Maar blijkbaar gaat men er al van uit dat het kan gebeuren. Anders heb je de spullen niet bij je. Dus is het dan nood? Of had je het kunnen verwachten en had je dus een arts bij je moeten hebben.
Dit is trouwens het nut van de arts op evenementen waar we het eerder over hadden.
Natuurlijk zijn er materialen die er zijn omdat ze bepaalde dingen (kunnen) verwachten, zoals een beenspalk en een schepbrancard, maar ook een harde plank, nekkraag en immobilisatie materiaal
op zich logische materialen om bij een motor cross evenement te hebben
Alleen niemand verplicht mij om alle materialen te gebruiken (beenspalk en schepbrancard voel ik me vertrouwd genoeg mee (afhankelijk van het aard van het letsel natuurlijk). De nekkraag in combinatie met de immobilisatiematerialen gebruik ik niet, simpelweg omdat enerzijds ik me er niet vertrouwd genoeg voor voel en anderzijds bewust ben van de eventuele nadelen.
mocht deze indicatie er zijn (immobilisatie) dan is het voor mij simpel: handmatig immobiliseren en ambulance
Wanneer ik het heb over nood breekt wet in het kader van de Wet BIG, dan zou een van situaties kunnen zijn (en misschien wel de enige) dat er een (heftige) anafylactische shock op basis van bijv. een bijensteek.
Zou dan de redenatie dat je materialen mee neemt omdat je iets kan verwachten nog gelden, een motorcross evenement geeft mijn inziens geen verhoogde kans op het oplopen van een Anafylactische shock dan bijv een braderie (met meer zoete verkoopwaar)
dan zie ik het persoonlijk zo dat op dat moment dat wanneer zo een extreme situatie optreedt, waarbij er niet snel genoeg een arts en of ambulance (MMT) bij kan zijn, ik de materialen (die niet voor deze indicatie zijn mee genomen) mag en kan gebruiken ook al liggen ze niet binnen mijn oorspronkelijke bevoegdheid.
Maar misschien heb ik het mis, maar dat is zoals ik het interpreteer en als het niet zo is dan hoor ik het graag. Leer graag
Help mij eens even als je wilt door mij uit te leggen hoe het mogelijk is op basis van artikel 36 wet BIG te stellen "Echter, nood breekt wet. In geval van nood, waarbij deze beroepsbeoefenaren niet op tijd aanwezig kunnen zijn, zijn ook anderen gerechtigd deze voorbehouden handelingen te verrichten."
Persoonlijk zou ik niet weten of en hoe ik het beter uit kan leggen, dan zoals in de tekst van de Wet BIG omschreven staat
Het is geen nood omdat je niet op de zuidpool zit maar ergens in Nederland bent. Binnen 15 minuten is een ambulance van de RAV bij je met een ambulanceverpleegkundige en binnen het half uur een MMT-arts.
Zo simpel kun je het toch niet stellen, zijn er niet heel veel discussies gaande waarin gesteld wordt dat in meer dan 5% van de gevallen de ambulance er niet binnen 15 minuten is (de motorcross evenementen die ik draai vinden vaak in buitengebieden plaats met relatief lage ambulance dekking)
en is het niet zo dat in een extreme anafylactische reactie, het soms binnen minuten helemaal verkeerd kan gaan. Mijn eigen vrouw heeft het mee gemaakt, dat ze binnen een aantal minuten bij de huisarts waren (toen ze jonger was) anders had ze het niet gered, aangezien ze binnen enkele minuten al een behoorlijk opgezette keel had
Een anafylactische reactie kan zich zo snel ontwikkelen dat deze binnen 1 tot 2 minuten leidt tot flauwvallen, stoppen van de ademhaling, epileptische aanvallen en bewusteloosheid. De reactie kan dodelijk zijn, tenzij de patiënt onmiddellijk wordt behandeld
bron:http://www.merckmanual.nl/mmhenl/sec16/ch185/ch185i.html
.
en wanneer ik het over worst case scenario`s heb (zoals deze ook in de wet BIG worden beschreven), dan is het wanneer de ambulance, MMT en of welke deskundige hulp niet op tijd erbij kan zijn
In een eerder voorbeeld ging het om Fentanyl IV bij een femurfractuur. Er is geen sprake van nood omdat niemand met een femurfractuur dood gaat als ze niet zo snel mogelijk fentanyl IV krijgen ingespoten. Er gaan wel mensen dood omdat ze Fentanyl krijgen ingespoten.
Ja helemaal mee eens, en daarom zou ik het dan ook nooit doen