Stel dat de persoon op de openbare weg loopt op 25 meter afstand van de evenementlokatie? De burger is daar afhankelijk van de echte zorgaanbieder, de RAV. De wetgever heeft er goed over nagedacht. Het is prima als de ambulance er binnen 15 minuten is en de wetgever heeft nergens in de wetgeving een bepaling opgenomen dat een EHBO-er of wie dan ook een auto-injector bij zich mag hebben om een andere burger te kunnen helpen bij een extreme reactie.
Waarom maak je het een zo moeilijk verhaal?
Het is toch heel simpel: als iemand 25 meter van de lokatie zou lopen en wordt hier geprikt en de ambulance is niet op tijd aanwezig en de persoon overlijd, terwijl deze mogelijk het wel overleefd had aangezien er een verpleegkundige vlak bij is en de materialen had. Zou het dan niet heel vreemd zijn?
Collega`s van mij van de EHBO groep, zijn vorig jaar zelfs door de meldkamer gevraagd om alvast naar een ernstig quad ongeluk te rijden (met helaas dodelijke afloop) aangezien hen er sneller zouden zijn dan de ambulance.
Ik vind het een gezonde situatie, mits een ieder zijn eigen grenzen in de gaten houdt.
Het is vreemd als evenementenzorgaanbieders hun goddelijke gang kunnen gaan, zich niet hoeven te houden aan alle wetgeving en eisen die gelden voor zorgaanbieders (RAV, huisartsenpost, SEH/ziekenhuizen).
Daar ben ik het helemaal mee eens, dat heb ik ook aangegeven in mijn reacties
Het is raar om op de evenementenlokatie ineens te spreken over nood breekt wet omdat ik zoals ik al eerder schreef niet ineens op de zuidpool zit maar gewoon in Nederland bent, 25 meter verderop is de ambulancedienst binnen 15 minuten bij de patient.
Dus alleen op de zuidpool kun je in nood komen?
Laten we er even vanuit gaan dat de ambulance binnen 15 minuten op tijd is (wat geen 100% heeft), daar heeft een patient weinig aan als die na 10 minuten overleden is, of denk ik nou zo krom?
en daarbij schreef ik ook een praktijk casus, waarin je MKA juist mee denkt, door als je het vergelijk zou trekken mij erna toe te sturen, aangezien ik 25 meter er vanaf ben
De wetgever heeft ook nergens gezegd dat de ambulancedienst niet binnen 15 minuten bij de patient moet zijn zodra de patient zich bevind op een evenementlokatie indien er een evenementenzorgaanbieder aanwezig is. De wetgever zegt zelfs uitdrukkelijk dat de ambulancedienst bij levensbedreigende spoed binnen 15 minuten bij de patient moet zijn. Het kan dus betekenen dat de ambulancedienst al voor de deur van de Amsterdam Arena moet staan tijdens een groot dancefestival omdat de kans groot is dat het ambulanceteam extra minuten nodig heeft om lopend tussen het overige publiek door bij een patient te kunnen komen.
als de ambulance op tijd er is, dan vervalt het nood breekt wet - principe toch?