Op veel plekken langs de grote rivieren zoals bijvoorbeeld o.a. Sliedrecht etc. zijn dompelpompen op de autospuiten al (veel) langer in gebruik. Je kunt van lager (>6 meter) en verder makkelijker water halen dan middels de zuigbuis, je bent bovendien veel flexibeler qua opstelling van de autospuit.
De 18 nieuwe autospuiten in opdracht voor Amsterdam krijgen ook dompelpompen ipv de zuigbuizen.
Er zijn uitvoeringen waar de dompelpomp zorgt voor de wateraanvoer naar de "standaard pomp" van de autospuit en er zijn uitvoeringen waar de dompelpomp het zelfde volume en druk leveren als de standaard pomp autospuit.
Kun jij aangeven waar voertuigen zijn van de laatste uitvoering die jij benoemd ??
Ik ken ze niet.
In NL zijn alle ASsen en TSsen met DP van het eerst genoemde type, aangezien 95% van de inzetten geen inzet van zuigslang of DP nodig is omdat er vanaf de brandkraan gewerkt word en dan is zo'n dompelpomp erg onhandig aankoppelen.
PS: in Nederland worden over het algemeen geen zuigbuizen gebruikt, maar zuigslangen.
Duitse voertuigen hebben vaak zuigbuizen, deze zijn korter en stugger als een zuigslang.