ALS zorg op evenementen

Auteur Topic: ALS zorg op evenementen  (gelezen 60124 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #160 Gepost op: 1 juli 2016, 12:37:14
Citaat van: René van der Helm link=msg=1433597 date=1467368691
HKZ certificering is niets meer dan een branchespecifieke ISO 9001

Dat weet ik, maar is wel een vereiste. ;)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #161 Gepost op: 1 juli 2016, 12:37:31
Citaat
De patient moet de spuit (auto-injector) zelf bij zich dragen. Iedereen kan en mag deze patient de injectie toedienen, het is geen ALS-zorg of een voorbehouden handeling.

Voorts schrijft men dat de patient naar een ziekenhuis moet waar ze nauwlettend kunnen worden gecontroleerd en de behandeling indien nodig kan worden aangepast.

Men rept geen woord over evenementenzorgaanbieders, een tentje op een evenement of over andere eerste hulphandelingen dan gebruik maken van een auto-injector en evt. de antihistamine (mits de patienten deze bij zich heeft).

Nee maar nogmaals, ik heb het over de worst case scenario waarbij de wet van Murphy in werking treedt. Dus de persoon die de spuit bij zich moet hebben, heeft deze net niet bij zich

en natuurlijk moet die patient naar een ziekenhuis, alleen in de worst case scenario is de hulp onderweg maar niet op tijd en wordt lastig een dode patient te controleren en of de behandeling aan te passen  ;D (joke)

Ik wil het voor de grap eens omdraaien:

stel dat er in het publiek iemand is die gestoken wordt door een bij en deze krijgt een extreme reactie, maar heeft net de epi-pen niet bij.

Wat zou ik kunnen doen zonder materiaal (buiten de EHBO handelingen om de luchtweg te vrijwaren?
(niet sarcastisch bedoeld, maar puur om te kunnen leren

Anderzijds: Als ik de infusiemateriaal en epinefrine in de behandelruimte heb en het LPA waarin het protocol staat, zou ik deze dan niet moeten gebruiken en wie zou deze niet gebruiken? (voor het gemak er even vanuit gaand dat je bekwaam bent om een infuus te prikken, om zodoende het medicijn toe te kunnen dienen)

http://www.funnyjunk.com/Epipen/funny-pictures/5621971/

 ;D


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #162 Gepost op: 1 juli 2016, 12:39:55
Citaat
Ik vind dat een groot probleem en reden genoeg om melding te doen bij IGZ. Als de anesthesioloog met de ambulancebroeder en spullen van een evenementenzorgaanbieder gaat behandelen en verkoeveren ben je bezig met een soort privekliniekje te runnen onder de vlag van evenementenzorg.

In een privekliniek mag een anesthesioloog wel verkoeveren maar dan moet alles voldoen aan iedere wet en regeling die van toepassing is op zorgaanbieders. De toezichthouder is dan IGZ terwijl het bij evenementenzorg de gemeente en de organisator van het evenement is.

Ik heb onvoldoende zicht om te kunnen beoordelen met welke mogelijke letsels en al dan niet intoxicaties deze langer dan 20 minuten bleven liggen, het was meer als antwoord dat Ir. Auditor het niet had mee gemaakt (>20 min liggen)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #163 Gepost op: 1 juli 2016, 12:40:39
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1433593 date=1467368224
Nee, nu haalt u 2 zaken door elkaar. Ik spreek over de evenementen waar ik bij ben geweest, hier werd niet verkoeverd. Er wordt kennelijk op 2 manieren ALS zorg verleend op evenementen.
A) Er is bijvoorbeeld een ambulance bemanning  of arts met uitrusting aanwezig vor ALS zorg. Zij behandelen een patiënt in afwachting van de reguliere ambulance en de patient gaat gewoon naar het ziekenhuis of huisarts. Een ambulance verpleegkundige hecht sowieso niet. Voor een arts lijkt het me dat hij zelf een afweging maakt of hij het verantwoord vind om dat in een partytent of bouwkeet te doen.
B) Er wordt verkoeverd etc. en patiënten worden niet meer ingestuurd.

Ik sprak over manier A, niet over B

Er dan zijn er ook nog evenementen waarbij huisartsenzorg wordt geleverd en geen uitgebreide ALS-zorg omdat dit gedaan wordt door de RAV.

Het is echt superstrak geregeld in Nederland :-\ ::) :-X
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #164 Gepost op: 1 juli 2016, 12:45:32
Citaat van: RemRoof link=msg=1433610 date=1467369639
Er dan zijn er ook nog evenementen waarbij huisartsenzorg wordt geleverd en geen uitgebreide ALS-zorg omdat dit gedaan wordt door de RAV.

Het is echt superstrak geregeld in Nederland :-\ ::) :-X

Yep, maar die laat ik buiten de discussie over ALS.
Er zijn immers ook evenementen waar een (sport)fysiotherapeut ingezet wordt voor specifieke zorgvragen.


helm

  • Gast
Reactie #165 Gepost op: 1 juli 2016, 12:49:25
In een grijs verleden toen ik op de SEH van een gemeenteziekenhuis werkte, werden wij soms door de organisator en gemeente ingezet om bij internationale sportevenementen de gewonde sporters op een apart deel van de SEH/poli te helpen. Hier zetten wij dan wat extra mensen in en iemand van de administratie om de verzekeringszaken af te handelen. Wij hadden toe ook als idee om deze post te verplaatsen naar het evenemententerrein. Of dat er ooit nog van gekomen is, weet ik niet.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #166 Gepost op: 1 juli 2016, 12:50:02
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1433611 date=1467369932
Yep, maar die laat ik buiten de discussie over ALS.
Er zijn immers ook evenementen waar een (sport)fysiotherapeut ingezet wordt voor specifieke zorgvragen.

Het is zijdelings wel relevant aangezien er, volgens mij, geen vast omlijnde definitie is van ALS-zorg op evenementen. Er is wel een richtlijn voor het GHOR, maar deze is breed interpreteerbaar.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #167 Gepost op: 1 juli 2016, 13:31:21
Citaat van: René van der Helm link=msg=1433613 date=1467370165
In een grijs verleden toen ik op de SEH van een gemeenteziekenhuis werkte, werden wij soms door de organisator en gemeente ingezet om bij internationale sportevenementen de gewonde sporters op een apart deel van de SEH/poli te helpen. Hier zetten wij dan wat extra mensen in en iemand van de administratie om de verzekeringszaken af te handelen. Wij hadden toe ook als idee om deze post te verplaatsen naar het evenemententerrein. Of dat er ooit nog van gekomen is, weet ik niet.

Zoiets dus:

Citaat van: oma link=msg=1425429 date=1463947847

In de wintermaanden is gaan veel mensen recreeren in een gebied ten zuiden van Doha, de Sealine. We hebben iedere winter tijdens de weekenden tijdelijk gebouw in gebruik samen met Emergency Department (SEH). Het zorgt wederom dat we altijd de responsetijden halen omdat we al aanwezig zijn waar veel mensen zijn en we beperken het aantal ritten omdat we de SEH ook naar de mensen toebrengen.

Persbericht 10 november 2015:

Citaat
Hamad Medical Corporation (HMC) has recently opened its annual clinic in the Sealine area of Qatar ahead of this year’s camping season.

The opening ceremony was attended by Mr. Mohammad Al Noimi, representative of Dr. Hanan Al Kuwari PhD, HMC Managing Director, Mr. Ali Abdulla Al Khater, Executive Director of HMC's Corporate Communications Department, and a host of other officials.

Commenting on the opening of the seasonal clinic, Mr. Al Khater said, "HMC is committed to catering to the healthcare needs of the public in the Sealine and Khor Al Udaid area through the seasonal medical clinic it operates each year. We would like to express our gratitude to the Ministry of Environment for their endless support of the clinic, and particularly for approving its relocation to a more accessible site near the beach.”

Mr. Al Khater urged campers to take safety precautions when enjoying recreational activities in the area to avoid any potential injuries which could occur, stressing that prevention is better than cure.

Mr. Al Noimi said, "The initiative to operate the clinic during the camping season at Sealine area is well-aligned with HMC’s commitment to providing the best possible healthcare services to the entire population of Qatar, of which campers are an important part.”

He added, "The location of the clinic is instrumental in providing easy access to medical services for those seeking urgent treatment or first aid in the case of an emergency."

Dr. Hamid Ghareeb, Consultant at HMC’s Medical Administration Department and Medical Supervisor at the Sealine Medical Clinic said, "The clinic, which began operating last week, will be open from 3 pm on Thursday until 5 pm on Saturday every week.”

“The clinic is equipped with state-of-the-art medical equipment and medication to treat simple injuries and emergency cases, while critical trauma cases will be transported to hospital by ambulance or the LifeFlight helicopters", Dr. Ghareeb added.

A helipad has been constructed next to the clinic to facilitate the transportation of seriously injured patients to a hospital on the LifeFlight helicopters.

Mr. Ali Darwish, Assistant Executive Director of the Ambulance Service at HMC said, "The Ambulance Service provides round-the-clock emergency services coverage in the Sealine Area.”

“We now have four ambulances in service in the Sealine area, in addition to three (4x4) emergency vehicles. Every Thursday and Friday, there are six ambulances and four (4x4) vehicles providing emergency services in the area. On Saturdays, three ambulances and three (4x4) vehicles are in full service,” Mr. Al Darwish added.

A Critical Care Paramedic is available at all times from Thursday to Saturday.

Mr. Rashid Mubarak Al Khayyarin from the Community Police Dept. Security was also present on the occasion and highlighted that a campaign to raise public awareness of security issues in the camping areas has been launched this year. He added that educational material and first aid kits, supplied by HMC, have also been distributed to members of the public in the camping area.

Mr. Saleem Qadri Al Yami from the Natural Reserves Division at the Private Engineering Office stated that his division extends its support to all organizations operating in the area in the interest of campers. He also added that it provides help to campers if needed through a hotline: 33590909 - dedicated to this purpose.

Persbericht 27 april 2016:

Citaat
Hamad Medical Corporation (HMC) has concluded its seasonal camping clinic operations in the Sealine area after successfully providing emergency and clinical services to campers and visitors to the area from November last year to 15 April, 2016.

Mr. Ali Abdulla Al Khater, Chief Communications Officer at HMC's Corporate Communications Department and HMC’s Sealine Medical Clinic Project Manager, Mr. Mohamed Mubarak Al Noimi, Chief of Communications and Chief of Staff of HMC’s Managing Director’s Office, and Mr. Ali Darwish, Assistant Executive Director of the Ambulance Service recently attended an event to mark the closing of the clinic.

Mr. Al Khater expressed gratitude and appreciation to the medical, nursing, Ambulance Service and administrative staff who contributed to the success of the clinic. He also thanked the Ministry of Environment for their continuous support for the clinic.

Mr. Al Khater emphasized HMC’s yearly commitment to the continuous running of the medical clinic to provide clinical services, including urgent care, to campers during the annual camping seasons in the Sealine area and to visitors to the Khor Al-Udade area.

Hamid Ghareeb, Medical Supervisor at the clinic and Consultant at HMC’s Medical Administration Department explained that the clinic has provided clinical and emergency services for 25 weekends during the camping season, treating a total of 734 patients.

“Of this figure, over 600 were adult males while there were 42 females and 77 children. Most of the cases received full treatment at the clinic while 67 cases were transported to one of HMC’s hospitals by the ambulance and LifeFlight service," he said.

According to Mr Ghareeb, a total of 572 patients, including 483 Qatari and 251 expatriates, were treated for mild and moderate illnesses such as fever and stomach aches, diarrhea, cough, wounds, burns, asthma while severe cases treated included bone fractures and heart attacks.

The HMC Medical Clinic was well equipped with all necessary medical equipment and medications as well as staffed with a physician and nurse 24 hours a day. The Ambulance Service also ensured 24-hour coverage of the area by providing ambulances and paramedics throughout.





Tijdelijke kliniek Sealine (SEH, ambulancestandplaats (incl. 1 helikopter)


helm

  • Gast
Reactie #168 Gepost op: 1 juli 2016, 13:41:53
Citaat van: oma link=msg=1433627 date=1467372681
Zoiets dus:

ja, inderdaad. Dat was het idee; een SEH post van het ziekenhuis op het evenemententerrein en verzorgers/EHBO'ers konden de sporters dan naar de SEH post brengen. De betaling en verzekeringszaken zouden daar dan ook geregeld worden. Menig sporter kon dan na gehecht te zijn direct weer verder.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #169 Gepost op: 1 juli 2016, 13:54:11
Citaat van: senseihomer link=msg=1433606 date=1467369451
stel dat er in het publiek iemand is die gestoken wordt door een bij en deze krijgt een extreme reactie, maar heeft net de epi-pen niet bij.

Wat zou ik kunnen doen zonder materiaal (buiten de EHBO handelingen om de luchtweg te vrijwaren?
(niet sarcastisch bedoeld, maar puur om te kunnen leren

Anderzijds: Als ik de infusiemateriaal en epinefrine in de behandelruimte heb en het LPA waarin het protocol staat, zou ik deze dan niet moeten gebruiken en wie zou deze niet gebruiken? (voor het gemak er even vanuit gaand dat je bekwaam bent om een infuus te prikken, om zodoende het medicijn toe te kunnen dienen)


Stel dat de persoon op de openbare weg loopt op 25 meter afstand van de evenementlokatie? De burger is daar afhankelijk van de echte zorgaanbieder, de RAV. De wetgever heeft er goed over nagedacht. Het is prima als de ambulance er binnen 15 minuten is en de wetgever heeft nergens in de wetgeving een bepaling opgenomen dat een EHBO-er of wie dan ook een auto-injector bij zich mag hebben om een andere burger te kunnen helpen bij een extreme reactie.

Het is vreemd als evenementenzorgaanbieders hun goddelijke gang kunnen gaan, zich niet hoeven te houden aan alle wetgeving en eisen die gelden voor zorgaanbieders (RAV, huisartsenpost, SEH/ziekenhuizen).

Het is raar om op de evenementenlokatie ineens te spreken over nood breekt wet omdat ik zoals ik al eerder schreef niet ineens op de zuidpool zit maar gewoon in Nederland bent, 25 meter verderop is de ambulancedienst binnen 15 minuten bij de patient.

De wetgever heeft ook nergens gezegd dat de ambulancedienst niet binnen 15 minuten bij de patient moet zijn zodra de patient zich bevind op een evenementlokatie indien er een evenementenzorgaanbieder aanwezig is. De wetgever zegt zelfs uitdrukkelijk dat de ambulancedienst bij levensbedreigende spoed binnen 15 minuten bij de patient moet zijn. Het kan dus betekenen dat de ambulancedienst al voor de deur van de Amsterdam Arena moet staan tijdens een groot dancefestival omdat de kans groot is dat het ambulanceteam extra minuten nodig heeft om lopend tussen het overige publiek door bij een patient te kunnen komen.