De bordjes worden alleen door vrijwillig personeel gebruikt om zich te onderscheiden.
Uiteraard mag men zo'n bordje niet gebruiken om bepaalde ontheffingen te krijgen.

Wous79

• Junior gebruiker
  • **
Ik denk dat de kern van het verhaal is dat het bordje vertrouwen wekt op het moment dat het gebruikt word zoals bijvoorbeeld achter de voorruit. Volgens mij overschrijd je hiermee al de grens van misbruik...