Waarom heb je al die materialen bij die je niet mag gebruiken?
Geen idee om eerlijk te zijn, het is ook niet mijn beslissing. De KNMV heeft al eis (als ik het goed heb begrepen) dat er een mobiele behandelruimte bij bepaalde wedstrijden staan. Hierin zijn ook diverse materialen (zoals ik eerder schreef)
op een gegeven moment kregen we een interessante discussie: er werd geopperd dat wanneer bepaalde materialen er zijn (waaronder medicatie) of het dan geen idee is om verpleegkundigen bij te scholen in het gebruik ervan en daarbij protocollen op te stellen (onder supervisie van een arts). Mijn tegenargument was dat ik dan verwacht dat de drempel om deze te gaan gebruiken steeds lager kan worden (niet voor mijzelf, maar mogelijk wel voor anderen)
De evenementenhulpverleningsclub heeft opiaten op voorraad, afspraken met een apotheker, houden een opiatenlijst bij, er zijn waarborgen zoals voorkomen dat er geneesmiddel over datum op voorraad zijn, een verpleegkundige kan zelf bepalen dat hij/zij Fentanyl IV toedient bij femurfractuur (LPA = ketamine).
Hoe zien de waarborgen er uit bij overdracht aan de ambulancedienst (binnen 15 minuten ter plaatse). Wat als de ambulancedienst niet weet dat er al fentanyl IV is gegeven of mogelijk een hoge dosering is gegeven dan gebruikelijk?
Heeft de evenementenboer Narcan in de gereedschapskist?
Werkelijk geen idee
Op alle vragen eigenlijk niet (buiten die dat er geen Narcan bij zit)
Ik zou persoonlijk deze medicatie (of überhaupt welke medicatie dan ook) op eigen houtje gegeven hebben, persoonlijk vindt ik het niet kunnen
Maar dit is een SEH verpleegkundige, die buiten de SEH en zonder supervisie van een arts werkt. Geen ambulance verpleegkundige die ervoor opgeleid is.
Ja inderdaad, ik heb inmiddels gevraagd hoe het geregeld is met de supervisie, protocollen, medicijnen en materialen. Had ik vorig jaar al opgepakt bij deze organisatie, maar uiteindelijk is dat wat verwaterd omdat ik minder evenementen deed
En in opdracht van wie zou jij dan een infuus inbrengen en medicatie geven?
Dat zou ik dus ook niet doen. Ik kan me alleen voorstellen dat in een noodweer situatie (worst case scenario) dit eventueel noodzakelijk zou kunnen zijn. Hiervoor heb ik dus altijd een LPA boekje bij en het mobiele nummer van de (huis) arts die de supervisor van ons is.
maar zoals ik al eerder aangaf, dan moet het wel heel raar lopen. Enige wat ik me nu zo zou kunnen bedenken is een anafylactische shock waarbij de ambulance, MMT en of Huisartsenpost niet op tijd erbij zou kunnen komen