Enige tijd terug heb ik met het Rode Kruis op een dance evenementje samengewerkt met een commerciële partij die "ALS" leverde. Ik begon me toen af te vragen wat de eisen voor ALS zorg eigenlijk zijn
Wat zijn de wettelijke kaders voor het verlenen van ALS zorg in Nederland?
Welke kwalificaties moeten de hulpverleners hebben?
Zelfstandig bevoegd zijn in NL alleen Artsen, tandartsen en verloskundigen, en deels VS-en en PA's.
Alle andere hulpverleners hebben tijdens hun reguliere werk te maken met standing orders (protocollen) of directe opdrachten van een Zelfstandig bevoegde. Dit is dan alleen zo binnen hun eigen werkgever en kan bij een andere werkgever anders zijn (zo mogen doktersassistentes injecties geven op gezag van de huisarts, maar mogen ze dat bij een andere werkgever misschien niet)
Als we deze redenering doortrekken naar de Evenementenhulp zouden alleen Artsen, (en organisaties die een MMA hebben die de BIG geregistreerde niet-zelfstandig bevoegde protocollen laat uitvoeren) ALS zorg kunnen bieden op evenementen (ongeacht of ze in hun reguliere baan deze taak wel uitvoeren.
In noodgevallen mag een ziet zelfstandig bevoegde hulpverlener die bekwaam is een bepaalde handeling uitvoeren, echter lijkt dit me een erg slechte basis voor een bedrijf om zijn dienst op t baseren, je kiest er namelijk voor om een (betaalde) hulpverlener met alle middelen voor ALS in te zetten en laat hem deze ook gebruiken, je zoekt de situatie op en er kan dus eigenlijk geen sprake meer zijn van een noodsituatie.
Hoe is dit in NL geregeld bij de bedrijven die ALS leveren? Wordt hierop door de GHOR bureaus die de ALS zorg in de vergunning laten zetten op gecontroleerd?
Is er jurisprudentie over?
ik hoor graag jullie mening!