Hulpverlening tijdens SOLAR Weekend Festival

Auteur Topic: Hulpverlening tijdens SOLAR Weekend Festival  (gelezen 16047 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #10 Gepost op: 4 augustus 2014, 12:50:41
Het aantal ritjes is best hoog, in vergelijking met andere festivals (waarvan sommige zelfs groter zijn). Vandaar dus opvallend.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 4 augustus 2014, 12:51:04
ongeacht of het een slechte RIE is of dat men te weinig geld in de medische zorg wil steken...men heeft niet nagedacht...en dan is dat hetzelfde als helmen aanschaffen voor THV waarbij je als EHBO'er toch geen functie hebt....

en dat het niet binnen dit topic hoort heb je gelijk in...maar de essentie is hetzelfde

Oftewel....SOLAR geeft in verhouding meer ritten dan een ander evenement van dezelfde categorie. En men zou hier op kunnen anticiperen als het elk jaar op dezelfde punten anders loopt dan gedacht...maar het kan ook eenvoudig toeval zijn.

Rood123

• Forum gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 4 augustus 2014, 12:52:21
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1287206 date=1407149441
Het aantal ritjes is best hoog, in vergelijking met andere festivals (waarvan sommige zelfs groter zijn). Vandaar dus opvallend.
Hoe vergelijk je dit dan?

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 4 augustus 2014, 12:52:59
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1287206 date=1407149441

De aantallen van alarmering voor het (heli-)MMT zijn ook erg erg erg hoog in vergelijking met de daadwerkelijke inzetten....maak je je daar ook druk om dan??

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #14 Gepost op: 4 augustus 2014, 12:54:08
Ik wil niet iemand of een partij beschuldigen of wat dan ook.

Dus wat verwijt ik wie dan?

En nogmaals: Ik ga op dit topic niet verder in over die helmen. Daar is een eigen topic over waarin dingen besproken zijn, dat jij het niet (wilt) begrijpen kan ik niks aan doen. Accepteer het dan gewoon en leef verder ipv oude koeien uit de sloot halen.

Ik weet niet wat er is bij jou dat jij iets tegen mij hebt Pleegje_ maar wat ik ook zeg is niet zo volgens jou, zelfs als je er geen zak vanaf weet omdat je situaties niet kent.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #15 Gepost op: 4 augustus 2014, 13:02:03
Ik vind het aantal ritten best meevallen gezien het evenement een paar dagen duurt. De drukste dag was zo te zien zondag met 7 ritjes, wellicht is er gewoon afgesproken met de verschillende betrokken partijen dat er niet op het evenement zelf met bewakingsbedden etc gewerkt wordt maar dat die gewoon na de eerste opvang door het ALS team op het evenement doorgestuurd worden naar het ziekenhuis. Het is ook bijna allemaal A2.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 4 augustus 2014, 14:48:17
10 ritten in 4 dagen met 27.000 bezoekers, zet dat af tegen het gemiddelde aanbod van patiënten wat je hebt op een dergelijk evenement, dan valt dit heel erg mee. Het is maar waar je je druk over maakt...

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #17 Gepost op: 4 augustus 2014, 19:45:48
Waar halen jullie het getal van 10% van de bezoekers komt op de eerste hulp post vandaan?

In de literatuur vind ik vooral aantallen van 2-4 % van de bezoekers, en onze ervaring is zeker niet hoger.

Voor een middelmatig groot meerdaags festival is het in mijn ervaring wel veel om 10 mensen met een ambulance af te laten voeren, en als dit inderdaad een terugkerend iets is is het aan de GHOR om hier bij de evenementenadvisering rekening mee te houden en strengere eisen te stellen. Echter als er al EHBO en ALS zorg (echte ALS) aanwezig is kun je weinig meer doen. Je kunt namelijk niet alle slachtoffers op een evenement bewaken/je moet dit niet altijd willen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 4 augustus 2014, 19:55:41
Citaat van: Golly link=msg=1287306 date=1407174348
Waar halen jullie het getal van 10% van de bezoekers komt op de eerste hulp post vandaan?

In de literatuur vind ik vooral aantallen van 2-4 % van de bezoekers, en onze ervaring is zeker niet hoger.

Voor een middelmatig groot meerdaags festival is het in mijn ervaring wel veel om 10 mensen met een ambulance af te laten voeren, en als dit inderdaad een terugkerend iets is is het aan de GHOR om hier bij de evenementenadvisering rekening mee te houden en strengere eisen te stellen. Echter als er al EHBO en ALS zorg (echte ALS) aanwezig is kun je weinig meer doen. Je kunt namelijk niet alle slachtoffers op een evenement bewaken/je moet dit niet altijd willen.

het getal 10% komt voort uit de literatuur en is evidenced based Golly..informeer maar eens bij je leidinggevenden van de MOS. Dit getal word i.p. altijd gehanteerd in de diverse RIE die worden gemaakt voor een (groot/klein) evenement.

En 10 mensen afgevoerd in een paar dagen....dat valt best mee gezien het risicoprofiel van dit evenement.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #19 Gepost op: 4 augustus 2014, 20:12:36
Ik heb geen "leidinggevenden" bij de MOS, en kijk uit naar je onderbouwing van je claim betreffende de  evidence Pleegje!

Ik heb inmiddels redelijk wat artikelen gelezen over evenementenhulp en redelijk wat jaartjes ervaring op evenementen en op een evenement met 30.000 bezoekers bezoeken er geen 3000 mensen de ehbo. de aantallen schommelen natuurlijk naar gelang het om een sport, muziek of ander evenement gaat maar als 10% van de bezoekers medische zorg nodig heeft is er iets heel erg fout.

2-4 % MUR (Medical Usage Rate) is een veel realistischer percentage, al is het in mijn ervaring (grote en kleine evenementen) nog steeds hoog.

Als je naar de Geneeskundige advisering Publieksevenementen van GHOR NL kijkt zijn ehbo-posten daar ook niet op ingericht.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis