Omdat het lekker fietsweer is, even langs kazerne gereden voor wat foto's:
De volledige kast (rechtsachter). De onderste plank speelt niet mee, dat is de voorraad SVM, oliën etc. Bovenin de haspel met hydraulische slangen, rechts daarvan de hydraulische pomp. Het grote rode blok is de dompelpomp welke in het water gegooid kan worden. Het rode plastic omhulsel is een drijver welke ook simpel gedemonteerd kan worden. Als je deze er af haalt blijft de pomp zelf over, ongeveer de helft van de dikte van het geheel dat je ziet. Toevalligerwijs is dit precies de maat van een open geboorde put...
Rechts van de pomp de 2 slangen welke ik in een eerdere post benoemd had.
Bovenaanzicht van de dompelpomp: Storz-aansluiting van de slang is beter zichtbaar.
Foto van de 'normale' pomp. Gewoon omdat het kan.
Bediening van de hydraulische pomp. Zoals je ziet is dit geen raketwetenschap.
Nog even een korte uitleg van de werking, voor de geïnteresseerde leken onder ons:
De pomp werkt met olie (hydrauliek) als aandrijving. Bovenop zie je 2 slangen zitten: 1 voor de aanvoer van olie, 1 voor de afvoer. Onder een enorm hoge druk, soms bijna 300 bar, wordt de olie door de pomp heen geperst. In de pomp zit een waaiertje waar de olie tegenaan drukt. Daardoor gaat de waaier hard draaien, wat weer een as in beweging zet. Die as loopt door naar de onderkant van de pomp, waar een grote waaier aan bevestigd zit. Deze gaat ook bewegen, waardoor water opgepompt wordt. Voila!
Waarom niet in iedere TS: kosten en gebrek aan ruimte? Een zuigslang werkt toch ook...
Ik ben in ieder geval voorstander van het dompelpomp systeem.