ALS zorg op evenementen

Auteur Topic: ALS zorg op evenementen  (gelezen 60144 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #240 Gepost op: 3 juli 2016, 23:03:25
Citaat van: senseihomer link=msg=1434314 date=1467578043

Word er eerlijk gezegd een beetje moe van dat gemierenneuk (hoop dat ik het wel goed spel), maar goed daar gaan we weer

Voelen doe ik niet alleen in de slaapkamer, maar de gehele dag. Het is namelijk onderdeel van mijn sensorische gewaardwoording

en met bekwaam voelen, bedoel ik in de zin van de vier leerstadia van Maslov

https://www.google.be/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwiehelptdedokter.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FOnbewust-bekwaam-min.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwiehelptdedokter.nl%2Fbewust-onbekwaam%2F&docid=jsa4_TefKH4o2M&tbnid=OPPAvE8zbSfbWM%3A&w=783&h=423&bih=899&biw=1280&ved=0ahUKEwiK-ejNjNjNAhVsC8AKHUwXCesQMwgkKAMwAw&iact=mrc&uact=8

als ik bekwaam ben, maar me niet bekwaam voel, zou dit dan effect kunnen hebben op mijn uitvoering Expert?
Dus zullen we samen afspreken dat als ik me bekwaam voel, dat dit voort komt uit en samen hangt met bekwaam zijn

Omdat ik benieuwd was?

Ik interpreteer de waarde in samenspel met het klinische beeld en op basis van het verloop van deze waarden (en in ogenschouw genomen haar normaalwaarden), dan kan dit een indicatie zijn van een onderliggend of aangaand ziekteproces. Het heeft in zoverre een verpleegkundige meerwaarde, dat ik het eventuele verloop kan doorgeven aan de (echte) experts waardoor ze een eventuele basis parameter (s) hebben die al dan niet van toepassing kan zijn

Het zal onderdeel zijn van mijn overdracht

heb de zin misschien wel 12 keer doorgelezen, maar nergens kan ik terug halen dat ik suggereer dat ik niet gebeld had als hij niet benauwd zou zijn. Zou jij mij die zinsnede aan willen wijzen?

Hoe beoordeel ik de ademhaling van kinderen?

ik kijk naar:

kleur van huid
evt onrust van de patient
eventueel het gebruik van ademhaling spieren
eventueel het buik ademhalen
eventuele paradoxale ademhaling
symmetrie van de thorax
eventueel neusvleugelen
saturatie
regelmaat en diepte en snelheid van de ademhaling
eventuele aanwezigheid van een inspiratoire of exspiratoire stridor

Wat is het toch weer makkelijk he, om stukjes uit de tekst zo (te willen) lezen dat wederom de ander het weer niet goed doet

ik zal het niet meer hebben over gevoel, maar over het-niet-pluis (gevoel), volgens mij een van de belangrijkste eigenschappen van een goede hulpverlener.

Of jij het een onzin verhaal vindt, i couldn`t care less. Ik vind dat ik goed gehandeld heb

ik hoef de mate van mijn ego niet zo zeer te laten bepalen door het neersabelen van mensen die zich (zoals Golly zegt) kwetsbaar op durven stellen.

Ik zou wel graag op medisch technisch inhoudelijk gebied, willen weten wat ik volgens jouw expert mening anders had kunnen, mogen en of moeten doen


Tip..., gewoon lekker in België blijven.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #241 Gepost op: 3 juli 2016, 23:22:18
Want?

Ik begrijp het niet


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #242 Gepost op: 4 juli 2016, 00:03:13
Citaat van: senseihomer link=msg=1434324 date=1467580938

Want?

Ik begrijp het niet.


Dat zal ik je dan even uitleggen. Want ik word echt beetje moe van dat zogenaamde kwetsbare gezever. Laat ik voorop stellen ik grote bewondering heb voor mensen die zich belangeloos voor de samenleving inzetten. Binnen de acute medische hulpverlening is er een heel delicaat kader wanneer het gaat over risicovolle handelingen. Op sommige personen heeft dat een heel grote- en soms onweerstaanbare aantrekkingskracht. Jij bent verpleegkundige, maar eigenlijk begeef je je het liefste op medisch terrein. Je wilt graag klinisch redeneren en inhoudelijk medisch technisch handelen.

Het staat natuurlijk enorm interessant met zo'n metertje in je hand en een stethoscoop in je oren. Daarmee wek je namelijk indruk in je omgeving, dat je over een bepaalde deskundigheid beschikt en op die manier word je positief in je eigenwaarde bevestigd. Wanneer de ambulanceverpleegkundige in de door jou geschetste casus ter plaatse komt, en in tegenstelling tot wat jij hoopt afstand bewaart, voel je je gekrenkt.

Want jij weet heel goed dat het meten van bloeddruk absoluut grote flauwekul is in de door geschetste casus. Het voegt helemaal niks toe en het heeft in tegenstelling tot wat jij denkt geen enkele toegevoegde waarde. Sterker, het leidt af van je taak als EHBO'er en daarmee durf ik te stellen dat het slachtoffer zelfs zorg zou kunnen worden onthouden.

Je moet gewoon doen wat er van jou als EHBO'er wordt verwacht en verder niks. Dat wil zeggen, een paar eenvoudige en uitermate doeltreffende regeltjes toepassen in afwachting van professionele hulp.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #243 Gepost op: 4 juli 2016, 10:52:01
Ik begrijp het nu, zie nu wat ik al die tijd verkeerd heb gedaan

Dank je wel voor je wijze les (sen)


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #244 Gepost op: 6 juli 2016, 17:17:39
Los van dit persoonlijke uitstapje hierboven...

Organisaties moeten dit gewoon niet doen. Je zoekt een EHBO'er met een geldig EHBO diploma. Als je gaat zoeken naar verpleegkundigen of wat voor wervende teksten ze dan ook gebruiken, en je geeft je team zulke fancy spullen mee wordt de verleiding tot dokteren ook wel erg groot.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #245 Gepost op: 6 juli 2016, 17:48:01
Citaat van: robin89 link=msg=1434962 date=1467818259
Los van dit persoonlijke uitstapje hierboven...

Organisaties moeten dit gewoon niet doen. Je zoekt een EHBO'er met een geldig EHBO diploma. Als je gaat zoeken naar verpleegkundigen of wat voor wervende teksten ze dan ook gebruiken, en je geeft je team zulke fancy spullen mee wordt de verleiding tot dokteren ook wel erg groot.

Een evenementenorganisator moet een evenementenvergunning aanvragen. Het kan dat ALS-(evenementen)zorg een vergunningsvoorwaarde is. Deze eis is afkomstig van de overheid (gemeente/veiligheidsregio/GHOR).


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #246 Gepost op: 6 juli 2016, 17:54:25
Citaat van: oma link=msg=1434966 date=1467820081
Een evenementenorganisator moet een evenementenvergunning aanvragen. Het kan dat ALS-(evenementen)zorg een vergunningsvoorwaarde is. Deze eis is afkomstig van de overheid (gemeente/veiligheidsregio/GHOR).

Bedoel je daarmee te zeggen dat bijvoorbeeld een gemeente zegt: Ik wil EHBO'ers maar ook verpleegkundigen? of ALS beroeps beoefenaars?


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #247 Gepost op: 6 juli 2016, 18:05:05
Citaat van: robin89 link=msg=1434967 date=1467820465
Bedoel je daarmee te zeggen dat bijvoorbeeld een gemeente zegt: Ik wil EHBO'ers maar ook verpleegkundigen? of ALS beroeps beoefenaars?

Gemeente maakt een eerste inschatting van het evenement, A, B of C. Bij een B of C evenement wordt advies gevraagd aan hulpdiensten en veiligheidsregio. De veiligheidsregio, in dit geval de GHOR, kan de gemeente adviseren dat zij bepaalde voorwaarden aan die vergunning stellen met betrekking tot EHBO, ALS enz.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #248 Gepost op: 6 juli 2016, 20:19:47
Vanuit het rodekruis staan wij als ehbo-ers op een evenement.  Is er preventief ALS-zorg nodig dan staat er netjes een geel busje van de veiligheidsregio. Ik vind dat prima werken.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #249 Gepost op: 6 juli 2016, 20:24:01
Welke regio is dat?

Ik heb een tijdje voor een commerciele EHBO club gewerkt als EHBO'er. Als er daar ALS nodig was werd die overigens door AmbulanceZorg Rotterdam-Rijnmond verzorgd. De evenementen waren door heel het land, maar de ambulance van AZRR stond gewoon op het evenement. Vervoer deden ze niet, als vervoer nodig was kwam er gewoon een ambulance van de reguliere RAV. Ook omdat er anders immers geen ambulance(team) meer op het evenement aanwezig was.